Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Hyvä mv-optiikka vuosien takaa

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Tapiola2006, 26 Maaliskuu 2015.

    Paitsi että Takumarit ovat hyvin tehtyjä, toimivat tarkasti ja jämäkästi vuosikymmenien jälkeen, on jälkikin hienoa (jos osaa käyttää). Tässä ikiputkessa bonuksena vielä kellertävän lämmin sävy.
     
  1. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 372
    1 335
    113
  2. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Hyvä mv-optiikka vuosien takaa

    Minulla myös tuollainen "säteilevä" Takumar, keltainen sävy kuulemma lähtee tuosta radioaktiivisesta linssistä UV-valon avulla.
     
  3. Vs: Hyvä mv-optiikka vuosien takaa

    Joo, mulla on nostalgiasyistä Super-Multicoated-Takumar 55 mm f/1.8 mutta se ei ainakaan vielä ole muuttanut näkyvästi väriä.

    Tuo kuvan optiikka ei ole minun, joskin mulla on joskus ollut samanlainen ja se oli kyllä hemmetin hyvä optiikka. Voisin kyllä antaa tuohon vaihdossa 55-milliseni :)
     
  4. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Hyvä mv-optiikka vuosien takaa

    Ei kai tuossa F1,8:ssa ole yhtään radioaktiivista linssiä kuten F1,4:ssä on, siinäkin vain yksi.
    Keeganin linkistä poimin tällaisen mielipiteen, lukekaapa mitä mainitaan linssipinnoitteesta ja Pentaxin laadusta:
    Early Pentax multicoating was superior to every company’s except Zeiss’s, which equalled it, and even today Pentax has better lens coatings than, say, Nikon or Olympus. The early Takumar designs were gorgeously built — they’re just about the smoothest-focusing lenses ever made, Leica not excepted. This excellent mechanical construction and "feel" lasted through the SMCP-M lens, which handles marvelously.
     
  5. Vs: Hyvä mv-optiikka vuosien takaa

    Näin insinööörinä kiinnostaa, miten monikerrospäällysteen hyvyys/paremmuus mitataan objektiivisesti. Linssin throughput/valohäviö vai heijastusten määrä vastavalossa? Ensimmäinen on helppo mitata mutta mittausten yhteismitallisuus on todennettavissa vain jos täsmälleen samanlaisessa linssikonstruktiossa käyttää erilaisia pinnoitteita. Ainoa poikkeus on ehkä jos mittaa objektiivista takaisin heijastuvan valon määrän ja spektrin jollain yleispätevällä tavalla.
     
  6. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Hyvä mv-optiikka vuosien takaa

    Minä luotan nettiin, siellähän on kaikki totta ;D
     
  7. Vs: Hyvä mv-optiikka vuosien takaa

    Vanhoilla 55-millisillä f/1.8 Takumareilla tuo onnistuu, sillä peräkkäin oli tarjolla monta versioita, jotka erosivat vain päällystyksen ja ulkokuoren urituksen osalta. Tosin kannattaa pysyä vertailussa vuoden 1965 Super-Takumarissa (ja sen varianteissa)  ja vuoden 1971 Super-Multicoated-Takumarissa. Sama mahdollisuus löytyy myös 2/50 mm Nikkoreista, joskin täytyy olla tarkkana mitä malleja käyttää (Nikkor-H Auto ja Nikkor-H.C Auto). Seuraavat kaksi mallia, eli versiot V ja VI (viimeinen  AI-versio), ovat suunniteltu uudelleen.

    Kaiketi tuota smaa kehityskulkua on kiinnostuneille tarjolla monilla muillakin merkeillä.