Tuo on aivan totta. Ei etsimen tarvitse olla valoisin mahdollinen, mutta kontrasti on enemmän kuin tärkeää. Hyvä esimerkki tästä on Leicaflex SL / SL2, joiden vihertävä etsin ei taatusti ollut markkinoiden kirkkaimpia, mutta loistavan kontrastin ansiosta erittäin hyviä tarkentaa hämärässäkin.
Itse olen tarkentanut Hasselin 500 C:llä Wanhalla mattalasilla.....ihan kauheeta, ei oikein tahtonut hommeleista tulla mitään kun kuvattava odotti tarkennuksen äheltämistä.... Vaihdettiin sitten Hasselin mikähänlie kirkas alkuperäistähyslasi. Hommassa oli tekemisen meininki ja ilo oli ylimmillään. Koska mitään leikkokuvia sunmuita ei ollut, mainitsemasi kontrastin puute haittasi suoritusta silläkin. Kalusto vaihtui. Tuli RB ProS. Normaali RB:n tähyslasi oli parempi kuin vanha Hasselin. Onnistumisprosentti oli suurempi. Ostin sitten RB:n alkuperäislasin leikkokuvalla & mikroprismalla. Ihan hyvä, sekä leikkokuva että mikroprisma toimi hyvin mutta etsin oli melko pimeä edelleen. Tuli toinen runko lisää, ProSD.Tutun vinkistä kiinnostuneena tilasin selänteeltä uudeen kirkkaan tehotähyslasin. Mahtavaa. Hasselin kirkkaus tuli, ja kun siinä on hiusristikko, mikroprisma ja leikkokuva niin homma pelittää. Sama juttu kuin hasselilla, kontrastin puute vaivaa jolloinkin, mutta tudella toimivan leikkokuvan kanssa tarkentaminen on juhlaa. Lasin mikroprisma ei ole läheskään niin hyvä kuin RB:n omassa, se on käytännössä turha. Hiusristikko on mahtava lisä, vaikka kuvaankin lähes yksinomaan ihmisiä. Kuten sanottu, RB:n prismaan olen pettynyt. Se on sitä viimeisintä mallia (prisma II), mutta etsinkuvan totaalinen pieneneminen hankaloittaa tarkentamista. En ole koskaan käyttänyt ko. kapistusta vaikka sen omistankin.
Itse ainaskin olen tyytyväinen. Vaikkakin RB on jäänyt eläkkeelle. Ehkäpä sitä joskus harrastusmielessä tulee käytettyä.....