Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Hyvä maisema/yleiskuvausobjektiivi?

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana rooper, 14 Kesäkuu 2011.

  1. rooper

    rooper

    3
    0
    0
    Olen hankkimassa objektiivia ns. yleiskäyttöön, eli objektiivin pitäisi kattaa vaatimukset maisemakuvauksesta lyhyeen tele kuvaukseen asti. Olen katsellut useita vaihtoehtoja, mutta on hankala päättää mikä olisi hyvä valinta juuri ns. yleisobjektiiviksi. Valovoimaa objektiivissa saisi olla, mutta tuntuu että juuri zoom objektiiveissa valovoima on melko heikko verrattuna kiinteäpolttovälisiin malleihin. Kamerana Sony a580. Objektiivin polttoväli voisi olla n. 16-125mm.
    Tarkoituksena olisi kuvata lähinnä maisemia ja ihmisiä.

    Olen katsonut mm. seuraavia vaihtoehtoja:

    Sony DT 16-105mm 1:3.5-5.6
    Sigma 18-125mm f3.8-5.6 DC
    Sigma 17-70mm f2.8-4 DC Macro OS HSM
    Sigma 17-50mm f2.8 EX DC OS HSM

    Budjetti n. 500€.

    Mikä olisi mielestäsi paras valinta? Kannattaisiko ostaa erikseen kaksi kiinteävälistä objektiivia vai yksi zoom objektiivi?
     
  2. Vs: Hyvä maisema/yleiskuvausobjektiivi?

    Maisemakuvaus on aika laaja käsite ja itekin olen käyttänyt kuvauksiin FF-rungolla 17 millistä 300 milliseen. Tosin nämä ääripäät ovat olleet melko marginaalisia. Noista zoomeista ei ole kokemusta kuin sigman vanhemmasta 17-50 versiosta, joka toimi croppikennosessa ihan hyvin.

    Ehkä yleisluontoisesti voisi omaan mututuntumaan nojaten mitä tulee eniten käytettyä täyskennoisella on lasit 24 ja 35. Samoin 50 macro on aika usein nokalla. Ainut zoomi on hyvin piirtävä 70-200 ja puolustaa paikkaansa yleensä jalkazoomin mahdottomuudella järvimaisemissa. Tällä saa myös hyvin kohteen irti taustasta.
    Tuota valovoimaa ei kannata ruveta haalimaan koska jalusta on usein ainoa mahdollisuus saada terävyyttä ja syvyyttä. hHimmentäminen väh. 8 aukolle terävöittää etualaakin. Yleensä kuvaushetkellä ei ole kiirettä ja ite käytän nyt lyhyemmässä päässä vain iäkkäämpiä manuaaliprime-laseja. Ne ovat suht halpoja ja hakkavat kuvan laadussa useimmat zoomit terävyydessä ja vinjetoinnissa.  Menee vain muutama päivä niiden käyttäytymisen opettelemiseen ennenkuin oikeat säädöt löytyvät. Seuraava hankinta on 21mm ja nähtäväksi jää paljonko sille tulee  kuvausaikaa.
     
  3. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Hyvä maisema/yleiskuvausobjektiivi?

    Minun mielestäni maisemakuvaukseen ei aivan heti mitään erikoisobjektiivia kannata ostaa. Sen kun käyttää sitä kalustoa mitä sattuu omistamaan.

    Maisemakuvauksessa tunnutaan suosivan primejä. Lieneekö joku perinnekysymys sillä zoomienkaan käytössä ei ole mitään ongelmaa. Hyvä zoomi on reilusti himmennettyinä ihan tarpeeksi laadukas.

    Ja sitä ei kannata väheksyä, että pitkä tele on usein aika maukas maisemakuvauksen työkalu!
     
  4. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Hyvä maisema/yleiskuvausobjektiivi?

    Anna telepäästä itsellesi vapautta ja kävele lähemmäksi kohdetta. Laajapuolta ei aina saa edes kävelemällä sisätiloissa jne. Ilman muuta ostaisin tuon sigman 17-50 f2.8 linssin. Poikani sonyssa on sama linssin tamronin tekemänä. Se on peruslinssinä erinomainen.
     
  5. Vs: Hyvä maisema/yleiskuvausobjektiivi?

    ..
     
  6. JPQ

    JPQ Member

    376
    5
    18
    Vs: Hyvä maisema/yleiskuvausobjektiivi?

    tuo 17-50mm kehujen perusteella et numeroina muuten en tiedä itse en cropissa maisemiin laajempaa kaipaa mutta jokainen kuvaa omalla tavallaan ne. ja tele tosiaan jätvi maisemissa ja jossain muissa saman kaltaisissa on paikallaan.
     
  7. Henna

    Henna

    510
    0
    0
    Vs: Hyvä maisema/yleiskuvausobjektiivi?

    Itse mietin aikoinaan tuota Sigman 17-70mm f2.8-4.5 kakkulaa, todella edullinenkin on ulkomailta tilattuna. Eilen katsoin että hinta taisi olla 400€ ja muutama killinki päälle.
    Mutta hyvä valoista itsekkin aina haen...

    Itseäni kiinnostaa että miten suuria eroja noissa on kroppirungon kanssa, millä olisi paras laaja kropin kera.
     
  8. jpp2

    jpp2 Active Member

    2 522
    2
    38
    Vs: Hyvä maisema/yleiskuvausobjektiivi?

    Ehkä et tuota viimeistä saa Sonyyn sigman vakaajalla eli tarkoittanet samaa ilman OS:sää.
    Sen hintakin taitaa mennä yli mainitsemasi.
    Ei kuulemma laadultaan ole aivan samaa tasoa ja olisiko vielä 18-50,
    mutta käsittääkseni suht. kelpo putki sekin.