Kun olen silmälasillinen, niin minkähänlaisen etsimen lisälaitteen tarvitsisin, että näkyisi hyvin helokehän reunat 35 millisellä? Tarkoitan, että näkökenttä olisi laajempi. Noitahan näkyy olevan erilaisilla kertoimilla, mutta en oikein tiedä, mikä olisi se käypäinen. M-6:ssani ei näy sen vakioetsimen arvoja. Olisikohan se joku 0,72, en tiedä.
Vs: Leican etsimestä Sama ongelma täällä, mutta päädyin halvempaan ratkaisuun: okulaarin korjauslinssin. Leicalla on omia. Nyt vaan rillit ylös otsalle ja silmä tiukasti kiinni okulaariin. Toimii!
Vs: Leican etsimestä Onko tuo okulaarin takaosa irroitettavissa kotikonstein, kun ei se tunnu ainakaan pyörivän minnekkään?
Vs: Leican etsimestä Ei tarvitse irroittaa. Korjauslinssi ruuvataan yksinkertaisesti vanhan päälle. EDIT: Muistaakseni. Tarkistan kotona.
Vs: Leican etsimestä Mulla on aika vahvat miinuspokat ja kaikilla M-koneilla olen kyllä 35-millisen helokehän nähnyt perinteisellä 0,72 x -etsimellä. Itse asiassa ensimmäisessä M6TTL:ssä oli 0,85 etsin, joten ko. homma oli todella tiukkaa suuremman suurennoksen vuoksi, mutta kuvia syntyi ihan mukavasti.
Vs: Leican etsimestä Olen kehittänyt "kuulalaakerisilmän", se pyörii iloisesti helokehiä ympäri ja näen rajauksen ja muistan sen. Mutta paras on kuitenkin tuo "selkäydinrajaus" : katso kameran läpi ja hahmota missä rajaus menee, ota kamera pois silmältä ja hahmota suoraan aiheesta miten se rajaus oli. Kun vähän aikaa on tehnyt näin, tarvitset leican etsintä vain keskikohdan hahmottamiseen, meneekö liikaa henkimaailman puolelle ?? Tähän kun oppii, on yks ja hailei mikä kerroin on etsimessä, kun livenä jo näkee missä rajaus tulee olemaan(varsinkin laajiksilla) ja käppäilee kamera kädessä oikeaan kohtaan. Jos tuntuu vaikealta, ota laukusta NikonF sarjan joku vempele... No voin tähän heittää vielä yhden Leica harjoitustehtävän: laukaisun harjoittelu. Ota linssi pois ja kiinnitä kuminauhoilla pieni meikkipeili linssin tilalle. Aurinkoisella ilmalla mene sellaiseen paikaan että vastapäiseen seinään heijastuu pikku peilistä valopiste. Huomaat että piste liikkuu piennimmästäkin liikeestä. Nyt harjoittele laukaisemaan leica (tai mikä muu kamera) niin että piste ei värähdäkkään. Yllättävän vaikeata, mutta opettavaista.
Vs: Leican etsimestä Joo, ihan mukavia vinkkejä. Eihän se periaatteessa tietysti haittaa, kun tulee tutuksi etsimen kanssa, onhan ämmän etsimen läpi todella ilo katsella.
Vs: Leican etsimestä Jep, tarkistettu. Noin se menee. Okulaarissa on jengat korjauslinssiä varten. Eli sen kun ruuvaa kiinni.
Vs: Leican etsimestä Miinusrillit mullakin on ja ei ole ollut ongelmia saada näkyviin koko helokehää. m6.sessa on vieläpä etsin "kumitettu" että kontakti rilleihinkään ei tee kovin hallaa niille. edition: Pähkinä, sulla oli muuten m6 vähänaikaa huippuhalvalla myynnissä jos oli kunnoltaan vielä hyvä. Outoa, ettei kukaan iskenyt kiinni.
Vs: Leican etsimestä Niin oli ja on vimpan päälle kunnoltaan hyvä, mutta nukuin muutaman yön ja tulin järkiini. Olipa hyvä, ettei kukaan iskenyt kiinni (-: