Toiset tykkää kun kuvattava uppoaa mustaan taustaan, toiset ei. Itse oon jälkimmäistä mieltä, musta tausta on kuitenkin ok. Ja se on hyvä kun kuvassaon myös varjoa.
Ei niiden varjojen kuitenkaan tarvitse olla lähes mustia ja tukkoisia. Taustaan hukkumisesta en minäkään pidä. Joskus esikuvina pidettiin Karshin valaistusta miljoonilla lampuilla ja Kuvasiskojen väripläjäyksiä. Sitten tuli kuvioihin tasovalo edestä valaistuna. Nyt on muotia, että laitetaan takaviistoon kovat valot ja poltetaan naamasta sivut puhki. Ulkona, jossa on luonnollisesti vain yksi valo, ja sillä suunta, työnnetään tuikkuja joka suunnasta luomaan epäluonnollista lopputulosta. Kapa
Itse tykkään Karhimaisesta valaisusta ja oon tosi huono seuraamaan muotia. Takaviistosta laitan valoja mutta, periaatteena säätää ne mieluummin liian pienelle kuin liian suurelle polttamaan. Tasovalo suoraan edestä päin näköä on aika tylsä homma, kuvan hyvyys tuntuu perustuvan kuvaajan ja/tai kuvattavan kuuluisuuteen.....ei muuhun. Tosiaan tämän ketjun kuvissa vois olla vaaleammat, johonkin toisen tyyliseen kuvaan sopii paremmin.