Vs: Hyvä jalusta No ei kai tuo nyt sen pahempaa tai vähemmän tärkeämpää ole kuin millaiset kengät tuntuvat hyviltä. Nahkaa, kangasta, kumia. Sandaalit, lenkkarit, saappaat. edit. Berlebach ei todellakaan ole kallis merkki verraten!
Vs: Hyvä jalusta Kieltämättä puinen jalusta sopisi erittäin hyvin mun 5x7 tachiharan kaveriksi,ainakin ulkonäön puolesta.Harkintaan. http://www.fotofennica.fi/cl/cat/product_details.php?p=100
Vs: Hyvä jalusta No nythän se selvisi, miksi Ansel kuvasi paljon auton katolta... Ei päässyt jalusta kostumaan. http://graphics8.nytimes.com/images/200 ... eys600.jpg"]http://graphics8.nytimes.com/images/2008/04/27/travel/27journeys600.jpg
Vs: Hyvä jalusta Minulla oli Berlebach panoraamakameran kanssa, suurimman osan aikaa ilman päätä. Keskiputken pallo riitti saamaan kameran vatupassiin. Kuula- tms. pää olisi vain ollut tiellä. Jos pystykuvia haluaa, niin joku L-rauta voi olla kätevä. Muuten jaloilla ja keskiputkella saa tavanomaisessa kuvauksessa kameran aseteltua.
Vs: Hyvä jalusta Mielenkiintoinen jalusta ja hintakin kohtuullinen, vois vaikka harkita, jos ei noita tripodeja olisi jo liiankin kanssa.
Vs: Hyvä jalusta Juuri näin, on aivan eri asia käytetäänkö esi-impregnoituja kankaita joiden hartsi aktivoidaan uunissa tai hartsia joka aktivoituu kovetteen avulla. Hartseja sinänsä on vielä melkoinen valikoima joiden kaikkien ominaisuuksiin vaikuttaa vielä kovetteen ja kiihdyttimien osuudet. Nimimerkillä: "Paljon lätrännyt aikoinaan"
Vs: Hyvä jalusta Ymmärtääkseni hiilikuitu on hiilikuitua, ainakaan silloin kun minä laminoin hiilikuituosia, ei ostotilanteessa annettu mitään vaihtoehtoja itse kuidun laadulle. Hinta valmiissa tuotteessa muodostuu hyvin pitkälti siitä miten helppoa tai vaikeata tuotteen valmistus on. Selvää on, että suora putki on erittäin helppo valmistaa ja jos valmistusmäärät on suuria, niin metrihinta on jopa halpa. lennokin siipiprofiili ei liene läheskään niin helppo valmistaa ja jos ei muuta, niin sen valmistusmäärät on vain murto-osa siitä mitä erilaisten yleisempään käyttöön tehtyjen putkien. Hinta ei kyllä korreloi laatua tässä tapauksessa. Vielä kalliimmaksi tuote saadaan jos siihen liittyy osia jotka eivät ole vaan metritavarana tehtävää vaan tekevät tuotteesta kappaletavaran. Tarkoitan tällä erilaisia hiilikuituisia liitososia jotka on integroitu itse hiilikuitukappaleeseen, eikä esimerkiksi alumiininen nivelosa jonka sisään/päälle hiilikuituputki liimataan.
Vs: Hyvä jalusta Höpö, höpö. Aivan turhaa ja asiatonta vittuilua kalustorunkkauksesta. Berlbach on vain mielestäni hyvä jalusta käyttää. Piste. Sitä paitsi se ei ole lähelläkään "yber-kallista" jalustaa. Niitä löytyy paremminkin Gitzon ja Sachtlerin mallistoista. On käyttötarpeesta ja tehtävistä kiinni, haluaako tai pitääkö sijoittaa korkealle nousevaan ja silti tukevaan jalustaan. Iso koko + keveys + tukevuus = kallis hinta.
Vs: Hyvä jalusta On niissä eroja. Ainakin ilmailupuolella tuijotetaan hiilen kimmodulia joka kertoo sen joustavuudesta. Etenkin siipisalkoihin halutaan mahdollisimman kovaa hiiltä jotta taipuma jäisi pieneksi. Googletteles. Sitten taas kuorirakenteissa on tärkeää sen kankaan rakenne. Viime vuosina suosiossa ovat olleet ns. spred tow kankaat koska niissä hiili menee suoremmin kuin normaalissa kankaassa ja lisäksi ST saada kosteaksi vähän pienemmällä määräällä hartisia, parempi lujuuden ja painon suhde siis. Aivan uusimpana tulevat kankaat joissa kuidut ovat tarkemmin suunnattu rakenteen rasitusten suuhtaisesti. Eivät ole siis 90 asteen kulmassa toisiinsa nähden. Tällä saadaan taas lisää kiertojäykkyyttä. Näiden jalustojen kanssa ei tosiaan taida olla niin kriittistä. Siltikin katselen tuota uutta ja "hienoa" jalustaani joskus vähän vinoon koska ne jalat ainakin näyttäisivät olevan jollain aika simppelillä tavalla tuotettua putkea. Jäänkin vain tuumimaan minkälainen hiilikuitujalustasta tulisi jos asia tehtäisiin käsityönä oikein viimeisen päälle... Haluttaessa myös mekanismien painavia metalliosia olisi mahdollista korvata hiilikuituisilla.
Vs: Hyvä jalusta Siis ihanko oikeasti katsotaan pelkän hiilen eikä kuitukomposiitin kimmomodulia ja muita ominaisuuksia? Luulisi tuolla olevan äkkiseltään ajateltuna suhteellisen pieni osuus kokonaisuudessa (hiilikuitu, kuidun määrä per tilavuus, hartsi, kuidun kyllästystapa yms. yms.)
Vs: Hyvä jalusta Mene ja tiedä. Hinta voi nyt muodostua niin monesta tekijästä että pelkästään sen perusteella en menisi tekemään suoraan johtopäätöksiä "hyvyydestä". Tuo lennokkipuuha taitaa kuitenkin olla melko niche puuhaa jalustaputkien sarjavalmistukseen verrattuna. Ja näiden kahden applikaation välillä hyvyyskriteeritkin lienevät melko lailla erilaisia.
Vs: Hyvä jalusta Eiväthän nuo Berlebachit mitään kalliita ole. Kolmeensataan saa jo ihan isommasta päästä. Eihän 5 % kohtuullisen kameran hinnasta nyt ihan mahdoton ole. http://www.fotofennica.fi/cl/cat/produc ... g.php?c=38"]http://www.fotofennica.fi/cl/cat/product_catalog.php?c=38
Vs: Hyvä jalusta No tuota ainakin täällä kerrotaan, että niiden käytännön erot perustuu siihen kuinka tiheään kuidut voidaan niputtaa jolloin tiukemmalla nipulla saadaan saadaan aikaiseksi lujempi "kuituköysi". Edelleen hiilikuitu materiaalina on samanlaista: http://www.calfeedesign.com/tech-papers/grades-of-carbon-fiber/
Vs: Hyvä jalusta Hyvin usein joudut esim maksamaan lisää jos haluat ns. UHM salot. Tai sama myös spread tow kuorista. Syynä kai ennenkaikkea se, että nuo ovat hankalampia materiaaleja laminoida - kaikkihan tehdään käsin. Miestäni eron myös näkee aivan silmällä kun katsoo esim siiven taipumista. Uskoisin, että aivan sama pätee mihin tahansa hiilikuidusta valmistettuun osaan, olipa se sitten purjeveneen masto tai polkupyörä. Ja miksei pätisi myös hiilikuitujalustoihin. Tosin epäilen, että niissä osat on tuotettu aivan täysin valmistuksen helppouden ehdoilla. Sen näkee jo siitäkin, että vaikka ovat kalliitakin (jalustoiksi), niin harrastusvälineiden sarjassa kilohinta on edullinen. Ja onhan näiden valmistusmäärätkin aika huimia.
Vs: Hyvä jalusta Jep. Hartsi ei ole se joka antaa rakenteelle lujuuden. Mahdollisimman paljon hiiltä pitäisi saada rakenteeseen mahtumaan. Tuo tosin riippuu myös työn huolellisuudesta. Tekstissä puhutaan myös kimmomodulista (tensile modulus).
Vs: Hyvä jalusta Juu, niin puhutaan, mutta jutussa sillä tarkoitetaan tuon "köyden" kimmomodulia, ei yksittäisen kuidun. Selvää on, että kuitujen suuntaaminen optimaalisesti kappaleeseen kohdistuvien voimien kannalta tuottaa aivan eri tuloksen kuin jos kappale tehdään hiilikuitukankaasta, vaikka siinäkin olisi loimi ja kude jotain muuta kuin 90 asteen kulmassa. Veneiden rungoissa ja purjeissa saatetaan käyttää vain pienenä osana itse materiaalia hiilikuituja ja silloin ne nimen omaan on aina kuitunippuja jotka on suunnattu optimaalisesti runkoa jäykistämään ja lisäämään purjeen lujuutta ja muodon säilyttämistä. Hiilikuituisissa kalastuvavoissa on käytetty myös suunnattuja kuituja hyvinkin hallitusti, mutta tekotapa ja valmistusmäärät on sen verran isoja, että hinta ei päätä huimaa. Exel oli loistava esimerkki teollisesta hiilikuituputkien ja lievästi kartiomaisten sauvojen valmistajasta, mikä lie meni sitten pieleen vaikka markkina-asema oli jo melko voimakas ympäri maailmaa.
Vs: Hyvä jalusta Kyllä sitä hartsiakin tarvitaan, mutta juuri riittävän paljon. Jos rakenteeseen jää hartsia liian vähän, ei kokonaisuus pysy kasassa. Esim. painemuotissa noinkin voi käydä jos hartsin viskositeetti prässäyslämpötilassa on alhainen ja muotin rakenne sallii hartsin ulos valumisen. Toisaalta hartsityypillä voidaan säädellä mm. lämpötilankestoa, ja kovetusmenetelmälläkin on osuutensa. Mutta lennokinsiivissä varmaan ratkaisevinta on kokonaisuuden mekaaninen rakenne ja paino/lujuussuhde. Noihin verrattunahan jalustaputket ovat karmean paksua jöötiä.
Vs: Hyvä jalusta Hartsin merkityshän on ihan oleellinen, jopa normaali E-lasikuidun lujuus, ja varsinkin joustavuus on suurempi kuin tavallisen polyesterihartsin, siksi halvin tapa saada vaikkapa veneestä lujempi ja kevyempi on käyttää Isoftal polyesteriä joka tekee laminaatista lujemman koska hartsi ei murru niin paljoa ennen itse kuidun pettämistä. Mitä lujempaa kuitua käyttää, sitä lujempaa pitää myös liima-aineen olla. Aramidikuitujen osalta ei ole enää järkeä säästää käyttämällä polyesterihartsia, vaan on siirryttävä epoxihartseihin ja hiilikuidun osalta tilanne on vielä haastavampi. Itse käytin epoxihartsia, paremmasta en silloin tiennyt.