Onko kenelläkään kokemuksia kyseisistä papereista? Ehkä tyhmä kysymys, mutta Tetenalin paperit taitaa kaikki olla monijyrkkyys papereita, onko Slavichin myös? Löysin vain venäjänkielisen nettisivun, eikä kieli oikein taitu. Voisitteko ehdottaa myös muita (muita kuin Ilford, Kodak ja mitä näitä isoja merkkejä nyt on) mustavalkopapereiden valmistajia? Joita voisi vaikka tilata netistä jos ei Helsingin seudulta löydy jälleenmyyntipaikkaa. Nuo otsikossa mainitut paperit löytyivät täältä www.photopoint.ee ja vaikutti ainakin Slavich olevan suht halpa tuotemerkki. Lisäksi yhdessä toisessa ketjussa oli puhe Tetenalin valmistamasta kiinnitteen testaus paperista?! joka värikoodein näyttää milloin kiinnite tulisi vaihtaa, mistäs tällaista saisi ostaa? Kiittäen.
tetenalista en sano mittään. mutta Slavich on monijyrkkyysspaprua, sellaista baryyttipaprua. Menee kivasti rullalle kuivuessaan.
Slavichin papereista ei ole omaa kokemusta, mutta ainakin http://www.retrophotographic.co.uk sivuilta löytyy lyhyet kuvaukset. Minusta ne ovat enimmäkseen vakiojyrkkyspapereita. Merkittävämpiä "muita" paperien valmistajia ovat muut itäeurooppalaiset Forte, Foma ja Efke sekä näiden lisäksi englantilainen Kentmere ja ja ehkä saksalainen Maco. On vaikea tietää ketkä oikeasti valmistavat papereita ja ketkä vain valmistuttavat tai pakkaavat omalla etiketillään toisten tekemiä tuotteita. Ainakin osa Macon papereista oli Agfan valmistamia ja siten poistumassa markkinoilta. Forten, Foman ja Efken papereita löytää parhaiten Fotoimpexin kautta joko omalla nimellään tai ADOXin merkin alla. Ovat tutustumisen arvoisia, suosittelen. Minä taisin mainita Tetenalin stixit kiinnitteen testaamiseen. Ongelma on siinä, ettei niitä taida saada lähikaupasta ja jos muutenkin melko kalliin hinnan lisäksi tulee vielä lähetyskulut, niin mahtaako kannattaa, paitsi ehkä muun tilauksen yhteydessä. Ainakin yhden paiken tiedän, mistä niitä saa: NORDFOTO Versand, niillä on muutenkin melko hyvät valikoimat pimiötarvikkeita ja matriaaleja. Halvempi tapa kiinnitteen testaamiseen on kuitenkin FT-1-testiliuos, jota tiputetaan muutama pisara pieneen määrään kiinnitettä. Summittain kiinnitteen kulutusta voi laske arvioimalla läpi menneen paperin pinta-alaa, kiinnite on kuitenkin suhteellisen halpaa ja se kannattaa vaihtaa tarpeeksi usein.
Slavichista ei ole mitään tietoa. Tetenalin paperit tulevat muilta valmistajilta ja ovat tiettävästi aina olleet hyviä valintoja paperivalmistajien sortimentista. Minulla on kokemusta kahdesta Tetenalin paperista. Minun pakettini ovat joidenkin vuosien takaa, joten mahdollista tietysti on että valmistajat ovat sittemmin vaihtuneet kun kyse on uudelleenpakkaajasta. Tetenal TT Vario Comfort 310 Glossy Tämä on Agfan MCP 310. Kirkkaan valkoisella kiiltävällä pohjalla oleva muovipaperi. Sitä olen hehkuttanut tuolla toisessa säikeessä. Voisi olla hyvä ostos koska paperi on loistavaa eikä sitä oikein mistään saa. TT Vario Fine art 111 glossy Tämä on Kentmeren Fineprint VC double weight glossy paperia josta olen siitäkin kirjoittanut kommentteja taannoin tälle foorumille. Nämä ovat varmoja tietoja, koska olen vedostanut samassa sessiossa kaikkia näitä papereita ja ne ovat pareittain identtistä tavaraa. Muuten Tetenalin papereiden alkuperästä on arvailuja nettifoorumeilla jotka ovat vähän ristiriitaisia. Agfan ja Kentmeren eri tuotteet niissä kuitenkin vilahtelevat. Kentmereä saa muuten Fimekosta hyllystä. Sittemmin voin tuosta Kentmeren fineprintistä todeta Ilfordin MGIVFB:n verrattuna mielenkiintoisen havainnon. Aluksi ihastuin kylmänvalkoiseen pohjaan, joka vaikutti kirkkaammalta Ilfordiin verrattuna. Parhaita vedoksiani sittemmin tarkastellen tulee esille selvät piirteet. Himmeämmässä ja etenkin useimmissa tavallisissa lämpimissä keinovaloissa Kentmere todellakin näyttää "valkoisemmalta" kuin MGIVFB. Kirkkaassa päivänvalossa Ilfordin paperi onkin puhtaamman valkoinen ja Kentmere hieman harmahtava, ei edes kylmän harmaa. Edelleen pidän tavallisessa huonevalossa Kentmeren vaaleita sävyjä parempina (kylmäsävyinen kuva) mutta päivänvalossa Ilford sittenkin vie voiton oikeastaan joka suhteessa.