Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Hyvä digipokkari ?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana jupasierra, 18 Joulukuu 2008.

  1. kalmari

    kalmari Member

    385
    0
    16
    Vs: Hyvä digipokkari ?

    Itselläkin tuli tarve hommata pikku poksu(eli tyttöystävä tarvii).
    G10, lx3 ja ricohin gr ovat oikeastaan vaihtoehdot.
    Eli salamakenkä ja hyvät manuaalisäädöt prioriteettina.
    Tuleeko jotain muuta mieleen?

    Tuon DP1 sais kyllä pistää verkonpainoks. Kiva ajatuksena mutta ei se hyvä kamera ole.
     
  2. Vs: Hyvä digipokkari ?

    LX3 on täysin mahtava kamera, telepää loppuu joskus liian nopein, muuta lasin tarkkuus korjaa tuo esim croppina. On aivan mahtavan laadukas kamera.
     
  3. kalmari

    kalmari Member

    385
    0
    16
    Vs: Hyvä digipokkari ?

    Lx3:n aukko kyllä himottaisi. Mutta kumpi lienee parempi kuvatessa, Joystick vai rullat?
    Käsittääkseni Lx3 ja g10 kuvanlaadulliset erot ovat hyvinkin pieniä joten suurimmaksi tekijäksi jää käytettävyys jossa g10 vie kyllä voiton mennen tullen.
     
  4. juhaa

    juhaa Active Member

    8 059
    2
    38
    Vs: Hyvä digipokkari ?

    Aamuyön tunnit....
     
  5. Vs: Hyvä digipokkari ?

    Älä leimaa

     
  6. Vs: Hyvä digipokkari ?

    Eip kannata unohtaa Ricohin GX100 ja GX200 kompakteja.
     
  7. Vs: Hyvä digipokkari?

    Mikäs siinä on huonoa?
     
  8. Vs: Hyvä digipokkari ?


    Heh, mitäköhän tuo Q on taas ajatellut? ;-}
     
  9. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Hyvä digipokkari ?

    On liian tyylitelty. Ja hidas.

    Fujilta tuli taas uutuuksia, mm. 200 malli. Netissä liikkui vertailuja sen kuvanlaadusta. Nyt näyttivät korkeat herkkyydetkin olevan taas sillä tasolla, mitä d31:ssä.
     
  10. kalmari

    kalmari Member

    385
    0
    16
    Vs: Hyvä digipokkari ?

    Isoin kompastukivi Dp1:ssä on foveonin kenno ja siitä on vaikea edes keksimällä saada jotain kivaa kerrottavaa.

    Itse ainakin vihaan nappuloiden näpyttelyä. Rullalla hoituvat säädöt huomattavasti nopeammin vaikka olisi paksummatkin kintaat räpylöissä.

    Mutta eivät rullatkaan aina pelasta. Olympuksella on jokin kieroutunut tapa lykätä ihan kaikki säätömahdollisuudet kymmenien valikoiden taakse eikä sielä suossa kauaa jaksa tarpoa. Kai siinäkin jokin logiikka on mutta ei kovin intuitiivisesta laitteesta voi puhua jos ei muutamassa tunnissakaan saa mitään muuta aikaiseksi kuin nappuloiden kulumista. Hieman hairahduin topicista mutta kyllä nyt vähintään kerran maanantaisin pitää suoltaa pientä avautumista.
     
  11. hanu

    hanu

    1
    0
    0
    Vs: Hyvä digipokkari ?

    Hei,
    laitanpa oman kysymykseni tähän ketjuun, kun aihe on oikea.

    Eli, olen kuvannut vuoden päivät Canon G9:llä ja oon ollut tosi tyytyväinen: kamera on mun kuvaustaidoille ja -tarpeille täydellinen (järkkäriä en uskalla hommatta, kun aika ja innostus ei riitä kuvaamisen opiskeluun).

    Nyt G9 valitettavasti sano sopimuksen irti mäjähdettyään lattialle. Vakuutus onneksi korvaa suurimman osan, ja tilalle olin ajatellut ostaa sen G10, mutta nyt tätä keskustelua lueskeltuani en tiedä olisiko järkevämpää ostaa tuo Panasonicin LX-3. Vai ostanko vaan uuden G9:n vaikka se tuntuu idioottimaiselta.

    Oon koko ikäni kuvannut Canonilla ja arveluttaa siirtyä pois tutusta ja turvallisesta. Tiedän, että tätä aihetta on täällä käsitelty, mutta voisiko joku vielä selventää mitä eroja G10:llä ja tuolla LX-3:lla on. Mitä käytännössä tarkoittaa se, että panasonicin kamerassa ei ole optista etsintä?

    Toinen kysymykseni liittyy myös pokkareihin: tuon "paremman" digipokkarin lisäksi olen päättänyt hankkia ns. bilekameran. Sellaisen jota voisi pitää laukussa aina mukana baari-iltoina ja jollain festarireissuilla, joille en n.400e kameraa uskalla ottaa messiin.
    Pieni koko olisi siis plussaa, mutta haluan silläkin ottaa mahd. hyvälaatuisia kuvia. Hinta saisi olla korkeintaan 150e paikkeilla. Tuntuu, että tuossa hintaluokassa on kymmenittäin kameroita, ja koska en oikein osaa verrata teknisiä ominaisuuksia, niin en yhtään tiedä mikä olisi fiksuin valinta. Ja tämähän on oikeestaan mieltymyskysymys, mutta koska vaihtoehdot on ihan auki, niin suositelkaa jotain :) onko joku pikkupokkari ylitse muiden?

    Oon tosi iloinen jos joku jaksaa vastata näihin vähän ympäripyöreisiin kymysymyksiin. kiitos.
     
  12. Vs: Hyvä digipokkari ?

    Ehkä kannattaa ostaa "uusi" G9 käytettynä. Niitä näkee tälläkin palstalla silloin tällöin myynnissä. On suuri etu jos kamera on tuttu.

    Optinen etsin lienee ainakin joissakin G-sarjalaisissa oleva, tarvittaessa joka suuntaan kääntyvä takakannen LCD-näyttö. Se on kyllä oikein kätevä määrätyissä tilanteissa.

    --# mablo
     
  13. Vs: Hyvä digipokkari ?

    Optinen etsin on sellanen hassu lasinen juttu jonka läpi katsotaan kuvattavaa kohdetta, joskus ennen muinoin kameroissa oli vielä tällaisia kun ei oltu keksitty LCD-näyttöjä. :)

    G9/10:n optinen etsin taitaa olla sen verran pieni, että sen tarpeellisuus on vähän kyseenalainen.
     
  14. kalmari

    kalmari Member

    385
    0
    16
    Vs: Hyvä digipokkari ?

    Lx3:ssa ei tosiaan tuota mystistä reikää ole rungossa, mutta canonin toteutuksen nähtyään ei voi enään vannoa kumpi on parempi(n.75% peitto, hirveät barrel distortit).
    Noh ehkä se pieni reikä on avuksi viimeistään silloin kun patterit meinaavat hyytyä :)