Vs: Viikon kuvat Ensimmäinen on oikein mukava, pastelleineen. Kakkosesta olisin rajannut neonvalaistut korret pois, ja kolmosta voisi kokeilla mustavalkoisena.
Vs: Viikon kuvat Suokaa anteeksi. Ekasta tuli ensivilkaisulla mieleen pylly. Olen varmaan pervo... No ihan hyvä se on kun tarkemmin katsoo ;-) Toinen kuva toimii rajauksensa ja etualan heinien liikkeen ansiosta, laittaisin vain suoraan. Tosin kyllä siitä voi myös rajaata heinät poiskin, tulee tosin ihan eri kuva. Kolmannen olisin tarkentanut kasvoihin vaikka kyllähän noi läksytkin aiheesta käy. Laita vielä vähän lisää potkua ja terävyyttä käsittelyyn. Etenkin ekaan. Se tuo semmoista selkeyttä.
Vs: Viikon kuvat Minusta kakkonen on metka juuri keltaisten ruohojen takia vastakohtana tummalle sinelle, läksykuva miellyttää aitoutensa ja tunnelmansa takia.
Vs: Viikon kuvat Kiitos paljon näkemyksistänne =) nomad on oikeassa tuon tarkennuksen suhteen ... mää en vaan nää hämärässä (vaikkei kovin hämärää ollutkaan -siis keinovalossa) sitä tarkoitinkin että yrittelyä vain ollut... ja saattaa olla että hiukan muuten harmittaisi mutta onhan näitä läksyjä, tilanteita ja mahdollisuuksia varmaan uusia. Nyt pikkuhiljaa kuitenkin olen oppinut tarkentamaan takanäytön avulla kun aiemmin olen poikkeuksetta kuvannut etsimen läpi - on vaan hitaampaa. Tuo maisema ponnahti bulkkikuvaajan kuvavirrasta juuri siksi,että kuvaa ottaessa nuo katulampun valaisemat kasvustot eivät tulleet erityisesti esille, mutta kuvassa ovatkin ihmeellisen hehkuvia - hauskoja. Vinossahan tuo vielä tosiaan onkin (ja väärään suuntaan - alavirta on vasemmalle ) Olen mustavalkokäännöissä suorastaan surkea mutta kokeilin:
Vs: Viikon kuvat Ite kuvaan melkein aina etsimen läpi ja käytän lähes aina keskipiste tarkennusta. ELi keskeltä tarkennan kun painan napin puoleen väliin sitten rajaan kuvan ja laukasen. Joskus jos haluan painan peukulla tähteä samalla kun painan laukaisimen puoleen väliin niin silloin se lukitsee sen valotuksenkin siitä kohden mihin tarkensin. Oli ehkä ihan turha kommentti tuo ja kaikki ton tiesikin mutta laitoin silti jos joku ihan alottelija sattuis lukasemaan. Ton järvimaiseman heinien keltaisuutta voisi kokeilla kuvankäsittelyssä muuttaa. Tulisko siitä kuvasta maltillisempi siten.
Vs: Viikon kuvat Ai tähteä .... missäs kohtaa se on? ... Hei Juke mää OLEN aloittelija. Varmaan automaattiasetus teki etuheinistä tollaiset räikeät joten valotuksen korjauksella varmaan muuttuisi "oikeammaksi".
Vs: Viikon kuvat Niin en sen tähden paikkaa tiedä onko se jokaisessa Canonissa tuossa kun kuvassa se on, siellä peukalon alla. Pokkarissani se on hiukan eri paikassa. Se tähti lukitsee valotuksen ja palautuu laukauksen jälkeen normitilaan.
Vs: Viikon kuvat Moi Pii, Onkohan tuo tyttäresi, niin tai näin, niin tuon kuvan ehkä suurin parannus tapahtuisi juurikin oikealla tarkennuksella. Ensi epäilin, että mv muutos olisi pilannut tarkkuuden, mutta onhan tuo epätarkkuus mukana ihan samalla tavalla myös väriversiossa. Tietysti voidaan olla eri mieltä siitä onko tässä tapauksessa tarkimman kohdan oltava kasvoissa/silmissä, vai peräti käden jäljessä eli siinä mitä tehdään, mutta kun kumpikaan ei ole oikein tarkka, niin kuva ei toimi - siis minun mielestä. Juu ja heinät pois vaan tuosta hienosta sinisävyisestä maisemasta;-)
Vs: Viikon kuvat Ekaa voisi koittaa vähän jyrkentää. Hauskoja nämä kapeat pystyrajaukset. Kakkosesta juuri nuo voimakkaan väriset heinä edessä tekevät siitä hyvän, minä ehkä kokeilisin rajata taivaasta pois 2/3 osaa ja sitten vähän oikaisua, mutta mielenkiintoinen siis näinkin. Viimeinen toimii mv:nä ja sommittelu ja kohde kohdillaan, mutta tarkennus on välitettavan edessä. Mitä tarkennusmoodia käytät? Usean pisteen tarkennusmoodissa ainakin näin tuppaa meikäläiselle käymään kun kameravalmistajan insinöörit ovat kuvitelleet että pääkohde on haettu etualalle. Salaman kanssa olisit ehkä voinut himmentää vähän enemmän jolloin tarkkuusaluekin oli vähän kasvanut jos sommittelu olisi sen sallinut.
Vs: Viikon kuvat Tossa tytön kuvassa oli käsitarkkennuksella mutta ilmeisesti liian hämärää itselleni - olen nyt yrittänyt hanskata tuota takanäytöltä suurentaen tarkentamista kun etsimen kautta ei onnistu sitäkään vähää .... ja tosiaan tuo monen pisteen tarkennus automaatilla tuntuu ottavan etummaiseen . Tuota salamaa olen samalla yrittänyt opetella myös ja samalta illallta versioita oli valkonaamaisesta sellaiseen jossa salama ei tasoita muun valaistuksen varjoja.
Vs: Viikon kuvat Mee johkiin kurssille, kattele paljon kuvia ja hommaa filkkakamera. Et sä noilla selityksillä opi koskaan. Eka kivoin näistä.
Vs: Viikon kuvat Miten se filkkakamera auttaa, sanoisin omasta kokemuksesta että vaikeuttaa merkittävästi. Digillä on mielestäni paljon kätevämpi harjoitella ja kokeilla, mutta tämä tuntemus oman käytön kautta.
Vs: Viikon kuvat Tätä lukiessa tuli vähän semmoinen olo, että nappuloita ja toimintoja on liikaa. Jollain käsitarkenteisella manuaalikäyttöisellä filkkapelillä kun kertaisi perusteita muutaman rullan niin pääsisi varmaan aimo harppauksen eteenpäin ja tulisi sitä varmuuttatuohon tekniikkaan, kun ei tarvitse noiden nappuloiden ja kuvausohjelmien kanssa pulata. Piin kanssa samalla linjoilla: ihan kiva riittää mullekin valokuvaharrastuksessa.
Vs: Viikon kuvat Ehkä oppiminen on erilainen rosessi eri ihmisille. Mulle tuntui olevan todella hankalaa tajuta herkkyys/aukko/aika-kombinaation yhteyksiä mutta siihen digipokkarin scenet oli hyvät. Kokeilin samassa tilanteessa eri ohjelmia, katsoin "tuloksia" ja samalla tietoja. Sitten mulle alkoi valjeta. Jos olis tarvinu hieroa samaa filkan kanssa ja sitten muistella asetuksia (juujuu te kirjoitatte ne niihin pikkuvihkoihinne muistiin) en olis ikinä tajunnu tämänkään vertaa Mut nyt on luottavaisempi olo tarttua filmikameraankin taas. Mä pidän tosta keskimmäisestä kuvasta niiden keltaisten heinien kanssa, ehkä sitä vois tiukemmaksikin rajata mutta ne tuo siihen potkua. Muuten se olis enemmän tusinatavaraa. V-MS
Vs: Viikon kuvat Kiitos kommenteista =) . Tämä on minulle erittäin avartavaa tämä - sekä muiden antamat kommentit, että neuvot - mutta myös sen tajuaminen mihin asioihin muut kiinnittävät huomiota ja minkä katsovat tärkeäksi /tärkeimmäksi. Olen nyt jotakuinkin vuoden valokuvannut ja olen huisin tyytyväinen kun olen tänä aikana saanut otetuksi kaksi sellaista valokuvaa joihin olen kerta kerran jälkeen katsoessani varsin tyytyväinen, + yksi on seinällä (ei kumpikaan näistä vaan sopii sisustukseen) . Kun huuhkaja tuppautui tänä syksynä kuvattavakseni -oli oikeastaan ainoa kerta kun olisin NYT HETI! halunnut muistaa/tietää/osata/hallita/kyetä valokuvata juuri "oikein". Muuten minulle riittää pienet ahaat ja askeleet. - Kymmenen vuoden päästä varmaan osaan jo aika hyvin? Minulle olisi kätevää osata juuri teknisesti hyvin ja hallitusti, koska usein kuvaan sattumatilanteita tai vähällä ajalla: kun odotan lossia (2 kuva noin 2min) läksyt (tajusin hetkellä että oli kauniit värit, eikä tarvinnut auttaa) eläimiä (ennakoimattomia) ....Mutta... Välillä tunnen pientä "häpeää" kunnianhimon ja kilpailuhenkisyyden puutteesta
Vs: Viikon kuvat Olet oppinut paljon. Kuva syntyy viimekädessä katsojan aivoissa. Ja siihen vaikuttaa katsojan historia.