Päivää Olen pikkuhiljaa alkanut kiinnostua näistä Fujin rungoista. Tiedän, että tuo X-E2 on vanha, ja että siinä on "vain" 16:n megan kenno. Tuo 16 kuitenkin riittäisi minulle mainiosti, ymmärtääkseni tuon X-Trans-kennon tuki alkaa eri ohjelmilla jo olla kunnossa. Erityisesti viehättää tuo mittaetsinkameran kaltaisuus ja traditionaalisten säätimien käyttö. Lasitavaraa en noihin tunne, ensimmäiseksi ajattelin 27mm.n lasia, kombinaatio pysyisi pienenä. Niin, toisentyyppiseen käyttöön minulla on kyllä Nikonin täyskennoinen ja siihen tarvittavat lasit, mutta tuo Fuji tulisi kevyempään käyttöön ja luultavimmin ensisijaisesti kiinteäpolttovälisillä laseilla. Onko laukkulaisilla tästä rungosta kokemuksia? Onko hyviä kommentteja ylläolevaan haahuiluun?
Jos viehättää mittaetsinkamera, mikset osta mittaetsinkameraa? Leica M ei ole katoamassa minnekään. Päinvastoin, nytkin kehitetään 41 megapikselin mustavalkokameraa: Leica is Working On a New Monochrom Camera with a 41MP Sensor: Report
Mulla oli X-M1 ja 27mm Fujinon. E-malleissa on elektroninen etsin, mutta muuten sama peli. Rungot on ihan päteviä vehkeitä, hyvä dynamiikka ja eksoottinen värisuodin, johon saa odotella päivityksiä aina erikseen, mutta kyllä siitä hyvän värisiä kuvia saa. Ohjelmisto on myös oikea himmeli ja ainakin ensin kannattaa suunnitella kaikki säädöt hyvissä ajoin ennen kuvausta, koska säätäminen kuvaustilanteessa voi viedä alkuun aikaa. Fujinonin 27-millinen on terävä ja hyväkontrastinen objektiivi, eikä tuo kombinaatio tosiaan poikkea fyysiseltä kooltaan paljoa pokkarista.
Kokemusta on vaan Fuji XE-1 :stä . Yhtään Fujin omaa linssiä en omista. Meike 25 F1,8 on ainoa fujiin suoraan sopiva linssi. Adaptoituna m42:a ja Nikkoreita. Eniten tulee kuvattua praktikasta otetulla 35 mm danubialla. Olis mukava kokeilla tietysti fujin omia automaattitarkenteisia. Aluksi ovf:n tottuneelle evf oli vähän outo, nyt sitä kaipais jo D3:n myös. Akut kestää tosi hyvin manuaalilinssien kanssa. Automaattitarkennuksesta en osaa sanoa, mutta manuaalitarkennusavut on hyviä...tarkennuspiikki (tai mikä lienee, mutta terävä alue välkkyy etsimessä/näytöllä). Lisäksi on tarkennusapuzoomi (tämä on paras) yhden napin takana. Etsin vaihtaa automaattisesti näytölle tai evf kun katsoo siihen ( hyvä). Valikkosysteemi on tietysti sekava nikoniin tottuneelle, mutta kaikki tärkeä on yhden napin takana pikavalikossa (quick menu) . Ei ole sääsuojattu (varmaan ainoa negatiivinen asia) ja tietysti ei ole täyskenno. Valotuksen korjauskiekko on hyvä asia, tosin pyörii liian herkästi, mutta se taitaa olla ainoa huono puoli. Kaunis kamera. Salamaa en ole kokeillu. Hämäräkuvauksessa kestää aika hyvin herkkyyden nostoa...6400 on vielä ok ...eli sama kuin D3:ssa. 12800 vielä jotenki menettelee...itse en käytä. Suurin kuvan laatua heikentävä tekiä on kuvaaja. Tykkään kovasti. Oman XE-1:n rungon sain satkulla ja toinen mokoma meni adaptereihin. Tosiaan automaattitarkennuksesta en osaa sanoa...enkä fujin omista linsseistä.
Foorumin kuvat: Selfie vaimon kanssa ja koppi levillä on XE-1 + 35 danubia- setillä otettuja. D3:sta kantamaan tottuneelle tämä ei paina mitään...toisaalta D3:n voi vetää hihnasta kuvauspaikalle, ellei jaksa kantaa...tämä vilahtaa heti laukkuun kun taivas tummuu. Tai pakastuu...
Mielenkiinnolla luen, koska se XT-kymppi ei ollut oikea Fuji minulle, mutta joku muu versio saattaisi olla. Tuo korjauskiekko oli siinä raivostuttava, teki mieli liimata se kiinni, kun aina pyörähti kannettaessa. Ja toinen jonka kanssa en oppinut elämään oli etsin. Sen välittämä kuva oli ihan liian kaukana siitä, mitä kennolle tallentui. Darttikos tuo muuten on, öpaut 65?
Kaverin isoisältä saama suomidartti -64. Mukava fiilistellä kesällä. Tampereella pyörii. Joo ittekki menisin optisella mieluummin (oli hetken x-20 , loistava pokkari, mutta liian pieni kenno). Mutta äkkiä silmä tottu elektroniseen. Jos fujilla olis FF - kenno niin olis hyvä. Siihen saakka ykköskamera on D3...meinasin kyllä D300:n päivittää z50:n ens vuonna. Näppärän näköinen paketti sillä pikkusella kittizoomilla. Aina välillä iskee semmonen pikseli/vanha teknologia ahistus, mutta sitte pitää tempasta kaapista kombinaatio D3+50mm 1,4 AFD ja kuvailla...taas on hymy huulilla...
Paljon kiitoksia hyvistä kommenteista. En ole hakemassa raskaan sarjan monipuolista työkalua, sellaiseksi minulla on tuo Nikon. Hae pienempää ja kevyempää käveleskelykameraa jonka käyttölogiikka ja ergonomia muistuttaa filmikameraa. Analogisia mittaetsinkameroita minulla on jo "riittävästi". Sähköiseen etsimeen olen jo tottunut Sonyn RX100 Mk3:n myötä (sen kameran huono puoli minulle on tuo käynnistyksen / sulkemisen yhteydessä ulos / sisään liikkuva objekltiivi). Adapterin avulla tuo Fuji hyödyntäisi kaikkia M42 ja Nikon laseja, sekin voisi olla mielenkiintoista. 6400 riittää aivan mainiosta, hyvin harvoin Nikonillakaan menee edes 1600:een. Valikoiden kanssa aina pärjää kun vähän viitsii asiaan paneutua. Korjailukiekosta en tiedä, onko se tässä mallissakin yhtä herkki, ehkä sellaiseenkin tottuu? Hyvä tietää käyttökokemuksesta että tuo lasi on kelvollinen, netissä sitä on myös kiitetty. Leicaan minulla ei missään tapauksessa ole varaa, X-E2-rungon näyttää saavan alle kolmensadan.
80-luvulla ajelin Valiantilla, tuttu auto siis Joo, mulla oli kanssa X-10 mutta se meni vaimolle, hieman turhan kevyet ominaisuudet mulle.
Hyvällä hinnalla saat hyvän kameran. Siihen m42 ja nikon adapterit niin saat kyllä fiilistellä. XE-2 sisältää Wifi - liitännän mitä ei oo XE-1:ssä. Et varmasti pety. Ja onhan se kaunis kamera.
Minulla on XE-1, XE-2s ja X-Pro2. Noissa kahdessa ekassa kiinni useinmiten joku vanha (Nikkor, M42 tms...) objektiivi. X-Pro2:ssa monesti kiinni mainio kittizoom 18-55. Fujin omia 23/1,4, 35/2 ( pienikokoinen laadukas normaalin ystävälle), 60/2,4 Macro ja 10-24/4. Hieman lisää kokoa tuovat XE-2s:n ja Pro-2:n L-kahvat. Rungot istuvat käteen paremmin varsinkin, kun käytän peukalolla takatarkennusta, ja mainiot jalustalla Arca Swiss yhteensopivina. Tuosta 27 millisestä en osaa sanoa mitää, mutta noita XE-2-runkoja saa melko edullisesti, eikä niillä ole käytännössä mitään eroa X-Es:ään. Suosittelen. On mukavampi käyttää verrattuna X-E1:een, jos on hiemankaan kiirus (tarkennus yms). Itse jopa myin pois Nikonin järjestelmän (D-700 ja D800 auto-optiikoineen). 16 Megan kenno on täysin riittävä. Liitteenä esimerkki Imatran ajoista, objektiivina käsitarkenteinen Nikkorvanhus 300/4,5 ja X-Pro2. Katsomosta ei saanut kuvattua kunnolla kuin takapuolia. Oli suoja-aita edessä.
Jos tulee hankittua, niin katso, että on viimeisimmät päivitykset objektiivissa ja rungossa. Löytyvät Fujin sivuilta. Kapa
minulla on 3 vuotias fujifilm XE-2 ja 18-55 2.8-4 en voi kuin kehua systeemiä, hyvä matkakamera, menee käsipakaasissa keveytensä kanssa, päivitykset kohdallaan, testeissä Photozone OpticalLimits obiska on osoittanut suorituskykynsä kiinteiden kanssa vertailussa,nyt kun ostin Canon RP:n suunnilleen samaa kokoa, pitää toisesta systeemistä luopua, kun on myös 6D mk2 ja nippu obiskoja, näytekuvia kevään Alicantesta, myynnissä torissa kaksi ilmoitusta, myös sovitteita fujille nimimerkki Klasu Vantaa Myyrmäki.
luin artikkelit alusta, oli minulla 27mm pannukakku, oli äänekäs tarkennetaessa ja tarkennus sahasi muuten suht terävä.
Mukavia kuvia. Kiitos myynti-ilmoituksesi hoksauttamisesta, tässä vaiheessa mietin pelkkää runkoa ja siihen tuota pannaria. No, adapteri Nikkoreihin ei kyllä maksaisi paljoa.