Vs: Tero Paskapää: Valokuvataide on paskaa | Ylioppilaslehti Aika hauska artikkeli, ei hirveän analyyttinen mutta sopivasti ilkeä. Kävin katsomassa helsinki schoolin sivuilla mitä siellä nykyään on, eikä tarjonta oleellisesti ollut ristiriidassa tuon artikkelin kanssa. Etenkin naiskuvaajien työt ovat peloittavan itseensäkäpertyneitä, ympäröivää yhteiskuntaa ja siinä eläviä ihmisiä ei ole heille olemassakaan. Kullekin makunsa mukaan, mutta kun monissa töissä ei minun silmiini kuitenkaan ole minkäänlaista vahvaa henkilökohtaista otetta. Pikemminkin päinvastoin, yllättävän paljon töissä on suoria plagiaatteja kansainvälisellä areenalla vuosi pari aiemmin esiinnousseilta (siis ei-suomalaisista) kuvaajilta. Sananlaskun mukaanhan matkiminen on paras imartelun muoto, mutta kyllä silti jonkinlainen myötähäpeä hiipii ajoittain mieleen. Taiteilijaesittelyiden yhteydessä on kuvaajien sanallisia selityksiä omista töistään, ne ovat usein jo valmiita parodioita. Laajoilla, maailmaasyleilevän näennäissyvällisillä selityksillä ei kuitenkaan loppujen lopuksi ole mitään loogista tai havaittavaa yhteyttä itse kuvaan. No, hehän ovat nuoria ihmisiä vielä, aikaa on kehittyä. Oikeastaan kaikki on kuin olla pitää, mutta näitä kuvaajia itseään ajatellen on sääli miten etenkin teksteissä näkyy vaarallisen voimakas itseriittoisuus, arroganssi, usko omaan erinomaisuuteen ja oman tekemisen ainutlaatuisuuteen. Joskus olen kuullut sanottavan sellaistakin, että taiteen tekijän oli hyvä olla hieman nöyrä taiteensa edessä, että sillä tapaa ehkä ajan mittaan oppisi enemmän... Mutta tuo on varmaan jo vanhanaikaista ajattelua. Joka tapauksessa tämä usko omaan erinomaisuuteen on sitäkin häiritsevämpää, kun se useimmiten ei ainakaan minulle millään tapaa välity itse kuvista (toki on poikkeuksiakin). On toki ymmärettävää, että nuorella tekijällä ei aina syvästi omaa sanomista ja kertomista vielä ole, "taide pitkä, elämä lyhyt", silloin on helppo esittää erilaisia kliseitä. Kliseistä olisi kuitenkin hyvä jossakin vaiheessa päästä eroon (nehän ovat parhaimmillaankin vain opppimisväline), omaa, todella omaa ääntä pitää jossakin vaiheessa alkaa harjoittaa vaikka se aluksi kuulostaisikin oudolta ja vaikka muut pitelisivätkin korviaan. Opettajat eivät ainakaan saisi ruokkia oppilaissaan itsetyytyväisyyttä ja kliseisiin takertumista.
Vs: Tero Paskapää: Valokuvataide on paskaa | Ylioppilaslehti Taitaa olla Timothy Parsons:in vaikutusta taustalla. Muistan amerikkalaisen työnantajani sanoneen omasta suomalaisittain melko hyvästä työtodistuksestani, ettei sellaista Amerikassa kirjoitettaisi edes vihamiehelle.
Vs: Tero Paskapää: Valokuvataide on paskaa | Ylioppilaslehti pitää lukea kun nettiin pääsee.. Olen yrittänyt ymmärtää selkäkuvaamista/oman angstaamisen kuvaamista juha suonpään valokuva on in -kirjaa lukemalla kokematta valaistumista. On muuten erittäin pitkäpiimäistä tekstiä ja kuvatkin keskimäärin... Vissiin sitten taiteellisia?
Vs: Tero Paskapää: Valokuvataide on paskaa | Ylioppilaslehti piti vielä mainitseman, että eihän taiteilija plagioi tai matki, hän tutkii kuuluisan ulkomaalaisen ilmaisua pastissien kautta. Yleisö vain ei ymmärrä
Vs: Tero Paskapää: Valokuvataide on paskaa | Ylioppilaslehti Kuuluisan suomalaisen naispuolisen kuvaajan, Marica Rosengårdin sanoin: Suomalainen feministinen "taidekuvaus" on että nuori nainen menee seisomaan tyynen veden tai lumilakeuden keskelle valkoinen rätti vyötäisillään ja ylivalottaa värinegaruudun jossa hän seisoo selin kameraan. Ser sittten printataan järjettömän suureen kokoon ja ripustetaan gallerian seinälle...
Vs: Tero Paskapää: Valokuvataide on paskaa | Ylioppilaslehti En voi tässä olla laittamatta vielä että se naiskuvaaja joka on kahminut eniten apurahoja ja stipendejä viime aikoina, ja joka EI ole helsinki schoolin oppilas eikä taikin käynyt vaan on Jussi Aallon neuvosta tullut J vatasen kurssille jossa oppi tekemään kunnon mustavalkokuvia, kinokokoon ja printtaamaan ne sellaisiksi että herättävät huomiota ,on Tanja Kostenius...
Vs: Tero Paskapää: Valokuvataide on paskaa | Ylioppilaslehti Onko tää Tanja Kostenius nyt se joka ei osannut tarkentaa leicalla?
Vs: Tero Paskapää: Valokuvataide on paskaa | Ylioppilaslehti Onko se niin vaikeaa että jää osaamatta joltakin?
Vs: Tero Paskapää: Valokuvataide on paskaa | Ylioppilaslehti sori huono kommentti. Ongelma tais olla vaan uudessa systeemissä mihin ei ollut tottunut.
Vs: Tero Paskapää: Valokuvataide on paskaa | Ylioppilaslehti insinörttismiehet keskustelemassa heti (valo)kuvataiteen syvimmästä olemuksesta... Laikalla tarkentamisesta ;=)
Vs: Tero Paskapää: Valokuvataide on paskaa | Ylioppilaslehti Sepä kiva juttu. Asialla ei toki ole yhtään mitään tekemistä taidevalokuvauksen kanssa. Aikuisten ihmisten olisi hyvä ymmärtää ero erilaisten valokuvauksen lajien välillä.
Vs: 2011 | Ylioppilaslehti Taiteilijaksi yllättäen itsensä huomannut ihminen on hieman hukassa. Ollako, vai eikö? Kas siinä pulma. Kapa
Vs: Tero Paskapää: Valokuvataide on paskaa | Ylioppilaslehti Ei osannut Mary Ellen Mark myöskään, ja SE Vasta huono naisvalokuvaaja onkin...
Vs: Tero Paskapää: Valokuvataide on paskaa | Ylioppilaslehti Muistateko kun 80-luvun puolivälin korvilla ylioppilaslehden ulkomaalaispalsta oli otsikoitu "mutakuononews". Ei vissiin enää onnistusi? T. K.
Vs: Tero Paskapää: Valokuvataide on paskaa | Ylioppilaslehti ... ja laukaseekin sormenpäällä - ei ole käynyt Joren opissa...
Vs: Tero Paskapää: Valokuvataide on paskaa | Ylioppilaslehti Mitenkähän tuo liittyy valokuvaukseen, tai yleensäkään tähän ketjuun? kapa
Vs: Tero Paskapää: Valokuvataide on paskaa | Ylioppilaslehti Kiitos kysymästä. Viitekehys voisi olla vaikka Ylioppilaslehti? T. K.
Vs: 2011 | Ylioppilaslehti Jos minua tarkoitat, niin en ole huomannut moista. Yritän olla vaan suunnilleen yhtä hyvä kuin aloittaessani 60-luvun puolessavälissä. Tyylikin pyrkii olla sama, juuri möin digihärpäkkeet pois. Se että taiteilijaksi "ylennettiin" johtuu suurelta osalta siitä "kiitollisuudenvelasta" mitä tietyt tahot tuntevat, kun ovat siinä asemassa että voivat laittaa nyt valtion noitten lukuisten palvelusten maksajaksi...