Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Latteaksi kehittynyt Tmax

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana mattam, 8 Tammikuu 2008.

1. mattam

mattam

10
    0
    0
    Yritin katsoa vanhoja aiheita, enkä oikein löytänyt vastausta kysymykseeni - tai vastaavaa kysymystä.

Kehitin Tmax 400 -filmin. Vedostaessani huomasin, että kuvat olivat erittäin latteita. Vertasin negatiiviä toiseen Tmaxiin, ja vaikuttaa siltä, että se on jäänyt sävyttömäksi. Mustat (siis negassa valkoiset) kohdat näyttävät olevan kohdillaan, mutta vaaleat kohdat eivät ole kovinkaan vaaleita (negassa siis mustia). Tämän lisäksi negan yleisväri ei näytä täysin harmaalta/mustalta, vaan siinä on hieman violettia. Muistelisin lukeneeni, että liian pitkä kiinnitys johtaa violettiin sävyyn negoissa..? Vedostetuissa kuvissa (täysin) musta on mustaa, mutta vaaleat kohdat harmaata - vaikka valotusaika näyttää muuten olleen oikea.

Ymmärtääkseni tähän on jokin selkeä vastaus, mutta näin aloittelevalle filminkehittäjälle tuntuu, että on varsin monta tekijää, jotka voivat vaikuttaa asiaan. Kehite oli D-76 suhteella 1+3, kehitysaika vähän päälle 11 minuuttia. Kiinnite oli Agefix suhteella 1+7, aika taisi olla jotain 8 minuuttia. Katsoin ajat pimiön paperista, kehitysaika tuntuu aika pitkältä. Kyseessä ei pitäisi olla vanhentuneet kemiat.

Kiitoksia.
    -Matias t.

2. kto

kto Well-Known Member

2 604
    103
    63
  3. mattam

mattam

10
    0
    0
    .

Katsos vaan, kiitokset.
    Löysin (täältä B&W Film Developing Times | The Massive Dev Chart ) myös melkein heti tämän aiheen postauksen jälkeen, että tuolla laimennuksella kehitysaika olisi 15 minuuttia. Noh selvisipä tämäkin, taisi tulla turha postaus.

-Matias t.

4. 4x5

4x5

1 986
    0
    0
    Vs: .

Ei varmaan ollut turha postaus, sillä ehkä jollekulle tämä kokemuksesi jää mieleen. Kantapään kautta asiat parhaiten oppii...

5. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38
    Vs: Latteaksi kehittynyt Tmax

Tuo violetti väri riippuu paljon filmistä, ilmeisesti tmaxeissa (400 asa) sitä tuppaa jäämään vähän helpommin. Tietääkseni se johtuu ennemmin liian lyhyestä kiinnittäytymisestä, kuin liian pitkästä, mutta en ole varma.

HCA-pesulla tuota kai voisi saada vähän poistettua ja ehkä hieman lämpimämmällä loppupesulla. Mulla itsellä on monet negat heti kiinnittämisen jälkeen pinkkiä tai vähän violettia, mutta väri poistuu pesun aikana tai viimeistään kuivuessa. Nykyään käytän myös HCA:ta negatiiveille ja se poistaa tuota väriä myös, ehkä hiukan nopeammin kuin pelkkä vesi.

Jotain puhetta tais olla että noi vaatis Kodakin oman kiinnitteen, jotta tuo väri poistuisi heti..? Itse olen kuitenkin käyttänyt nykyään (Hopeavedokselta hankittua) lievästi emäksistä kiinnitettä ja tosian HCA:n ja vesipesujen avulla on väri poistunut, mutta en ole käyttänyt juurikaan Tmax-filmejä

6. Vs: Latteaksi kehittynyt Tmax

Oma kokemus osoittaa, että negat jää violetiksi tai pinkiksi jos loppuhuuhtelu on "vajaavaista." Aluksi pistin vaan purkin juoksevan veden alle ja huuhtelin siinä. Lopputulos oli, että lähes kaikki negat oli violetteja. Nykyään omistan filmin huuhteluun erillisen törpön, jossa vesi tulee törpön pohjalta ja nousee ylös ja liikkuu vielä pyörteen omaisesti. Tällä tavalla huuhteluun käytetty aika ja vesi vähenee, sekä ei enää ole violetteja negoja.

7. Vs: Latteaksi kehittynyt Tmax

Ettei vaan ole meijän pimiön lappu johon minä olen arponut ajat. Kuulostaa niin tutuilta arvoilta.

Unohdit mainita yhden tärkeän asian, missä lämpötilassa kehitit... Mun lapun 11:15 on tarkoitettu 24° lämmölle, kun kesällä ei hanasta kylmää vettä tule. Se on kyllä aavistuksen alakanttiin. 12-13 minuuttia ei välttämättä ole liikaa jos haluaa reteen näköset negat.

8. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

D76 1+3 saattaa jo olla niiin laimeata ettei puhti riitä vaikka kehittäisi kuinka pitkään. Ollaan lähellä sitä rajaa, jossa myös purkin koko ja filkan määrä tulee vastaan.

9. Vs: Latteaksi kehittynyt Tmax

tmax on erittäin altis tuolle violetille.
    kiinnitys on syytä tehdä övetriksi ja pestä huolella.
    asia ei vaikuta sävyihin.
    .. tmax on aika krittinen tuollaisten valotus/kehitysaika hassien suhteen.
    suosittelen filmin vaihtoa ihan subjektiivisesta näkökulmasta koska inhoan tmaxia.
    esim. hp5+ tai tri-x antaa jo "oho" efektin tmaxin jälkeen... no okei ei kaikille, mutta minulle.
    tmax kehittyy aina latteaksi ,D

10. Jan

Jan Member

825
    0
    16

Mä odottelen että pääsis kokeilemaan tuota uusittua Tmax400sta,
    sen verran myönteistä olen siitä lukenut, että voipi jopa vaihtua trixän tilalle kun
    sitä ainakin tuntuisi aina hyllyissä jopa täälläkin päin maata olevan.

11. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

"Minä pysyn markassa."

Ööö miten sitä uutta Tmaxia voi "tuntua" olevan kaupoissa hyllyissä aina, kun eihän sitä vielä taida olla oikeastaan koko maassa? :)

12. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Tmax jää helposti violetiksi, ylipitkä kiinnitysaika auttaa.

13. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

vaihtakaa deltaan...

14. Jan

Jan Member

825
    0
    16

Ei jää violetiksi, kunnon fiksaus ja huuhtelu.
    On tuota Tmaxia täällä hyllyssä rajalassa ja anttilassa, tosin vielä
    vanhempaa laatua. Trixää ei ole ollut varmaan 10 vuoteen :(
    Tuosta tmaxista voi kyllä kehittää melkoisen jyrkkää jos haluaa,
    veikkaampa, että jyrkempää kuin trixästä.

15. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Jee, puolisen tuntia kun kiinnittää, ja kaksi huuhtelee, alkaa olla melko kirkasta....

16. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Ja happamat kiinnitteet syö myös vähän kuvahopeaa(?) jos liikaa kiinnittää. Tosin tuo ei taida kovin kriittinen vaikutus olla lopputuloksen kannalta. Huuhtelun toki pitäisikin olla kunnollinen ja HCA auttanee vähän asiaa, ainakin kiinnitejäämien poistamisessa, ehkä vähän väriinkin.

Tmax kehittyy helpommin yli huippuvaloista, siis ei ole tarkka ja kehittää liikaa, mutta eiköhän Trixistä saa yhtä lailla liian jyrkkää kun tarpeeks kauan kehittelee.

Kauankohan menee että Suomeen ja pienemmille paikkakunnille (lue: muualle kuin Telefotoon tms.) tuota uutta Tmaxia saapuu? Tämänkin Tmaxin varastoja varmaan vielä riittää, eikä taida nuo uutuudet muutenkaan yleensä kovin nopeasti Suomeen saapua, ehkä tuota Telefotoa lukuunottamatta.

17. Vs: Latteaksi kehittynyt Tmax

Muutama minsa kiinnitteessä ja sitten voi välillä kurkkia valossa että miltä nega vaikuttaa. Jos on vielä ihan punaista niin lisää kiinnitystä. Kaikki punaisuus ei häviä kiinnitteessä. Loppuhuuhtelussa loputkin.

18. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Juu ihan hyvä vinkki, itse pidän yleensä, vähän kiinnitteestä riippuen jotain 4-6 min ja sit kurkkaan ja saatan pitää vähän kauemmin. Hyvin yleensä on väri lähtenyt kuitenkin huuhtelun ja kuivumisen aikana, jos ei aiemmin.

19. Vs: Latteaksi kehittynyt Tmax

Sen verran nostalginen keskustelu, että aloin kaivelemaan muistipanoja. Ylioppilasvuodelta -74 löytyy sinikantisesta vihosta merkintä, että trix 640 ASA + d76 1:3 kertakäyttölitkuna 18min 22C olisi antanut erinomaisen tuloksen. Vielä kun olisi tullut merkinneeksi mitä oli kuvattu... Luultavasti jotakin keinovalojuttua, lienen yrittänyt puristaa sävyjä keskialueen tummaan päähän (?)

20. Vs: Latteaksi kehittynyt Tmax

Seleeniä latteaksi kehittyneelle filmille? Nega vois saada hieman lisää kontrastia...