Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Balda Baldix ja Kiev 88

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana zenig, 30 Joulukuu 2007.

1. zenig

zenig Member

997
    0
    16
    Faija innostu kirpparilla, ja nyt se usuttaa niitä mun käsiin. Ei siinä mitään, kivoilta vehkeiltähän noi tuntuu. Ja näkymä Kievin kuiluetsimestä on vaan niin maar vänkä.

Mut ongelma on siinä että mä oon 6x6:n kanssa ihan ummikko. Mitä filmiä pitäs hommata? Jalusta on vissiin aika pakollinen? Saako noilla ees mitään aikaseks, vai onko optiikat ihan tuhnuja? Kievissä on joku kyrillisin kirjaimin verhoiltu 65mm f3.5 ja Baldixissa Rigonar 75mm f4.5.

Sit miten toi filmin lataus tapahtuu? Baldassa on vetävässä päässä tyhjää, eli mun vissiin pitää ensin kelata jossain pimeessä se filmi siihen muovipuolaan, ja sit virittäessä kelata filmiä takas kasetin sisään. Kievissä se onnistuis noin, tai sit niin, että virittäessä kelais sitä filmiä muovipuolalle, kunnes rulla on käytetty. Sit se pitäs saada takas kasetille, mut ei taida onnistua ellei pääse pimeeseen, ts. ota filmiä ulos kamerasta. Kievin filmiperästä näytti meinaan puuttuvan se takaisinkelausmahdollisuus. Auttakaa, en ymmärrä.

2. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38
    Vs: Balda Baldix ja Kiev 88

120 filmiä, tai "keskikoon filmiä" tai "rullafilmiä, siis sama asia eri nimillä, sitä käyttää Kiev ja Baldakin vissiin, se ei mulle niin tuttu ole. Sitä saa hyvinvarustetuista valokuvaliikkeistä ja vaikkapa Telefotosta jos ei omalla paikkakunnalla ole.

Noissa yleensä menee homma niin, kuten Kievissä, että tyhjä puola aina vaihdetaan ottopuolelle, eikä niitä tarvi kelata takaisinpäin. Ei tarvi myöskään pimeässä hommaa hoitaa, koska niissä on taustapaperi.

Molemmat on varmaan ihan kunnon kameroita. Kiev on kuuluisa pienistä epävarmuuksista, voi olla että perät silloin tällöin vuotavat hieman valoa, tai että ruudut eivät mene aina ihan kohdilleen. Kiev88 perästä voinee kurkata taustapaperin ruutunumeron kohdalleen, jos ne ei suoraa mene, niin voi sitten manuaalisesti korjata tilanteen kelaamalla hieman lisää.

65mm mir on oikein kehuttu laajakulma (www.pentaconsix.com on arvosteluja ja vertailuja). Kyllä noilla käsivaraltakin kuvaa saa aikaiseksi, itse en koskaan käyttänyt jalustaa Kiev 88:n kanssa ja kyllähän noita kuvia tuli.

Jos ei maistu niin mulle voi tarjota Kiev 88:a edullisesti, kun omasta tuli luovuttua ;-).

3. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38
  4. Mahe

Mahe Member

454
    3
    18

Kievin kanssa kantsii ihan ekana (ennen kun räpeltää sitä yhtään enempää) lukasta ja painaa mieleen tää lista:
    | Kievaholic Klub - Kiev 88 Do's and Don't's |

Tuo ei ole mikään vitsi, sen vehkeen saa oikeasti jumiin/paskaksi tekemällä juttuja väärässä järjestyksessä.

Samasta paikasta löytyy sit tietoa filmin latauksesta siihen filmiperään:
    | Kievaholic Klub - Kiev 88 Film Magazine Loading |

Ylipäänsä toi kievaholic on hyvä paikka aloittaa Kieviin tutustuminen.

Sen 65-millisen pitäis mun tietääkseni olla ihan käypänen lasi, mikäli se sattuu olemaan hyvä yksilö. Neukkulan laaduntarkkailu oli mitä oli joten kamera, klasi tai filmiperä voi olla susi, selviää vain kokeilemalla.

Kievisi syö 120-kokoista rullafilmiä joka on 6 sentin levyistä filmiä ilman reunareikiä. Sitä saa vielä aika monesta valokuvausliikkeestä niin mustavalkosena kuin värinegana ja dianakin, samoin joissain paikoissa värinegojen kehitys onnistuu siinä kuin kinofilminkin. Filmi on puolalla ilman kinofilmin kaltaista metallikuorta. Siinä on taustapaperi, joka suojaa sitä valottumiselta rullalla ollessa, ideana on siis että filmi juoksee kameran sisällä puolalta toiselle eikä sitä kelata takaisin. Kun filmi loppuu, otetaan rulla ulos ja liimataan se kiinni filmin taustapaperin toisessa päässä olevalla nuolaistavalla liimapaperilla ja kiikutetaan kehitykseen.

Yhdelle rullalle mahtuu 12 n. 6x6 sentin kokoista kuvaa.

5. zenig

zenig Member

997
    0
    16

kiitti Svitantti ja Mahe, toi taustapaperihomma selvens asiaa jo paljon :D

pitääkin lueskella noita ohjeita ajan kanssa, vaikka vuodenvaihteen jälkeen.

6. nokku

nokku Active Member

2 456
    0
    36

Lisättäköön vielä, että suljinaikojen osalta on syytä kuvata yksi testirulla ja merkata käytetyt ajat ylös.

7. Vs: Balda Baldix ja Kiev 88

Tuo kuilun näkymä 6x6:ssa on jo yksi iso viehätys koko laitteen käyttämisessä. Siinä jää kyllä kaikki kinorimpulat kakkoseksi, ja digit vielä kauemmaksi.

Tuo 6x6:n neliöformaatti on kyllä melko sairaan hieno. Erityisesti olen tykästynyt neliön käyttöön maisemakuvauksessa. Myös henkilökuvaukseen se soveltuu, kun vain osaa käyttää formaatin vahvuuksia hyödykseen, eikä rajoitu "normaaliin" sommitteluun jossa sitten joutuu rajaamaan ylimääräistä pois ruudusta. Neliö on mielestäni "THE" formaatti, mutta se nyt on makukysymys.

8. Vs: Balda Baldix ja Kiev 88

Itse en tähän enää usko, varsinkaan sen jälkeen kun purin oman kiev88 runkoni atomeihin. Kameran mekaniikka on lähes "idioottivarma" ja mitään ei saa rikki jos ei käytä voimaa vipuja väännellessä.

9. Mahe

Mahe Member

454
    3
    18

Lähetkö testaamaan sillä omallasi? Mä en testaisi, tuosta kuitenkin puhutaan senverran monessa paikassa...

10. Boost

Boost

591
    0
    0

Saitko toimivana kasaan?

11. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Kyllä munkin kokemusten mukaan osa noista varoituksista on liioiteltuja.. Mutta ei vara venettä kaada, sano. Kuitenkin ns. maalaisjärjellä mun mielestä pärjää ihan hyvin. Ainakin olen usein rikkonut parillakin rungolla tuota ensimmäistä sääntöä ilman seuraamuksia..

12. Boost

Boost

591
    0
    0

Joo, no en mä noista sääntöjen rikkomisesta mitään tiedä. Siitä oon varma, että sain oman Kievin totaaliseen jumiin. Käsittääkseni en edes ollut tehnyt mitään sääntöjen vastaista. Isä sitten purki sen osiin ja laatikossa se on vieläkin (jos joku tarvii haastetta elämään, niin voin luopua pientä korvausta vastaan). Ei kuulemma ollut mikään helpoin mahdollinen purettava. Suljinajanvalinta/viritys -pyörän rakenne ainakin oli mielenkiintoinen, varsinkin kasattaessa. Sisältä löytyvällä kiekolla kun on yksi oikea asento ja vaihtoehtoja taisi olla hitosti.

13. Vs: Balda Baldix ja Kiev 88

Onko se tuollainen hasselimallinen kievi vai pentaconin muotoinen?

14. Boost

Boost

591
    0
    0

Kiev88 eli hasselimallinen.

15. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Netistä löyty joku purkuohjekin tohon, mutta ei se silti kai helpoin ole. Mulla oli vähän sama juttu kun purkasin Pentaxin 35-millistä.. Avasin tarkennuskierteen(tms.) kokonaan ja kun alko kokoamaan, tajusi, että on vain yksi oikea asento, vaihtoehtoja oli kai kymmeniä tai jotain. Sain sen kyllä kokoon sitten lopulta. Jaa-a, jos jaksais niin voishan Kieviäkin koittaa, mutta voi olla että ne on vähän vaikeampia, kun ei noi korjaamotkaan aina huoli niitä..

16. Boost

Boost

591
    0
    0

Eikös toi Kievin esikuva-Hasselikin ollut niin erikoinen/vaikea, ettei tehtaallakaan korjauksia tehnyt kuin yksin henkilö. Näin muistelisin Asikaisen Ossin jossain kirjoittaneen. Ruotsalaiset kyllästyivät epävarmaan runkoon ja myivät tuotantolinjan Neukkuihin. Itäveljen toleransseilla ei varmaankaan suurta parannusta tapahtunut. Voin olla väärässäkin, muistikin voi tehdä kepposet.

17. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Kyllä se jotain tommosta oli. Silti Tampereen Kamera Service ja oliko Tannerhuollot vai Mustonen (toinen näistä ei halunnut koskea sellaiseen "rotanpesään" [vai mikä se ilmaus olikaan]), lupasivat kuulemma Kieviä yrittää korjata, mutta ei se ehkä olis kannattanu. Näin oon kuullu, omassani ei vikoja ollut.

18. Vs: Balda Baldix ja Kiev 88

Jep. Ammattilainen ottaa huoltotyöstä n.50-70e tunti, ja kievin purkamiseenkin menee jo pari tuntia :p Eli kannattaa ebaysta katsellaa uusi toimiva runko.

Omassa yksilössäni en saanut tuota paljon puhuttua virityskampea enää takaisin kiinni runkoon, rungon takaisin kokoon laittaminen tuntui jotenkin käsittämättömältä :)
    Lähinnä kai taisi johtua siitä että suljin pitää olla viritettynä ennenkuin tuota kampea yritti laittaa takaisin runkoon kiinni. En muista enää tarkalleen, keittiön pöydällä se oli paloina 6kk jonka jälkeen heitin sen tylysti roskiin.
    Myös suljinverhoa paikallaan pitävät "rullat" olivat tipahtaneet paikoiltaan runkoa avatessa ja näiden rullien laittaminen takaisin oli mahdoton operaatio ilman suljinverhon irroitusta.

Eli melkoinen korjattava on tuo kamera :)