Vs: How Olympus Designed the PEN-F for ’Timelessness’ Niin kuin nomadi sanoi, sosiaalisessa mediassa pätee sosmedian lait: postattu kuva on paras kuva! Ei sos.mediassa pärjää asioissa kiinni, jos sä vaan tuhtaat Photoshopissa kotosalla, eikä hommasta tule lasta ei paskaa. Karavaani on jo kaukana, kun saat kuvas väkerrettyä. Kamerassa on nää wifit just sitä varten, että sulla on palikat pärjätä mukana. Ja kaiken lisäksi Olympuksella oli nää taidesuotimet jo ainakin e-400 sarjassa, jolloin harva jäbä edes tiesi sos.mediasta mitään.
Vs: How Olympus Designed the PEN-F for ’Timelessness’ Nyt kun näitä Pen malleja on monia, F olisi voinut erottua muista selkeällä muutaman kytkimen ja kiertonupin tai -rullan käyttöliittymällä. Tehosteet ym. turhuudet olisi voinut jättää rinnakkaismalleihin. Kuvaukseen liittyvät valinnat olisi voinut rajoitta herkkyyteen, aikaan ja aukkoon. Meillä Pen E-PL koneessa on ollut tehosteet päällä vain kerran. Se pilasi otokset, koska tallennustapana oli vain jpg.
Vs: How Olympus Designed the PEN-F for ’Timelessness’ Ärsyttävää pelleilyä toi PEN-F:n efektipyörä... Toisessa päässä on sitten Leica joka on uusimmassa M-mallissaan jättänyt pois takanäytön ja jpg konversion - ja näiden myötä myös koko joukon "turhia" säätöjä kuten valkotasapaino. Jos Nikon Df on steampunk niin Leica M-D on hardcore
Vs: How Olympus Designed the PEN-F for ’Timelessness’ No harvalla sos. mediasta on toimeentulo onneksi kiinni ja ne staratkin taitavat raahata valokuvaajaa mukanaan
Vs: How Olympus Designed the PEN-F for ’Timelessness’ Hienon oloinen ja näköinenhän tuo Pen F on ja ominaisuudet varmasti riittäisi meikäläisen käyttöön. Olisin suunnittelijana tehnyt takatelkkarin kuitenkin sen verran pienemmäksi, että ei olisi ylettynyt aivan alareunaan asti. Nyt rikkoo rungon linjat takana.
Vs: How Olympus Designed the PEN-F for ’Timelessness’ Höpsis, takatelkkari olisi pitänyt, luonnollisestikin tehdä irroitettavaksi, jolloin se ei rumenna yhtään kameraa.
Vs: How Olympus Designed the PEN-F for ’Timelessness’ Lightning jo kysyikin, mutta et ole vaivautunut vielä vastaamaan, voisitko oikeasti kertoa mihin perustuu aika "kökkö" väittämäsi?
Vs: How Olympus Designed the PEN-F for ’Timelessness’ Käsitykseni perustuu onnistuneiden kuvien määrään. Yksityiskohtaisemmin sanottuna tarkennuksen ja valonmittauksen luotettavuuteen sekä kameran viiveettömyyteen. Ja yleensäkin luotettavaan ja ennakoitavaan toimintaan. Suoraan sanottuna - sinähän Markku tykkäät suorasta puheesta - m43 kamerat on hipsterileluja joilla on kiva leikkiä kun on aikaa ja tietotekniikka sattuu kiinnostamaan. Ja mitä tulee katukuvauksessa kameran kokokoon, niin ajatus pienen kameran välttämättömyydestä on enimmäkseen bullshittiä. Nykyään kameroita on kaikkialla ja sinut huomataan (tai ei huomata) jo kun alat kuvaamaan kännykällä. Parempi siis olla nopea ja varmatoiminen kamera, ettei minuuttitolkulla tarvitse ährätä siinä ihmisten naaman edessä. PS Minulla on tosin Olympuksen 12-40mm zoomi postissa matkalla kaupasta kotiin. Kyllä, sorruin taas tähän ankkurinpainoon vaikka olin kerran jo myynyt pois...!!!! Mutta toisaalta, onko tuolle vaihtoehtoja jos zoomia haluaa? m43 on kuitenkin niin lillerikennoinen järjestelmä, että valovoimaa tarvitaan. Edes f/2.8 ei ole mikään ihmeidentekijä tässä kokonaisuudessa, enemmänkin kuin f/5.6 täyskennoisessa.
Vs: How Olympus Designed the PEN-F for ’Timelessness’ Kyllä 12-40 milliselle on vaihtoehto lumix 12-35 f2.8 joka on paljon pienempi, terävämpi, vähemmän heijastumia kaikin puolin miellyttävämpi, nimim. Kokemusta on
Vs: How Olympus Designed the PEN-F for ’Timelessness’ Saatat olla ihan oikeassa. Jotenkin olen vain arastellut Panan objektiivien käyttöä Olympuksen kameroissa. Olen ymmärtänyt mm. ettei Oly osaa korjata noiden vääristymiä oikein jpg kuvaan. Vai onko tämä vain tarua? Yksi m43:lla kuvaamisen pointti minulle on Olympuksen suht hyvä wifi jolla on helppo jakaa kuvia sosiaaliseen mediaan.
Vs: How Olympus Designed the PEN-F for ’Timelessness’ Sinulla ei ilmeisesti ole m43 runkoa jossa on kääntyvä kosketusnäyttö, kätevämpää katukuvausrunkoa en tiedä, oli kennon koko mikä vaan.
Vs: How Olympus Designed the PEN-F for ’Timelessness’ Pari ajatusta: * Mikä saa sinuta ajattelemaan, että vaikkapa nyt Panan GH4:nen (tai tuleva GH5) on onneton rapaperi, vaikka pikku-Oly 5 vuotta vanhat mallit olisivatkin? * Minusta kameran koko vaikuttaa. Pieni tai kohtuukokoinen kamera ei herätä samalaista huomiota kuin D5 ja tuhti zoomi valosuojan kanssa.
Vs: How Olympus Designed the PEN-F for ’Timelessness’ Mielessä on kyllä käynyt, että jos vielä m43 kameran ostan, niin olisiko se Panasonic. Pana on ollut aika hyvässä iskussa viimeaikoina vaikei tälläistä "ajatonta" muotoilua tarjoakaan. Monille m43 kameran ostamisen perustana on video - siinä Pana lienee luokassaan suorastaan johtava merkki (toisin kuin Olympus). Toki, kohtuus kaikessa Minäkin ujostelen 24-70mm käyttämistä katukuvauksessa vaikka se polttovälialueensa ja nopean tarkennuksensa vuoksi sopiikin siihen erinomaisesti.
Vs: How Olympus Designed the PEN-F for ’Timelessness’ Mikä tekee siitä sinusta 7 kertaa huonomman kuin sen Nikonin, siis katukuvauksessa? itse koen katukuvauksessa ongelmaksi kameran "röyhkeän" suuntaamisen kohti henkilöä jonka haluan kuvata, joten E-PL5:n kanssa pidän kameraa rinnalla, näyttö käännettynä vaakatasoon ja koskettamalla haluamaani kohdetta näytöllä kamera tarkentaa ja laukaisee todella nopeasti ja saan skarppeja kuvia juuri siitä mistä haluankin - voiko olla helpompaa?
Vs: How Olympus Designed the PEN-F for ’Timelessness’ Voi. Ohjaat kameraa kännykällä koskettamalla kohdetta ja kamera laukeaa. Näytät aivan pokemon GO -pelaajalta eikä kukaan epäile katukuvaajaksi.
Vs: How Olympus Designed the PEN-F for ’Timelessness’ Mä kuvaan kadulla ihan avoimesti, eihän siinä mitään hävettävää ole. Kameran tosin valmistelen usein ensin kuvauskuntoon puolihuolimattomasti, tästä syystä pidän Df:n ajan kiekkovalinnasta ja mahdollisuudesta valita aukko objektiivista. Samasta systä tulee välillä käytettyä manuaaliobjektiiveja, etäisyyden asettaminen ennakkoon on varmempaa. Joskus ihmiset eivät huomaa - ja se on hyvä, ovat luonnollisia. Joskus huomaavat, mutta eivät ole huomaavinaan - ja se on hyvä, saat edelleen kuvan siitä mitä haitkin. Joskus ihmiset huomaavat - ja se on hyvä, saat reaktion. Ihan luvallisilla puuhilla siinä ollaan, mitä sitä salaamaan, epäluuloja vaan herättää sellainen salakuvaus. Toki kameran "hellyyttävyys" auttaa, jotkut ovat joskus agressiivisen oloisia "ammattilaiskameroita" kohtaan. Mä olen kuitenkin iso mies, ei mun tarvitse piilotella kadulla, eikä se toisaalta oikein olisi mahdollistakaan.
Vs: How Olympus Designed the PEN-F for ’Timelessness’ Minäkin kuvaan kadulla yleensä ihan avoimesti. Pidän kameraa käsillä, katson ihmisiä ja sitten etsimestä sommitellen otan kuvan. Olen katukuvannut jotakuinkin neljällä mantereella eikä missään ole (toistaiseksi) tullut turpaan. Yleensä parhaat kuvat tulevatkin siten, että ihmiset juuri ja juuri tajuavat olevansa kuvassa, mutta eivät varsinaisesti poseeraa. Tykkään kuvattavan katsekontaktista Normaali dslr on luotettavin kun kuvaa em. tavalla. Kuvaan ihan samalla tavalla etsimen läpi myös m43 kameralla. Etsin (jopa evf) on vaan nopeampi ja luotettavampi kuin se takanäyttö, vaikka kyllä kääntyvä takanäyttö joskus puolustaa paikkaansa. Jos Olympuksen objektiiveissa olisi paremmat etäisyysmerkinnät ja jäykenpi tarkennuskierä niin niillä voisi kuvata hyperfokaalisesti tarkentaen. Teen noin Coolpix A:lla, mutta valitettavasti se ei ole m43 kameroissa oikein käytännöllistä. Suomi on muuten aika ankara paikka katukuvata. Täällä on usein sellainen nihkeä perustunnelma. Suomalaisilla ei ole oikeaa halua olla esillä vaan hyppäävät seinänvierille, etteivät näkyisi. Suomi on myös paikka jossa katukuvatessa helposti joutuu hakaluuksiin. Humalaisia, yrmeitä perussuomalaisia ja huonosti kasvatettuja teinejä riittää. Ehkä noi Markun salakuvauskonstit heidän kanssaan ovatkin tarpeen. Itse jätän moiset tyypit yleensä vaan kuvaamatta.