Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

siirtyminen TLR:ään

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Lepus, 9 Elokuu 2010.

No niin. Ekat 120 filmit valotin lainassa olleella Mamiya C3:lla (muistaakseni) kuilulla. Olihan se hyvä.
    Sitten piti saada oma keskari. Hommasin moskva kakkosen. Kyllä siinä oli fiilistä, mutta nyt on jäänyt sillä kuvaaminen, kun hommasin Kiev 60:n. Ja siinä jossain tuoksinnassa tuli hommattua vielä moskva5.

Nyt kuitenkin tuntuu siltä, että toi linnunpönttö olisi näistä mieluisin keskari. Mittaetsinkamera ei oikein tunnu omalta. Kievissä ottaa päähän viturallaan oleva filminsiirto ja peilin pamaus ja laukaisun jälkeen kiinni jääminen (siis peili ei laske automaagisesti)
    Asiaan tutustuttuani ajattelin Mamiyan systeemiä, siis C-sarjalaista. Olisi kiva olla laajiskin.

Ajattelin sitten pistää myyntiin venäläiset ja ostaa japskin systeemin. f2.8 normaali ja tosiaan 55mm laajiksen haluaisin. Prismakin olisi kiva.
    Mitäs tuumaatte, mitä huomioitavaa näissä on? Olisi tärkeää, että tarkennus olisi kohdallaan ja ajat täsmää, ja niin edellleen... ei enää jaksa tuota venäläisten säätämistä. Mihin hintaan moiset liikkuu?

Ei kellään olis myydä?

1. Vs: siirtyminen TLR:ään

Mulla on juurikin tuollainen C3 ja siihen kolme eri objektiivia.
    Mä tykkään kanssa sillä kuvaamisesta.
    Olen ajatellut, että jossain vaiheessa voisi hankkia 220-sarjan rungon, kun samat objektiivit sopii, jos se vaikka olisi olisi näppärämmän kokoinen.

Kaikki mun objektiivit on niitä vanhempia (lue halvempia) kiiltävä runkoisia.
    Kaikki myös vähän tahmailee, eli rasvat on tervaantuneet sulkimista, mutta ajat pitää silti riittävän tarkasti paikkansa.
    Välillä vaan linssiä vaihtaessa ja kylmällä aikaakin vaihtaessa, joutuu pistämään "objektiivin vaihtoläpän" rungosta kiinni niin että filmi ei valotu ja laukoo suljinta, niin että se oikeastikin aukeaa sitten kuvaa otettaessa.
    Suunnitelmissa on viedä ne johonkin putsattaviksi tai avata itse.

Rungossa ei kait juuri muuta liikkuvaa osaa ole, kuin filmilaskuri. En tiedä onko noita erilaisilla tarkennuslaseilla. Ainakaan omassa ei mitään leikkoa ole.
    Pirun halpojaha noi on. Omat objektiivini tilasin KEh:ltä, kun tuntuu aika huonosti tuota tavaraa liikkuvan täällä.

2. Vs: siirtyminen TLR:ään

Jos vanhemmat kelpaa niin suomestakin saa kun kyttää.
    Uudempaa c330f, c330s tai 220f pitää ostaa kyllä ebaysta.
    Parallax on asia joka saattaa ottaa filmisiirron paikan ja myös paino on se joka alkaa vituttamaan jos joku alkaa. Paljetarkennus on aina kohdallaan.
    Itellä oli uusi c220, jossa ei ollut tuota neulaa näyttämässä että pää puuttuu.
    105mm ja 135mm polttovälit oli kovasti mieleen.
    Mockba ei ole oikea kamera mutta tuo Kiev ei niin huono ole.
    Samallailla Pentaconissa ruudut kusee. ..ensimmäinen tuota mallia jossa ei kuse on Pentax 67 mutta jos peili vituttaa jo Kievissä niin Pentax on niin ulkona ,D

3. Vs: siirtyminen TLR:ään

Kiitos vinkeistä. Pitää koittaa löytää tuoreemmilla linsseillä. Tai sitten huollattaa.
    Leikkolasista en ole oikein varma, kun vaihdoin kieviini semmoisen, niin huomasin, että se ehkä vähän häiritsee. Sommittelu olisi mukavampaa puhtaalla lasilla. Tarkentaminen onnistuu ilmankin kun se kuva on niin iso.
    Parallaksivirheen näyttävä neula on viissiin vaan c33 ja c330 malleissa?

4. Vs: siirtyminen TLR:ään

Se mitä piti vielä kysyä, on että miten hyviä noi on vastavaloon?
    Kievilläni tulee melkoisia heijastumia ilmeisesti peilikammiossa.

5. Vs: siirtyminen TLR:ään

En mä ole sitä parallaksivirhettä kokenut ongelmaksi.
    C3:ssa oli käyttöohjeissa nyrkkisääntö, että kun palkeessa oleva valotuksen kompensaatioasteikko näyttää yhtä pistettä, rajataan tietylle tähtäimen viivalle ja kun kahta pistettä rajataan seuraavalla viivalla tms. Sen noudattaminen on riittänyt mulle ihan hyvin.

Tarkentaminen onnistuu tosiaan ihan hyvin ilman leikkoakin, mutta suurennuslasia joutuu käyttämään.
    mikroprisma-alue C3:n lasissa taitaa olla, jos muistan oikein.

En uskalla sanoa vastavalo-ominaisuuksista mitään. En ole huomannut mitään heijastuksia, mutta johtuu todennäköisesti ihan siitä, etten ole vastavaloon kuvannut.

6. c

c Well-Known Member

5 425
    111
    63
    .

.

7. toninikkanen

toninikkanen Active Member

1 628
    0
    36
    Vs: siirtyminen TLR:ään

Ja peilikammion heijastuksia voi aina itse mustennella eri keinoin.. jos ongelmat on siis itse teipillä ja maalilla korjattavissa niin kannattaako sen takia vielä vaihtaa eri systeemiin, toki jos on muitakin painavia syitä niin toki.

8. Vs: siirtyminen TLR:ään

Kiitos filminsiirtovinkistä. Pitänee testata. Olihan tuolla kievaholic sivulla myös ohje miten sitä voisi säätää.
    Tässä on siis vaihtoehtona räplätä kieviä, minimoida heijastukset yms. Mulla on vielä mustaa vaahtomuovia jäljellä siihen tarkoitukseen, kun hommasin valovuotojen tilkitsemiseen.
    Mutta se mikä ei muutu, on peilin jysäys ja ylös jääminen. Tuossa tlr:ssä viehätti se, että jäi kuva näkymään.

9. Vs: siirtyminen TLR:ään

Toisaalta se pimeäksi jäävä etsinkuva on osa (esim. Hasselbladinkin) ergonomiaa: jos kuva näkyy tähyslasilla kamera on laukaisuvalmis, jos ei niin ei. Osassa verhosuljinhöbliä peilin palautumisen tai palautumattomuuden voi valita. Itse pidän Hasselbladissa palautumattomasta peilistä.

T. Kerkko.

10. Vs: siirtyminen TLR:ään

Jep jep.
    No niin, päätin sitten ostaa uuden linssin kieviin. Pitää kuitenkin koettaa jaksaa sitä räplätä vielä. Se on kuitenkin melko miehekäs kamera.
    Osatekijänä huomasin tuon myyntiin tulleen mamiya c330:n, se taitaa olla sen verran kalliimpi satsi, ettei riitä pelimerkit vaikka myis kaikki moskovat ja kiovat pois ensin.

Ehkä sitten joskus.