Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

holga

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana boubou, 15 Tammikuu 2009.

Vs: holga

Mun holgasta on poistettu se muovirinkula ja reikää hitusen suurennettu poralla (F8). Rinkulan kierrätin siihen liikkuvaan sulkimen osaan (F11-aukoksi porattuna). Nyt voin valita aukon.

Tarkentaminen F8-aukolla on kieltämättä hieman haasteellista, jollei kohde ole kaukana.  Vinjetointi lisääntyy hieman isommalla aukolla. Sisällä kuvaamiseen ei F8 tuo ratkaisua.

Tässä mun testirulla modauksen jälkeen, ammuttu lähes pelkästään tuolla F8-aukolla. Kamerasta lasilinssinen versio (GFN) ja filminä 160S. www.saunalahti.fi/hsuomal/holga

Tuo uudempi holga on selvästi parannettu, koska esim. perinteiset valovuotoja tuottavat kohdat on korjattu ja kansikin valotiivis ilman teippejä. Tuo ei myöskään aukeile itsestään, joskin ne lukitusklipsit on helppo töniä vahingossa pois paikaltaan.

1. Lada66

Lada66

96
    0
    0

Oletkos tarkastanut holgastasi tarkennustason/kollimaation tai miksi sitä nyt 'suomeksi' sanotaankaan. Mun Holga GN varustettuna alkuperäisellä 6*6 maskilla tarkensi äärettömään tarkennettuna vain noin kuuteen metriin. Kaks ekaa tarkennussymbolia osuivat jotakuinkin 1-1.5m etäisyydelle. Äärettömään sain sen tarkentumaan vasta kun poistin tuon maskin, ja tuunasin sopivan paksuisen 'välityksen' siihen tilalle. Sen jälkeen lähin tarkennusetäisyys siirtyi noin 1,5:een metriin.

2. Vs: holga

Mun holga on sen verran uusi, että en ole tarkistanut kaikkia asioita (pari koerullaa vasta mennyt läpi).

Kuvieni perusteella olen itsekin tullut tulokseen, että ääretön ei ole äärettömässä. F8 hyperfokaali on tosin jossin 7m nurkilla, joka voi olla ihan passeli säätö "vuorikuvalle" kun vain tietää sen. Näppituntumalta vaikuttaisi olevan jotain tällaista. Originaali 6x6 maski käytössä minullakin.

Tarkennustason tarkistus mattalasilla on ilman muuta seuraavia tarkistettavia asioita mulla. Pitääkin laskea onko vika siinä maskissa ts. kamera toimisi paremmin ilman sitä. Saisihan sitä paremmat vinjetoinnitkin ilman maskia.

3. Vs: holga

Mikä olis sellaisen Holgan jossa lasinen linssi ja sisäänrakennettu flassi, sellainen sopiva markkinahinta, milläs niitä saa ? ajattelin laittaa Holgan prolabin varasto valikoimiin ja vähän kehityspurkkia ja systeemiä samaan pakettiin, kun näemmä TM täräyttää tästä MV sähellyksestä jutun, ja tarttis ihan "newbieille" olla jotakin, ettei tartte vintille tai kirpparille menee...

4. Vs: holga

Hyvä, tai oikeastaan loistava idea, aika kiven alla taitaa olla Holgat suomessa ja kyllä noista jengi diggailee.. (mäkin voisin kesäksi semmoisen ostaa, jos halvalla löydän)

Itänaapurista (tai Ukrainasta tai mistälie) saa tota lasilinssistä värisalamaista postikuluineen n. seittemällä kympillä.
    http://www.rugift.com/photocameras/holga-silver-120gcfn-lomo-camera.htm
    Salamattoman muoviversion saa n. viidellä kybällä.

5. pb76

pb76

777
    0
    0

www.digitaltruth.com tuolta lähtee edukkaasti postikuluja tuskin paljoa tulee kun ei hirveitä paina tai sitten edullinen starttipaketti kotimaisesta kivijalasta eli Telefotosta.

6. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Eikös noita myy Kiasman kauppa myös? Omani ostin Lontoon jostain galleriasta jossa vastaava kauppanurkkaus.

Varmaan se siinä n. 50 euron paikkeilla on nykyään, salamaversiosta (muuta en ostais). Aika kallis kyllä siitä kamerasta...

7. Vs: holga

Kyllä multa sillä viidelläkympillä Prolabista sitä lasilinssi ja flässiversiota saa sitten kohta, jossa uutta on jalustaistukka ja parannettu 12/16 kuvan valitsin. Lomon kanssa jonkunlaisen noviisipaketin väsään varmaan filkan kanssa kouluihin lähettäväksi, kattokaa sitten prolabin saitilta. muutenkin kuuluu aika paljon uutta, en viitsi tänne kaikkea laitttaa.

8. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Kyllä toi jalustakierre ja värisalama ja 645/6x6 (eli 12-16) on jo "muutaman" vuoden ollu...

Toi värisalamaversio on erityisen hauska.

9. Vs: holga

Hyvin ovat pojat ajankohtaisia noissa "markkinointiponnistuksissaan"

10. jaguar

jaguar Active Member

1 649
    6
    38

Mä kalkkis en kyllä tajua tollaisilla kameroilla kuvaamista.
    Onhan toki taiteilijoita, jotka tekee kuvan uittamalla mimmin tai koiran maalissa ja pyörittämällä sitä sitten neljän neliön canvaksen päällä. Ja sit kun yks maailman miljoonasta kriitikosta ylistää, niin ollaan niin neekeriä että . . Luovuus huippussaan. 
    Kuin juoppo autoilija Pohjanmaalla osuis 30 kilometrin pituisella viinanhakumatkallaan ainoaan tienvieressä olevaan puuhun. Keskelle.

Meillä vanhoilla on varmaan joitain vakavia lukkoja korvien välissä.

Klara vappen, kranavatten!
    /JAGMAN

11. Vs: holga

En ymmärtänyt, liian vanhana moisesta mitään. Miten vinanhaku, taitelijat ja Holga liittyvät yhteen? Taidetta voi tehdä malilla, Nikonilla tai neulanreikäkameralla, ja mikä ettei tosian kolariautoillakin, ja Holgalla.

Holgassa ei ole muuta hölmöä kuin se että se on inpop juppikamera. Että on  hienoa kuvata p*la.

12. kb

kb

2 235
    0
    0

- Kyse on tyyliseikasta. Kuvat ovat yksinkertaisesti "tietyn tyylisiä". Tämä tyyli herättää monessa katsojassa jonkunlaisia tuntemuksia, jotka siis ovat osa kuvaa ja sen näkemistä ja kokemista (joskus tuntemukset ovat positiivisiakin).
    - Kyse ei kameran valinnassa ole kyllä tuosta mainitsemastasi luovuudesta, muuten kuin siinä määrin että kaluston valinta saattaa vaikuttaa maaliin pääsemiseen. Mutta kamera itsessään ei automaattisesti lisää kuvaan luovuutta (kuinka yllättävää).

Sitten jotkut puhuvat siitä kuinka välittömäksi mahdollisimman simppeli kamera tekee kuvien ottamisen, eli sivuseikat katoavat. Itse en tiedä tästä... Vättäisin kuitenkin että kuvanottamishetkeen monella tulee tietynlainen rentous ja leikkimielisyyskin esiin (kuvittele kuvaavasi sama kuva venäläisellä valoa vuotavalla muovilaatikolla ja sitten 5000 euron digikalustolla).

Itse ajattelin käyttää holgaa eräänlaisessa kevytmielisessä "taideprojektissa"; kuvien pehmeys, vinjetointi ja tietyt muut seikat tekevät toivoakseni kuviin tietynlaisen "jossain toisessa ajassa ja maailmassa"-fiiliksen. Tai sitten eivät. Se kuitenkin soveltuisi ko. kokonaisuuteen, väittäisin.

13. Vs: holga

Näin mäkin olen tän ymmärtänyt. Tänään tykätään kuvista, joissa on flarea ja vinjetointia ja hassua kolmiulotteisuusvaikutelmaa.

Yli-ikäinen kääkkä oon itsekin mutta kyllä mä vielä Holgan hankin ja kiusaan teitä postaamalla kuviani tänne :D

14. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Helposti tulee se käsitys että Holga (ja vaikkapa Diana) ovat jotenkin ainoat tällaiset kamerat. Kuitenkin kun menis ajassa vähän taaksepäin niin vastaavia halpiskameroita löytyy reilusti. Eivät ehkä ole aivan yhtä muovisia, mutta periaate on sama. Holgakin on alunperin tehty halvaksi kiinalaisten perhekameraksi.

Se on kyllä aika jännää että miten just se on valikoitunu näin suosituks, koska niitä muita saa halvemmalla ja ovat jotkut parempaa tekoakin ;). Markkinointihan sen varmasti on tehny, Lomography lähinnä.

Kyllä mä ainakin ymmärrän hyvin, miksi noilla kuvataan. Varsinkin nykyään tuppaa jälki usein olemaan niin samannäköistä, jos sitä peruskamaa kattelee. On siinä paljon enemmän "jännitystä" ainakin ja kuvissa erilaista fiilistä. Ainahan eri tekniikoille on paikkansa, eikä kaikkeen sovi. Ei kannata parin kuvan perusteella "tuomita"...

15. Vs: holga

Ei kuvia tuomitakaan, vaan kameroita ja kamerakulttuuria ;-)

16. Vs: holga

Ja yks mikä (ainakin mua) Holgassa ja miksei muissakin "lelukameroissa" viehättää on se käytön helppous eli säätämisen puute.

Noilla moderneilla, hienoilla digi- ja osin filmijärkkäreillä kun väkisinkin ennen kuvan ottamista pohtii vähän, että mikä suljinaika/aukkoyhdistelmä ja valkotasapaino ja ISO olisi sopiva tyydyttävän lopputuloksen saamiseen niin nämä keskustelun kohteena olevat kamerat vapauttaa kuvaajan täysin siitä. Ei siis yksinkertaisesti voi muuta kuin vain ottaa kuvan ja toivoa että sieltä tulee jotain kivaa.
    Ja sitten, kun filmin kehitettyään huomaa, että sieltähän tuli jotain kivaa niin se on hienoa se.

Kai sen voi sitten käsittää taiteentekovälineeksi semmoiselle, joka ei ehkä taiteesta ollenkaan ymmärrä mutta minä olen tuommoinen kädessä viihtynyt ja sehän lienee pääasia harrastuksissa...

17. Vs: holga

Mielestäni se että joku "vakavasti otettava" valokuvaaja, jopa ihan duunin puitteissa kuvaa Holgalla on monella tasolla tyyliseikka, niin kuvallisesti, asennoitumisen kannalta että ennenkaikkea kuvaustilanteen hallinta asia. kun on aluksi väännetty niin Perke****sti, sitten fotari tempaa laukusta Holgan ja sanoo, ok nyt sitten se huumoripuoli ja sillä leikitään vähän, ja kommentoidaan, ok saatoi olla ettei natsanut ollenkaan, niin on tavallaan viritetty tuo tekeminen uudelle tasolle, holgan rullan voi vaikka suoraan heitää roskikseen mutta eihän sitä koskaan tiedä... onhan jopa presidentin holgalla otettu kuva päätynyt kansainväliseen levitykseen.

18. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Tähän taas sopii Ismo Kajanderin aikoinaan sanoma lausahdus: "Ei se ole taidetta, että tekee taiteen näköisiä kuvia"

Maistelkaa tuota. Ottakaa sitten Holga kännösiinne. Tai se digi tai...

kapa

19. Vs: holga

-Jännä ettei kertakäyttökamerat ole saneet samaa katu-uskottavuutta kuin niitä huonompi holka.