Vs: holga Itse kehittämällä vaan säästää sen n. 4 euroa rullalta (no, en tarkkoja laskelmia ole tehnyt mutta...) Riippuu kai sitten lompakon paksuudesta, maksaako vaivan . Makuasia sekin, kuinka tylsää se lopulta on. Tulokseen voi ainakin vaikuttaa eri kehitteillä ja erilaisilla kehitystyyleillä. Voi olla hankalampi alkaa vaatia labraa käyttämään jotakin tiettyä kehitettä ja menetelmää, kun monet taitavat koneilla kuitenkin homman tehdä.
Vs: holga Mun on kanssa pakko vielä suositella sitä itse kehittämistä. Keskikokoisella Patersonin tyylisellä pöntöllä kehittää kerralla esim. neljä 120 koon rullafilmiä. Siihen menee aikaa se puolisen tuntia. Sitä filmiä voi prässätä vaikka kuinka pitkälle ilman että kehitys maksaa extraa, ja perinteistä mv-filkkaa saa halvimmillaan alle kahdella eurolla per rulla kun tilaa isomman setin kerralla. Siinä säästää aika äkkiä sen skannerin hinnan, ja sitten voi vaikka kehityttää niitä kuviaan jossain kymmenellä sentillä kappale.
Vs: holga Monen mielestä kehittäminen on jopa kivaa touhua. Mun mielestä tylsempää ja aivan varmasti enemmän aikaa ja rahaa syövää on raahata kehitettyjä filmejä liikkeeseen ja hakea niitä sieltä, verrattuna siihen että käyttää 20 minuuttia kotona aikaa itse tekemäänsä kehitykseen. Kehityksen tasokin noissa liikkeissä monesti on mitä on. Jos ei mustavalkoista halua kuvata (suosittelisin kokeilemaan) niin se on eri asia sitten.
Vs: holga Ekat rullat kannattanee toisaalta viedä kehitettäväksi, näkee sitten maistuuko holgailu laisinkaan..
Vs: holga Ja taas jos haluaa nettikuvat lähinnä tai jos ne skanniprintit riittää, niin skannerilla säästää sitten sen puolen. Ei tarvi ottaa kymppikuvia joka rullan joka kuvasta... Filminkehitystähän se skanneri ei kuitenkaan tekis . Mutta suosittelen kyllä myös ainakin kokeilemaan itse vedostamista, tosin Holgakuvat eivät välttämättä siinä hommassa ole palkitsevimpia. Vaatii vaan pimiön, mutta eiköhän aika monesta kaupungista löydy joku seura tai kerho jolla sellainen on...
Vs: holga Ja vielä... Holgan tyyppisiä kameroitahan on muitakin ja niitä muita usein saa paljon halvemmalla. Holgalla vaan on kova maine ja rahanahne firma takanaan . Itse pidän kuitenkin colorflash-Holgasta, koska ne värisalamat on aika hauskoja joskus. Onnistuu toki myös laittamalla vaan jotain kalvoa tavallisen salaman eteen itse, mutta tossa Holgassa sisäänrakennettuna se on kompakti ja kätevä systeemi.
Vs: holga Hyvä Holgaa ei saa millään rahalla, mutta paljonko on melko huokea? Esim. Bilora Bella voisi olla varteenotettava kilpailija 120-koossa, tosin liian tyylikäs genreen. Teipillä hoitunee tuo puute. Kinokossa saitilla mainittu Olympus Trip voisi olla filmikuvaamisen kiinnostaessa tyylikäs, vaikka taas ehkä liian hyvä.
Vs: holga Kiitos vastauksista, eiköhän tämä selventänyt aika paljon. Osaatko muuten suositella skanneria tai jos tuommoisen 200e skannerin ostaa, niin onko se jälki ihan passelia? Jostain foorumilta luin, että noi hyvä skanneri maksaa sit monta tonnia.
Vs: holga Ei kannata menettää suhtellisuudentajua skannereiden kanssa. On totta että keskikoon diaskanneriot maksavat paljon, mutta monen käyttöön on ihan tavalinen valokannella varustettu tasoskanneri ok, varsikin kun puhutaan yhdestä markkinoiden huonommista kameroista.
Vs: holga ;-] Niinhän ne teinitytötkin entisessä Kiasmakaupassa tiesivät mainita, että "ihan huono kamera, tulee huonoja kuvia".
Vs: holga Mä olinkin melkeen unohtanu et hyvän ja huonon kuvan määrittelee se millä kyseinen kuva on kuvattu
Vs: holga Hyvä, rähinä päälle pojat! T Jukka EDIT: Käyn viideltä alkossa, jatkakaa sitten! Ostan myös nachoja, että ilta olisi täydellinen! T Jukka
Vs: holga Oonhan mä joskus niinkin tehnyt. Mut miten mun kuvat liittyy tähän? Tokihan sen asian on kyllä mentävä niin et jos holgakuvat on sun mielestä huonoja ni se on silloin kaikkien mielipide Edit: tossa on vaikka yks holgakuva
Vs: holga Aha, ni sitten ei mitään. Ei sun kuvat mitenkään tähän liity, aattelin vaan ettet ehkä oo nähnyt kun kuvan terävyys, vinjetointi tms. seikat nousevat pääasiaksi arvioissa. Mistä niin päättelet että holgakuvat olisivat minusta huonoja? Mutta oikeassa olet etä vaikka ei olekaan minun mielipiteeni, niin useamman on kuin yhden, jonka ei ole ;-] ;-] Kattelin jotta tuhkakuppi! ;-D