Ruotsalaisen mestarivalokuvaaja Christer Strömholmin väitetään sanoneen nuoremmille kuvaajille ohjeeksi: "one camera, one lens, one film, one developer". Mitkä olisivat valintasi jos päättäisit noudattaa Strömholmin ohjetta: -Kamera: -Objektiivi: -Filmi: -Kehite:
Vs: Yksi kamera, yksi objektiivi, yksi filmi, yksi kehite Rolleiflex Planar 80/2,8 Fuji Neopan 400 Ilford Perceptol Tai budjettiratkaisu: Rolleiflex/Rolleicord/Ikoflex Tessar 75/3,5 / vast. Fuji Neopan 400 Ilford Perceptol
Vs: Yksi kamera, yksi objektiivi, yksi filmi, yksi kehite Onhan tuossa perää. Sanotaan aina että opettele tuntemaan polttovälisi. Zoomitautiin sairastuneet eivät koskaan opi. Samoin pitäisi ensin opetella yksi filmi+kehiteyhdistelmä kunnolla ja sitten kun osaa käyttää sitä täydellisesti, kokeilla vasta jotakin muita... Omat valinnat - pirun vaikeeta Jos oikeen mietin niin päädyn keskariin, mutta kamera... En tiedä. Nykyisin omistan vain yhden joten kai se olisi se sitten. Kamera: Bronica SQ-Ai Linssi: Zenzanon PS 3.5/65mm Filmi: Ilford Delta 100 Kehite: DiXactol
Vs: Yksi kamera, yksi objektiivi, yksi filmi, yksi kehite Yashica C Yashikor 3.5 (546781) HP5 Rodinal 1/100
Vs: Yksi kamera, yksi objektiivi, yksi filmi, yksi kehite Esimerkkikomboja joihin voisin itse taipua: - Canon New F-1 jos rahoissaan tai joku AE-1/FTb jos ei - FDn 50/1.4 - APX 100 - Rodinal - Rolleiflex/cord/autocord/yashica tms. kelpo TLR - Planar, Tessar tai niiden hyvä kopio mitä noissa tuppaa olemaan - D-76 - Tri-X Muutama muukin menis hyvin mulla läpi..
Vs: Yksi kamera, yksi objektiivi, yksi filmi, yksi kehite - valotusmittarina lunasix - polttovälinä 55mm kinarivastaavuutta - fp4+ - D76 ..eli valotuksen ja kehityksen teknisen puolen hallitsen mutta kuvauksessa/ergonomiassa tms. on vielä kehittymistä - kuvannäkemiskulma on jo löytynyt. minkään kameran kanssa en ole saanut rauhoitettua joka vituttaa koska ymmärrän asian myöskin kuten tuo ruotsalainen että tekniikasta olisi hyvä vapautua ja keskittyä omaan "näkemiseensä".
Vs: Yksi kamera, yksi objektiivi, yksi filmi, yksi kehite Mamiya 6 (7 muuten, mutta kun se optiikka ei mene sinne sisälle) 75mm TMX T-Max RS
Vs: Yksi kamera, yksi objektiivi, yksi filmi, yksi kehite Leica M6 TTL Summicron 35mm/2 ASPH Kodak Tri-X 400 Ilford ID-11
Vs: Yksi kamera, yksi objektiivi, yksi filmi, yksi kehite Siluet-elktro triplet 69-3 Konica colour 200 rodinal
Vs: Yksi kamera, yksi objektiivi, yksi filmi, yksi kehite Kyllä se joku M-Leica olis, M4, M6 tai M2 ja 35mm Summicron tai Voigtländerin Ultron. Filminä Trix ja kehitteenä Rodinal tai Xtol (tai ehkä D76/ID-11). Ihan hyvä neuvo sikäli, että välineensä ja materiaalinsa olisi hyvä tuntea oikeasti ja varmasti. Toisaalta ehkä vähän liioittelua käyttää vain yhtä objektiivia (oletuksena vielä ehkä että kiinteäpolttovälistä), koska se ei ehkä toimi kaikenlaisille kuvaajille järkevästi. Tuollaiseen katukuvauksen tapaiseen varmaan hyvinkin ja siinä siitä on varmasti hyötyä. Filmien ja kehitteiden vaihtelussa ja testailussa en näe juuri järkeä muutenkaan. Saman nopeusluokan filmejä ei pitäisi montaa tarvita, kehitteitä ei mielestäni mitään järkeä olla ainakaan kahta enempää. Esim. itsellä Rodinal hitaille filmeille tai nopeille jos haluaa graafisempaa jälkeä, Xtol sitten prässäyksiin ja nopeille filmeille jos haluaa vähän "siistimpää".
Vs: Yksi kamera, yksi objektiivi, yksi filmi, yksi kehite Leica M3 ja 50 summilux tai hasselblad 500 ja 80 planar hp5+ rodinal
Vs: Yksi kamera, yksi objektiivi, yksi filmi, yksi kehite Olen kanssa sitä mieltä, että kyllä optiikoissa pitäisi olla laajis, normi ja tele. Muuten jää helposti junnaamaan kuvakulmien kanssa ja tulee liian samannäköistä lopputuotetta. Filmeissäkin esim. tmax100 taipuu ihan siedettävästi herkkyyksiin 25-800.
Vs: Yksi kamera, yksi objektiivi, yksi filmi, yksi kehite Yhden linssin ideologiahan perustuu siihen että oppii tuntemaan ko. työvälineen. Mitään järkeähän ei ole rajoittua täydellisesti. Ensin yksi linssi, sitten kun sillä osaa hommat, rinnalle toinen ja lopulta kolmas. Sen jälkeen kun ne ovat hanskassa niin onkin pitkällä - pidemmällä kuin moni nykyinen "pro-kuvaaja".
Vs: Yksi kamera, yksi objektiivi, yksi filmi, yksi kehite Mä tietty valitsin omista kameroistani noi valinnat. Mikähän oliskaan jos sais hypoteettisesti miettiä asiaa.
Vs: Yksi kamera, yksi objektiivi, yksi filmi, yksi kehite ja tämä tietysti sillä olettamuksella että tavoitellaan keskinkertaisuutta eli sitä asiaa mikä meille on opetettu olevan hyve.
Vs: Yksi kamera, yksi objektiivi, yksi filmi, yksi kehite Saat sää, kun muutkin. Mä en ole viitsinyt kovin kökköjä kameroita käyttööni ostella, joten omista on ihan ok valinnat usein löytyneet.