Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Hitler kuulee Malmin lentokentän lakkauttamisesta

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Tapiola2006, 29 Elokuu 2014.

  1. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 425
    557
    113
    Vs: Hitler kuulee Malmin lentokentän lakkauttamisesta

    Jos viittaat tuohon skeidaan edellä, niin luepa seuraava. Mitään taloudellista järkeä tässä manööverissä ei ole, jos vielä on luvattu rakentaa korvaava harrastusmahdollisuus, sillä maa-alue annetaan käytännössä ilmaiseksi Helsingin kaupungin sitouduttua tekemään maanparannustyöt ...

    "Helsingin kaupunki on teettänyt maaperätutkimuksia Malmin lentoaseman alueella. Tutkimuksessa on selvitetty mahdollisen asuntorakentamisen edellyttämä paalutussyvyys mutta myös savipatjan paksuus eli vaadittava stabilointisyvyys. Molempia toimenpiteitä tarvitaan kestävän asuntorakentamisen mahdollistamiseksi. Syvimmät paalutukset ulottuisivat jopa 29 metrin syvyyteen, ja stabilointitarvekin on lähes 20 metriä. Paalutuksen hinta on n. 40-50 euroa metriltä.

    Kaupunki on ilmoittanut luovuttavansa mahdolliset rakennusmaat rakennusvalmiina yhtiöille. Paalutus- ja stabilointikustannukset maksaa siis kaupunki. Yleiskaavarungon esittelytilaisuudessa KSV:n asiantuntija arvioi, että asuntorakentamisen mahdollisesti toteutuessa rakennusoikeudesta saatava hinta olisi sama kuin nämä perustamiskustannukset."

    Ohessa linkki alkuperäiseen http://www.malmiairport.fi/lentokentan- ... 29-metria/"]http://www.malmiairport.fi/lentokentan-maaperan-paalutussyvyys-jopa-29-metria/
     
  2. Herra iso herra

    Herra iso herra Active Member

    7 709
    10
    38
    Vs: Hitler kuulee Malmin lentokentän lakkauttamisesta

    Onko sulla tai jollain sun tutulla kone tuolla?
    Eihän tuossa muuten ole mitään järkeä.
     
  3. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 425
    557
    113
    Vs: Hitler kuulee Malmin lentokentän lakkauttamisesta

    Kohta on, kun ehdin motonettiin. Eihän tuossa ole mitään järkeä. Varsinkin, kun sitä tilaa on ympärillä vaikka kuinka. Vaan siinä on käynyt, kuten Hangon troolisatamalle. Yksi helsinkiläisrouva muutti naapurustoon ja piti kaupunginvaltuuston vuosikaudet kiireisenä kalanhajun vuoksi. Niin loppui troolaaminen Hangossa. Samoin kävi Hangon lentokentälle. Pari helsinkiläistä ostivat mökin lähistöltä ja valittivat kentän äänistä. Niin loppui toiminta sielläkin. Näitä vastaavia tarinoita voisi kertoa loputtomiin, kun ihmiset hankkiutuvat moottoriratojen tuntumaan ja asettuvat vastahankaan alkuperäiskäytön suhteen. Kyllä hirveästi täytyy vihata ilmailuharrastusta, että näkisi jotain järkeä tuossa Malmin rakentamisessa.
     
  4. arthur

    arthur Member

    298
    4
    18
    Vs: Hitler kuulee Malmin lentokentän lakkauttamisesta

    Viitaten viestiketjun otsikkoon, niin Waltakunnankanslerille oikeasti tulee (tulisi?) paha mieli Malmin kentän lakkatamisesta. Sitä kautta menivät hommiinsa suurhyökkäyksen pysäyttäneen osasto Kuhlmayn Stukat ja FW 190 JaBot. Samoin sieltä lensivät Helsinkiä puolustaneet saksalaiset yohävittäjät. Huolestuneena seuraamme kehitystä.
     
  5. Herra iso herra

    Herra iso herra Active Member

    7 709
    10
    38
    Vs: Hitler kuulee Malmin lentokentän lakkauttamisesta

    Asia ei iske minua mitenkään, mutta otin vaan kantaa asian idiotismiin.
    Onhan tuo nyt dorgien hommaa pitää sata hehtaaria maata heilsingissä muutaman harrastaja leikkikenttämä.
    Kyllä tähän maahan idiootteja mahtuu lennä poika keba ja anna veronmaksajien maksaa...
     
  6. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 425
    557
    113
    Vs: Hitler kuulee Malmin lentokentän lakkauttamisesta

    Idiotismia parhaimmillaan on mielestäni se, että suhtaudutaan penseästi kaikkeen mitä ei itse harrasteta ja muutetaan kiitoratojen väliselle viheriölle, jonka jälkeen aloitetaan olemassa olevan infran kaataminen valituskierroksilla. Varsinkin, kun tontti soveltuu muutenkin huonosti rakentamiseen ja sen rakentamisesta tulee vähintään yhtä paljon kuluja kuin tulojakin. Jokaisessa eteläsuomalaisessa 10 000 asukkaan kunnassa on helsinkiläisten subventoimana jää-, jalkapallo-, uima-, keila-, liikunta- ja monitoimihallit. Näin Porvoossakin. Itselleen helsinkiläiset eivät kuitenkaan suo harrastusmahdollisuuksia kuin korkeintaan vastaavassa suhteessa 1:300 000, joten onhan se erikoista, kun pitää rakentaa kulttuurihistoriallisesti merkittävät harrastepaikat siten, että tontin perustamiskustannukset ovat yhtä suuret kuin niistä saatava hyötykin. Joku roti gryndereiden sposoroimiseenkin. Saman asuntokapasiteetin saisi 10 tunnissa kasaan, kun vihjaisisi vuotuisesta verosta tyhjille asunnoille, niin saataisiin joku noista 150 000 tyhjästä asunnosta tuottavaan käyttöön ja kaupunki tienaisikin vähän sillä.
     
  7. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 130
    3 468
    113
    Vs: Hitler kuulee Malmin lentokentän lakkauttamisesta

    Kuhlmeyn osasto toimi Immolan kentältä, ja ainakin Stukat tulivat Pohjois-Suomen rintamalta, mikäli oikein muistan kauan sitten lukemaani. (Ainakin Kuhlmeyn nimen oikeinkirjoituksen muistan...  ;)
     
  8. arthur

    arthur Member

    298
    4
    18
    Vs: Hitler kuulee Malmin lentokentän lakkauttamisesta

    Pitstoppi oli Malmilla. Joskus odotushallissa olikin kuvia poikain vierailusta.
     
  9. Vs: Hitler kuulee Malmin lentokentän lakkauttamisesta

    On se kyllä sinällään oikein hieno juttu, että täältä löytyy ihan tavallisia valokuvaajia, joiden tietotaito rakennusasioissa on niinkin korkea, että Suomen kaikkein parhaimmatkin maaperäasiantuntijat ja rakentamisen kustannusten laskijat ja muut asiantuntijat jäävät kauas taakse.

    Nuo löperöt höpinät maaperätutkimuksista on ihan sitä normaalia Malminpuolustajien levittämää roskapropagandaa. Tottakai Helsingissä on aina ja iankaikkisesti tiedetty, että rakennusmaa täällä on joko savihöttöä tai peruskalliota. Jos on silmät päässä ja kulkee kaupungilla niin se on todella helppo havaita. Kumpikin ym. maapohja on pirun kallista työstää rakennusten pohjaksi mutta ei se ole ainakaan sataan vuoteen estänyt rakentamista.

    Itsekin asun kymmenien metrien paalujen päällä eikä se käsittääkseni vaikuttanut asunnon neliöhintaan yhtään mitään.
     
  10. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 425
    557
    113
    Vs: Hitler kuulee Malmin lentokentän lakkauttamisesta

    Savea ja kalliota? Vihjaisepa sinun omille luotettaville asiantuntijamaaperäntutkijoillesi, että tutustuvat 200 vuotta vanhoihin karttoihin, jolloin koko seutukunta oli suota. Lähiseudun paikannimistössäkin on usein säilynyt osana tuo suo, kuten Tattarisuo jne. Koko alueen nimikin eli Malmi on varmaan siltä ajalta, kun suomalmi tai limoliittiesiintymät olivat ajankohtaisia malminotossa, jos tällainen paikannimiin liittyvä etymologinen spekulointi sallitaan.

    En muutenkaan ymmärrä argumentointiasi ja propaganda-väitettäsi, sillä maanparannusarviota ei tietenkään tehnyt allekirjoittanut saati tämä mystinen mainitsemasi "valokuvaajakaan", vaan Kaupunkisuunnitteluviraston asiantuntijat, kuten aikaisemmin postaamassani viestissä olin linkittänyt maaperätutkimuksineen. Ohessa on vielä kertauksen vuoksi em. linkit paalutus-, stabilointi- ja maanvaihtoselvityksiin:
    http://www.malmiairport.fi/wp-content/u ... yvyys1.pdf"]http://www.malmiairport.fi/wp-content/uploads/2015/10/4844_1_arvio_paalut_syvyys1.pdf
    http://www.malmiairport.fi/wp-content/u ... yvyys1.pdf"]http://www.malmiairport.fi/wp-content/uploads/2015/10/4844_1_stabiloiva_kerros_syvyys1.pdf

    Mitä tulee kymmenien metrien paalutuksen ja maanvaihdon kustannusvaikutuksiin, niin sen nyt tajuaa "valokuvaajakin", että se on kallista rakentamista ja sillä on merkittävä kustannusvaikutus lopputuotteen hinnoitteluun. En edes osaa kuvitella niin yksinkertaista "valokuvaajaa", ettei ymmärtäisi kustannusvaikutuksia syntyvän, kun valokuvatessa joutuu tekemisiin paljon monimutkaisempienkin asioiden, kuten aukon ja valotusajan säädön kanssa...  ;)
     
  11. Tuus4

    Tuus4 Well-Known Member

    2 141
    41
    48
  12. Vs: Hitler kuulee Malmin lentokentän lakkauttamisesta

    No, "pääkaupunkiseudulle" on tulossaa 400 000 uutta asukasta hvin paljon ennemmin kuin myöhemmin. Tämä tapahtuu, ellei järki tule päähän ja ihmisten ei tarvitse lähteä tänne  järjettömien kalliiden hintojen ja alati kasvavien ruuhkien alueelle.

    Se tarj´koittaa vain sitä, ettei asia parane täydennysrakentamisella olemassa oleva infran sekaa, eikä tällaisillä "laitetaanpa lentokentta pakettiin" -jutuilla.

    320 ha ja 25000 asukasta on oli 8000 as/km2, jolloin on pakko rakentaa korkeammin kuinannetuissa visioissa on todistettu. Jonnekin olisi syytä jättää tilaa niin teille, pyöräteille, jaökakäytäville, parkkialueille, kadunvarsiparkkiin haluaviile sekä risteileville kävelyreiteille ja viheralueille.

    Olen kiertanyt uusia kohteita Espoossa, Helsingissä ja Vatntaalla. Niissä on yksi, yhteinen piirre. Hinatasosta välittämättä rakennetaan useimmissa paikoissa talot liian lähekkäin. Varjovaikutus on iso, katselet onnellisena naapuri seinää, talojen välit muodostubat suuntauksesta riippuen iloisiki tuuliteunneilksi - ja maksat koko rosjkasta aivan liian paljon.

    Onhan tällainen suuntaus jotenkin kummallista aikana, jolloin hehkutetaan etätöitä, epätyypillisiä työsuhteita, ekologisuutta ja väitetään, että tiedostetaan ymäristön rooli mielenterveyskysymyksissä.

    Kaikki eivät vain osaa asua esim. Kallion tapaisessa paikassa. Toiset taas kuten allekirjoittanut pitää sitä kokemusperäisesti ihan ok. paikkana.

    Meillä on mielestäni tehtävä aitoa kaupunkia - ei asuntomattoa. Mutta vaikuttaa pahasti siltä, ettei sitä täällä enää osata.
     
  13. Vs: Hitler kuulee Malmin lentokentän lakkauttamisesta

    Joo, pakkomuutot on käsittämätöntä. Maaseudulla jää mätänemään käsiin asuinkuntoisia taloja kun ihmisten on muutettava töitten ja palvelujen perässä pois. Rahalliset tappiot on melkoiset kun asuntojen arvo on romahtanut, rakentamattomasta tontista joutuu monin paikoin maksamaan enemmän kuin asuinkuntoisesta omakotitalosta omalla tontilla. Vuokrataloja puretaan kun ei kannata käyttää puolityhjän kerrostalon ylläpitoon rahaa. Samaan aikaan keskuksissa joihin palvelut on keskitetty vuokrat nousevat, asuntoja ei riitä kaikille, tonteista on pulaa...
     
  14. Herra iso herra

    Herra iso herra Active Member

    7 709
    10
    38
    Vs: Hitler kuulee Malmin lentokentän lakkauttamisesta

    Eipä nyt kyse ole siitä että en itse tarvitse, on tullut useampaan kertaan tullut lennettyä tuolta.
    Vaikka tuosta on paljon aikaa.

    Laitan puhtaasti rinnakkain 25000 asukkaan edun ja luultavasti parin sadan harrastajan edun, jotka voisivat ihan hyvin ajaa pikkuisen pidemmälle viikonloppuisin lentelemään.

    Nousihan paljon isomman joukon harrastus paikan siirrostakin tosin pienempi meteli kun Viikin ampumarata siirrettiin ja nyt siinä asuu onnellisia perheitä.

    Aikoinaan Malmi ja Viikki oli maaseutua varsinaisen asutuksen ulkopuolella ja nyt kun kaupunki on kasvanut on täysin luonnollista että harras lentäminen ja ampumaradat siirretään pois asutuksen keskeltä.

    Ei siinä ole mitään idiotismia, eli kyse lienee argumentoinnin vaikeudesta, kun se on vain että on idiootimaista.
     
  15. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 425
    557
    113
    Vs: Hitler kuulee Malmin lentokentän lakkauttamisesta

    Klaus Bremer kirjoittaa Auto, tekniikka ja Kuljetuksen kolumnissaan, että lentoliikenne on maailman nopeimmin kasvava kuljetusmuoto ja liikelennot lentoliikenteen nopeimmin kasvava osa-alue. Siksi nykyään rakennetaan yhä enemmän kaupunkien keskelle uusia lentokenttiä. Ruuhkautuneelle Malmin kentällekin pitää kuulemma pyytää laskeutumislupa kolme tuntia ennen laskeutumisajankohtaa. Mielenkiintoista noin niinkuin täälläkin näkyneiden "propaganda-heittojen" suhteen. Huomioon ottaen maaperän rakentamiseen soveltumattomuuden ja maanparannuksen kalleuden sekä Helsingillä omistuksessa olevat muut 962 ha peltomaata ja 580 ha metsä- ja joutomaata, joilla se pääsee yhdeksi Euroopan suurimmista maataloustuen nostajista(!), Bremer ei keksinyt muuta perustetta hankkeelle kuin Jussi Pajusen ympäröivistä Malmin ostoskeskuksista hankkimat osakkuudet. Lisäksi kaupungilla on jo nyt asuntorakentamisvarantoa kovimmat laatuvaatimukset täyttävälle maapohjalle 140 000 – 150 000 uudelle asukkaalle ilman täydennysrakentamistakin. Tässä valossa hanke vaikuttaa vielä aikaisempaa oudommalta ja entistä vähemmän hyväksyttävältä. Kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen kirjoitus ja Clauden perusteellisuudella kirjoitettuna.
     
  16. Vs: Hitler kuulee Malmin lentokentän lakkauttamisesta

    Tämä on nykyrakentamisessa normaalia kunnassa kuin kunnassa. Rakennusalaa sisältä seuranneena melko mielenkiintoisille pohjille nykyään taloja pystytetään. Parhaimmillaan talot eivät ehdi edes valmiiksi kun joudutaan jo purkamaan ja uusimaan rakenteita. Asuinalueita suunniteltaessa kaikki muu tuntuu tärkeämmältä kuin alustan soveltuvuus.
     
  17. Herra iso herra

    Herra iso herra Active Member

    7 709
    10
    38
    Vs: Hitler kuulee Malmin lentokentän lakkauttamisesta

    Onko kyseessä sama vesseli jota kutsuttiin aikoinaan Claude kopteriksi;-)?
     
  18. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 130
    3 468
    113
    Vs: Hitler kuulee Malmin lentokentän lakkauttamisesta

    Tuon olen huomannut minäkin.

    Kuntien kaavoituspolitiikka on käytännössä yksi yritystuen muodoista, suunnattu maanomistajille ja rakentajille.  Mitään muuta muuttujaa ei oikeastaan ole, kuin maan omistussuhteet.

    Kun maanomistajia/gryndereitä tuetaan kaavoituksella, saadaan kummallisia asutuskeskuksia kummallisiin paikkoihin. Tästä seuraa tolkuttomia infran kustannuksia:  teitä, vesijohtoja, viemäreitä, katuvaloja, koulukyytejä, vanhuspalveluiden taksimatkoja jne. jne. jne.  Aikojen kuluessa kunnille kertyy hirmuisia kustannuksia järjettömiin paikkoihin rakentamisesta.
     
  19. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 425
    557
    113
    Vs: Hitler kuulee Malmin lentokentän lakkauttamisesta

    Kyllä on. Aikoinaan Teknarin toimittajakuntaa, kansanedustajana ja radioäänenä.