Vs: Hitler kuulee Malmin lentokentän lakkauttamisesta Osuit muuten ihan asian ytimeen. Keskellä taajamia on Malmin kenttäkin. Ja vielä paljon, paljon pahemmin kuin Hyvinkäällä/Nummelassa. Vihdille ja Hyvinkäälle tottakai kelpaisivat valtion rahat, kenellepä ne eivät kelpaisi. Vaan ei ole toistaiseksi tullut esiin kuntaa, joka haluaisi *ilmaiseksi* riesakseen aamusta iltaan ilmassa pörisevät lentoharrastajat. Nythän tässä vain odotellaan - huutonaurua jo valmiiksi pidätellen - sitä kuinka suuria "vahingonkorvauksia" Malmin lentoharrastajat esittävät Hgin kaupungille.
Vs: Hitler kuulee Malmin lentokentän lakkauttamisesta Ennen kuin spekuloitte yhtään pidemmälle,niin fundeeratkaa mitä järkeä on levitellä ihmisiä sinne sun tänne satojen kilometrien päähän työpaikoista ja ylläpitää jotain superkallista ja -tehotonta omakotiasumistapaa? Ketä kiinnostaa joku 300000 euron omakotitalo Riihimäellä, jonka reaaliarvo kymmenen vuoden päästä tulee olemaan alle 100000 euroa tähän päivään diskontattuna, kun viimeinenkin teollisuus saadaan häädettyä Suomesta...
Vs: Hitler kuulee Malmin lentokentän lakkauttamisesta Niin miksi siis siirtää toiminta taajamasta toiseen? Se oli se pointti. Niin kuin ketjusta käy ilmi. Onko Helsinkiläinen arvokkaampi kuin Vihtiläinen? Miksi helsinkiläinen haluaa siivota takapihansa Vihtiläiseen taajamaan? ...ja siitä Riihimäestä. Onko Helsingillä yksinoikeus työpaikkoihin? Nettiaikana paikka menettää merkitystään ja Riihimäelle voidaan rakentaa asuntotorneja laajakaistayhteyksineen yhtä hyvin kuin Malmillekin.
Vs: Hitler kuulee Malmin lentokentän lakkauttamisesta Ei ole kysymys siitä miksi Malmin kentän toiminta pitäisi siirtää taajamasta toiseen. Kysymys on siitä onko olemassa yhtään Uusimaalaista taajamaa/kaupunkia/ketään joka haluaisi maksaa kentän miljoonakustannukset. Jos Riihimäki tai Vihti haluaa maksaa Malmin kentän miljoonakustannukset niin, hei! täällä on luukku auki, johon saa heittää isoja seteleitä.
Vs: Hitler kuulee Malmin lentokentän lakkauttamisesta Siitä nimenomaan on kyse. Helsinki on vuosia halunnut paaluttaa toisten tonteille.
Vs: Hitler kuulee Malmin lentokentän lakkauttamisesta Viimeisin veto on kaapata vartti Sipoosta. Se on veronmaksukyvyltään paras siivu ko. kuntaa. Helsinki on rosvokunta jos mikä. Kulut muiden maksettavaksi ja tuotot itselle. Lentokentän sijoitusideat muualle ovat lähtöisin Helsingistä. Se on reilu meininki!
Vs: Hitler kuulee Malmin lentokentän lakkauttamisesta Reittioppaan mukaan Tullinpuomin Shelliltä. 28 minuuttia rajoitusten mukaan. Oletus on, että lentoharrastajiin ei ole sattunut mukaan yhtään nopeusrajoituksia noudattavaa, joten 20 minuuttia on n.s. valistunut arvaus.
Vs: Hitler kuulee Malmin lentokentän lakkauttamisesta Itse aiheessa pysyen, Helsinki ei ole ollut siirtämässä Malmin kentän toimintaa minnekään. Helsinki on halunnut vain omistamansa maa-alueen omaan käyttöönsä. Kentän vuokrasopimus olisi päättynyt joka tapauksessa hiukan tuonnempana. Vuokralainen, Finavia, oli halukas lopettamaan tappiollisen toimintansa ko. kentällä jo nyt ja luopumaan vuokrasopimuksesta. Helsingillä olisi tietenkin tässä ja nyt tuhannen taalan paikka lähteä lentokenttäbisnekseen, mutta haluttomuus siihen lienee ymmärrettävää. Finavia teki ilmeisesti ainakin jotain korvaavan lentokentän etsimiseksi. Sille ajatukselle ei ole löytynyt ottajaa Tamperetta ja Poria lähempää, joten korvaavaa kenttää ei ole eikä tule. Valtio-omistajalla ei ilmeisistä syistä ole halua lähteä rakentelemaan uusia lentokenttiä rahan voimalla. Malmilla toimineista Patria siirtyy ilmeisesti Poriin, Rajavartiosto saa tilat Helsinki-Vantaalle. Muut menevät kuka minnekin tai laittavat pillit pussiin. Malmin toimintakokonaisuutta ei siis siirretä minnekään eikä siitä mikään osa liene Helsingin kaupungin toimintaa.
Vs: Hitler kuulee Malmin lentokentän lakkauttamisesta Malmin kentän aktiivinen näivettäminen on Helsingin kaupungin päätös jo vuosien takaa. Kaikki kentän kehittämiseen tähtäävät hankkeet on estetty mm. estämällä uudet rakennusinvestoinnit alueelle. Ei ole ihme jos kuolema koittaa kun riittävän pitkään kuristetaan. Finavia menetti mielenkiinnon alueeseen kun Hdlsinki esti alueen kehittymisen. On selvä että ainakin osittain tulorahoituksella elävä Finavia ei voi olla läsnä Helsingissä. Sipoon parhaiden osien kaappaus ja Malmin kentän tappaminen ovat saman asiakokonaisuuden pieniä paloja. Menee pitkä aika kunnes alueen tila on siinä mallissa että se tuloja kaupungille. Alueeltä puuttuu koko infrastruktuuri kouluine, päiväkotineen, terveysasemineen, teineen, sähköineen, viemäreineen ym. Pelkkien maa-ainesten vaihto jo yksinään on kova homma. Samanlainen typerä investointi oli Vuosaaren satama luonnonsuojelualueelle, kun samaan aikaan lähes naapurissa oleva Kotka - Haminan satama kurjistuu. Tällainen Turun tauti on äärimmäisen epäekologista. Mutta jatkakaa vaan. Ei tuo hölmöily minua oikeasti liikuta. Täältä kehä kolmen ulkopuolelta valmiin infran tuhoaminen vaan vaikuttaa hölmöläisen maton jatkamiselta. Saken kommentti gryndaamisesta ja Helsinkiläisten liikojen rahojen pois keräämisestä on niin totta kun vaan olla voi.
Vs: Hitler kuulee Malmin lentokentän lakkauttamisesta Tuo "Malmin toiminnan kehittäminen" on jäänyt minulle suureksi mysteeriksi. Kymmenvuotinen rakennuskielto on totta. Mutta mitä ovat olleet ne todelliset hankkeet ja mitkä ne tahot, jotka ovat (tai edes olisivat) olleet kehittämässä Malmin kenttää joksikin nykyistä toimintaa selvästi merkittävämmäksi viimeisten, sanotaanko 20 vuoden aikana? Patrian, Rajan ja lentokerhojen toiminta ei olisi sitä ollut. Jatkossa kaikki lentoliikenne Suomessa toimii kehäkolmosen ulkopuolelta. Luulisi sinun olevan ainakin siitä tyytyväinen... http://yle.fi/uutiset/sata_kuntaa_elaa_suomessa_muiden_rahoilla__katso_oman_kuntasi_tilanne/7655863
Vs: Hitler kuulee Malmin lentokentän lakkauttamisesta Hölmöläisen maton teko jatkuu veronmaksajien varoilla: <SIZE size="1"]"Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston yleissuunnitteluosasto on käynnistänyt vaihtoehtoisten helikopterikentän sijaintipaikkojen etsinnän Helsingin kaupungin alueelta. Toiminta ei voi kaupunginhallituksen tekemän päätöksen (05/2013) mukaan jatkua Hernesaaressa. Kaupunkisuunnitteluvirasto on valinnut tarkastelun kohteiksi viisi sijoituspaikkaa, joiden soveltuvuutta helikopterikentän sijaintipaikoiksi tarkastellaan tässä työssä. Vaihtoehtoiset sijaintipaikat ovat Vuosaaren satama, Pohjois-Pasila, Kehä I:n ja Lahdenväylän liittymä, Salmisaari ja Santahamina (kuva1-1). Sijaintipaikkojen valinta ei sulje pois työn aikana esille nousevaa mahdollisesti parempaavaihtoehtoa."</SIZE> http://www.hel.fi/hel2/ksv/julkaisut/yos_2014-34.pdf "Helikopterikentän sijoittamisen haastavuutta lisää se, että matkustajaliikennettä palvelevan helikopterikentän tulisi olla erittäin hyvin saavutettavissa Helsingin keskustasta. Kaupallisen helikopterin kilpailukyky perustuu siihen, että esimerkiksi Helsinki-Tallinna -liikenteessä helikopterin tulee olla selvästi nopein liikennemuoto kaupungin keskustojen välillä, sisältäen siirtymisen kaupungin keskustasta helikopterikentälle. Näin helikopterikentän saavutettavuus henkilöautolla ja taksilla on keskeistä. Joukkoliikenteen merkitys ei pienistä matkustajamääristä johtuen erityisesti korostu. " Arvatkaapa mihin ehdotetaan uutta Helsingin helikopterikenttää? Ei, se ei ole Hyvinkää eikä Vihti. Pienenä vinkkinä, nykyisestä Malmin Lentoasema-alueesta uudelle lentopaikalle olisi matkaa moottoritien leveyden verran... Suomi ei ole vararikossa, kun olemassa olevia rakenteita tuhotaan pelkän itsepäisyyden takia ja investoidaan tarpeettomaan uudisrakentamiseen. ... Ja omalta osaltani, jos harrastaisin ilmailua, voisin hyödyntää tuon takapellon kentäksi ja voikukat reunamerkeiksi. Ropellin voisi vuoleskella koivikosta kuivumaan kaadetusta rungosta. Jos FinnHEMS (entinen Mediheli) toiminta rajataan pois, niin itse en (välttämättä) tarvitse edes kehä kolmen ulkopuolella olevia kenttiä, mutta toivon että kaupunkien, Helsinginkin, rahankäyttö otettaisiin ihan tosissaan tarkastelun alle. Mihinkähän muualle kaupunkien rajalliset verotulot valuvat? Ehkä Tattarisuon paalutus on toivottavaa toimintaa?
Vs: Hitler kuulee Malmin lentokentän lakkauttamisesta Avaatko vähän mistä ne miljoonakustannukset syntyvät. Onko siellä kaupungin henkilökuntaa töissä vai mistä on kysymys?
Vs: Hitler kuulee Malmin lentokentän lakkauttamisesta Finnavia maksaa kentän ja kiinteistöjen ylläpitokulut. Näistä ei ole Finnavian raporteissa erittelyjä koska Finnavia ei pidä Malmia edes lentokenttänä vaan "muina kuluina". Finnavian antama oma arvio Malmin ylläpitokuluista jonkun vuoden takaa oli noin 2 Milj. euroa vuodessa. Tuskin ovat laskeneet siitä. Edes näille, kokonaisuuden kannalta aika pienille, kuluille ei ole kukaan kyennyt osoittamaan korvaavaa maksajaa. Lentäjät eivät halua maksaa kentästä mitään. Helsingin kaupungin osalta suorat kustannukset ovat maapohjasta vuosikymmeniä saamatta jääneet vuokratuotot sekä tietenkin rakennusoikeuden hinta, joka yleisellä Hgissä käytetyllä aluetehokkuudella ja varovaisella rakennusoikeuden neliöhinnalla laskien on helpostikin puolisen miljardia euroa pelkästään kentän alueen osalta. Tähän voi lisäksi ainakin joltain osin laskea Malmin melusaastealueen, joka vapautuu rakennuskiellon alta. Epäsuorista kuluista (asuntopula, uudet työpaikat yms.) ei täällä varmaankaan kannata kiistellä vaikka kyllä ne esimerkiksi valtuustossa oikein hyvin kelpaavat perusteluiksi. Erittäin isoista rahoista puhutaan joka tapauksessa.
Vs: Hitler kuulee Malmin lentokentän lakkauttamisesta Lentokenttä kirjanpidossa "muina kuluina" kuulostaa eksoottiselta ja koko arvio vähän niin kuin Stetsonista vetäistyltä. Sen sijaan menetetyt tulot ovat mahdollisia. Jos vielä leikkisästi ajateltaisiin, että Malmilla rakennettaisiin loistoristeilijöitä, niin menetykset ovat vuositasolla 2-4 miljardia euroa No leikki leikkinä. Vaikka en ymmärrä kaikkia pienlentotoiminnan alasajon perusteita, ymmärrän hyvin, että lähellä asuvia korpeaa pienkoneiden ääni moottoriteiden kumun ja kohinan seassa. Stressaavaa. Kaikkien Malmilla asuvien lentoharrastajaystävieni puolesta olen toki pahoillani. Nyt on sitten tapettu autourheilu ja moottoripyöräurheilu Suomesta. Entä mitä seuraavaksi? Katseet kääntyvät tietenkin veneilyn ja sen haittojen suuntaan. Olenkin jo ihmetellyt mitä Uunisaaren ja Harakan rakennuskäyttöön ottamisen kanssa vetkutellaan. Ne muodostavat Seurasaaren ja Pihlajasaaren kanssa ainoat mahdolliset rakennuspaikat Helsingissä, joiden rakennustehokkuus ei kohtaa kantakaupungin yleistä tasoa.
Vs: Hitler kuulee Malmin lentokentän lakkauttamisesta Olin joskus puuhaamassa Helsingin ensimmäistä koirapuistoa Rajasaareen.... Jessus, mikä itku siitäkin oli. Paikka oli ollut pultsarien leirinä vuosikymmenet, mutta kun koirapuisto tehtiin, niin eikun olisi pitänyt rakentaa hotellia, veneitten talvisäilytysaluetta, mummoille kävelypaikkaa ilman koiria, nuorisolle toimintapuistoa jne jne. Kateus on aina yksi mukana oleva muuttuja, eiköhän sitä lennokkiporukkaankin kohdistu.
Vs: Hitler kuulee Malmin lentokentän lakkauttamisesta On muuten varmaan Hgin hienoin koirapuisto. Toivottavasti pysyykin sellaisena.
Vs: Hitler kuulee Malmin lentokentän lakkauttamisesta Enpä ole käynyt aikoihin... Joskus -74, -75 tai jotain; kerättiin nimiä Topeliuspuistossa ja Töölössä koiranulkoiluttajilta. Saatiinkin sitten valopylväs ja portti + 10 m aitaa. Ongelma oli järjetön määrä romua ja lasia; pulloja ja vanhoja ikkunoita, pultsarien majoja, rikottuja ikkunoita lahonneista mökeistä jne jne jne. Kaupunki toi kyllä lavoja, mutta aika kauan koiran kusetus tarkoitti muutaman jätesäkillisen keräämistä. Pikku porukalla siivottiin, tunti pari päivässä. Pari kertaa joutui viemään koiran parsittavaksi, kun astui lasiin. Toisen kerran aika pahastikin, jänne poikki. Parani se siitä. Ne rannan veneporukat olivat varsin järkyttyneitä: noin hieno paikka koirille! Heidän mielestään se olisi sopinut paremmin venepukkien kesäajan säilytykseen.
Vs: Hitler kuulee Malmin lentokentän lakkauttamisesta Malmi ei ole Finavialle lentoasema. Niitä Finavialla on 25 kpl. Malmi on yleisilmailukenttä, kuten vaikkapa Utti tai Halli. Finavia vastaa Malmin lentokentän ylläpitokuluista, lumen aurauksesta henkilökunnan palkkoihin. Tuskin niitä tarvitsee stetsonista vetää. Korostan edelleen, että itse olisin mieluummin nähnyt Malmin kentän kehittyvän ja jatkavan. Esimerkiksi liikelentokenttänä. Valitettavasti mikään kaupallinen taho ei ole ilmaissut kiinnostusta Malmilta operointiin. Patrian koulutustoiminta pois lukien. Miten auto- ja moottoripyöräurheilu liittyvät tähän ketjuun? Malmilla ei ole ollut ilmailun kilpailutoimintaa. Purjelennon SM-, EM- ja MM-kisoja on järjestetty Räyskälässä. Taitolennon SM-kisat Hyvinkäällä... Malmilla ei voisi järjestää kumpaakaan. JAKin helikopterikenttäkään ei kuulu kuvioon. Malmi ei ole koskaan ollut vaihtoehto kaupalliseksi reittiliikenteen helikopterikentäksi. Helsingin helikopterikenttä oli aiemmin Hernesaaressa.
Vs: Hitler kuulee Malmin lentokentän lakkauttamisesta Helikopterikenttä Kivikkoon ei tietenkään kuulu kuvioon. Onhan se nelostien toisellapuolella. Kilometrin päässä malmin lentoasemarakennuksesta. Se on sitä hölmöläisen matonjatkoa. http://www.kauppalehti.fi/etusivu/malmin+korvaavan+kentan+etsinta+kaynnissa/201412711010?ext=rss Ehkä korvaava alue löytyy vaikka Tattarisuolta? Sieltä Malmin kentän pohjoispäästä. Se että kenttä jatkaa entisellään ei estä alueen rakentamista sitten kun Helsinki on oikeasti täysi.