Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

histogrammilla tms.

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana J.Kimonen, 30 Kesäkuu 2006.

    kertokaapa kuinka vaikeaa/ittumaista on kuvata histogrammin avulla,koska aikomus olisi ostaa joskus digijärkkäri(nikon) ja minulla on laadukasta ai-s obtiikkaa josta en hevillä luovu,toki aukkoautomatiikka toimii vissiin d 200:lla,mutta hintalapussa on liikaa numeroita.eli maisemaa ym mikä ei karkaa, luulis olevan kohtuullisen helppoa,vai unohdanko koko homman??
     
  1. Yksi vaihtoehto olisi hankkia D1/D1H/D1X. Tulee varmasti halvemmaksi kuin D200 ja on muutenkin varsin jämäkkä peli. Niin ja noissahan siis toimii valonmittaus/aukkoautomatiikka vanhempien lasien kanssa.

    D1X jos kaipaa pikkelsejä, D1H jos pärjää vähemmälläkin (tai tarvitsee nopeutta). D1 jos rahat ei muuhun riitä :)
     
  2. Histogrammilla on aika helppo kuvata. Noita "peukalosääntöjä" on useampia, jotka auttavat arvaamaan sinne päin ja histogrammilla täsmennykset. Minä käytän manuaalisia objektiiveja ja lähden arvaamaan valotusaikaa aurinkoisella kelillä aukko 8 ja valotusajaks ISO-arvon käänteisluku eli ISO200:lla 1/200s. Aukon tarkkuudella osuu kohdalleen. Kauan kauan sitten käytettiin kameroissa filmiä ja filmipakkausten (siis sen päällimmäisen pahvipakkauksen) päälle oli painettu valotusohje. Sen lisäksi tarkempi taulukko oli siinä paperisessa ohjeessa, joka oli sen filmipurkin ympärillä. Jos sellaisen sattuisi vielä löytämään, siinä olisi perusarvaus, josta histogrammilla tarkentaa.

    Minä ostin juuri käytetyn Nikon D1:n ja siinä kyllä manuaaliobjektiivikin toimii hämmästyttävän hyvin. Eipä tarvinnut edes vaihtaa Aperture Prioriteetille, kamera teki senkin itse, vaikka valintakiekko on P:llä.
     
  3. Aukon Esivalinta.
     
  4. Äärimmäisen ittumaista, ellei tilanne ole hyvin kiireetön ja/tai valaistus tasainen. Maisemaa kuvatessa tietty ei kiire isommin häiritse, joten siinä kyllä pärjää hyvinkin.