Huomasin tietenkin heti kun illalla avasin kuvan. Muistathan 325i:n myös. V12 ja lähes 10 litraa. Panssarivaunun moottori. Kaverilla on Jaguarin V12. Ihme että autoja niillä moottoreilla tehtiin vielä 90-luvulla. Vesilintua vois heittää.
^ Komea peli ja mahtava polttoaineen kulutus. Joskus opiskeluaikojen kesätöissä ajoin täysperävaunullista maansiirtoautoa, jossa veturina Volvo N12. Tehoa oli tuplasti enemmän kuin kuvan Mersussa ja painoa kuorman kanssa noin 60 tonnia. Polttoainetta kului kuitenkin noin 10 litraa vähemmän sadalla kilometrillä kuin kuvan Mersulla. Ovat hyötysuhteet hieman parantuneet aikojen kuluessa. Nykypäivän autoista puhumattakaan.
Panssarivaunuissa oli paljon suuremmat koneet. Naaprikylässä Inkoossa yksi Pelle Peloton on rakentanut itselleen Rolls Roycen. Moottorina on Ruotsin armeijan ylijäämästä ostettu Rolls-Royce Griffon. Ollut panssarivaujen moottorina, ilmeisesti vain varaosakoneena. V-12, 36,7 litraa. Ilman ahtimia, tehoa ehkä vajaat 1000 hv. (Samaa konetyyppiä käytettiin lentokoneissa ahdettuna, jotain 2 250 hv.) Pakopuolella on suorat putket ulos, ja startin kuulee tyynellä säällä ehkä 5-8 km päähän. Kulutus kuulemma on nätisti ajellen siinä 700 litraa tunnissa.
V12 autoja on vieläkin tuotannossa BMW, RR ja MB. Ovat tosin ilmoittaneet että kohta loppuu. Ja kun puhutaan antiikista niin vedetään mukaan Amberloiden Maybach, ensiomistajasuvulla. Näytillä Ukin museossa.
Hmm… mitähän tässä tarkoitetaan ”raskaalla liikenteellä”? Jos puhutaan kumipyöräautoista, niin ei täällä kotimaassa ole vakituisessa käytössä kuin suoria kuutosia (esim. Volvo) tai V8 (jotkut Scanian mallit). Kauan sitten ajoin joskus kesätöissä Iveco-merkkistä kuorma-autoa, jossa oli 16 litrainen 10-sylinterinen ilmajäähdytteinen boxer-moottori. V12 moottori taitaa löytyä esim. Dr16 dieselveturista. Joissakin vanhemmissa dieselvetureissa taisi olla jopa 16-syl. moottoreita(??). Jos laivatkin lasketaan ”raskaaseen liikenteeseen”, niin niistä sitten löytyy paljonkin V18 tai vaikka V20 koneita. Tuossa alla kuva Pohjanmaalla valmistettavan V20 koneen rungosta (Vanhan Wickström-moottoritehtaan kulmilta).
Britit tekivät lentokoneisiin 24-pyttyisiä. Asensivat 2 V12-konetta päällekkäin, siitä tuli sitten X24. Semmoisia voi tietysti olla vain sotilaskäytössä, kun taloudellisuus ei ole niin olennaista. Isot mäntämoottorit jäivät sitten sodan jälkeen piankin tuotannosta, kun suhkumoottorit alkoivat yleistyä.