Eli pois galleriasta ja Vähemmistökeskustelua tänne OUJE !! -------------------------------------------------------------------- Eikö ihminen muodosta ihmisestä mielipiteen n. 7sekunnissa ja se on siinä.Näin on minulle opetettu työhaastattelua silmälläpitäen, ei siis varsinaisesti sillä silmällä. Tältä osin komppaan motreista Sama pätee kai muuten sisustamisessa. Ensivaikutelma huoneiston yleisilmeestä.
Minä ainakin olen oppinut siihen, että ensivaikutelma on usein väärä. Ne, jotka aluksi vaikuttavat mukavilta, osoittautuvat tekohauskoiksi pikkusieluiksi ja aluksi ärsyttävältä vaikuttaneet mielenkiintoisiksi ja älykkäiksi. Ja sitten yhtä usein se ensivaikutelma on ihan oikea. Tämän vuoksi annakin mielipiteilleni aikaa muokkautua, enkä luota liikaa ensivaikutelmaan. Itse en yritä antaa hyvää ensivaikutelmaa (en tosin huonoakaan). Minusta on ihan hyvä, jos ensivaikutelma on hieman todellisuutta huonompi. Silloin voin yllättää positiivisesti.
Mutta eikös kuvien suhteen ensivaikutelma luoda kuvan / kuvien nimestä. Jos siis luodaan mielikuva nimessä jostain asiasta ja kuvalla halutaan kuitenkin ilmaista jotain muuta niin minusta ollaan metsässä ja aika pahasti.
Siitäkin syntyy ensivaikutelma. Jos menet vaikka vain olemaan DTM:ään niin siitä syntyy ensivaikutelma että olet stailisti
Sama juttu. Ehkä se johtuu siitä, että henkilöt, jotka vaikuttavat aluksi samankaltaiselta kuin itse on, tuntuvat mukavilta. Mutta kun itsekin on äärimmäisen ärsyttävä tapaus, johtaa se siihen, että juuri ne ärsyttäviltä vaikuttaneet ovat niitä mukavimpia tuttavuuksia
Mä tarkoitin lähinnä kuvan ja otsikon/manuaalin yhteisvaikutusta. Tottahan hyvä kuva on hyvä kuva ilman tekstejäkin. Mutta hyvän kuvan voi myös pilata sopimattomalla tekstillä. Omien aikaisempien kokemusten, ennakkoluulojen jne. perusteella varmaan suurin osa ihmisistä luo jostain asiasta ensivaikutelman.