Sanokaapas mikä on mielestänne hinta/laatusuhteeltaan paras kinokoon mekaaninen kamera (joko mittaetsin tai peilikamera)? Olen ajatellut siirtyä eteenpäin neuvostokalustosta ja haussa on vähän laadukkaampi manuaalikamera.
Vs: Hinta/laatusuhteeltaan paras? Nämä nyt ovat mielipidekysymyksiä, samoin lienee kysymys siitä, että itse kullakin on omaa kokemusta vain rajallisesta määrästä mekaanisia runkoja. Itse olen kovin ihastunut Pentaxin KX:ään. Täysin mekaaninen, paristot käyttävät vain valotusmittaria (siis suljin toimii ilman virtaa), luja ja luotettava rakenne, mukana myös himmennys käyttöaukolle ja peilin lukitus, aukko ja aika molemmat näkyvät etsimessä, selkeä ja nopea viisarinäyttö. Lasitavaraa löytyy käytettynä vaikka miten paljon.
Vs: Hinta/laatusuhteeltaan paras? Pentaxin K-bajonetin mekaaniset rungot, lippulaivamalli Pentax MX:kin lähtee usein uskomattoman halvalla. Kenties paras etsinkuva mitä on olemassa (iso, kirkas, terävä) ja uskomattoman pienikokoinen runko. Tietysti, pätee sama kuin kaikkiin kameroihin, voi tarvita huollon (putsaus ja öljyäminen) etenkin jos aikoo käyttää kovassa pakkasessa. Vähän isommalla rahalla saa sitten sellaisia joille huolto on jo tehty ja takuu olemassa. N. 50 eurolla Ebaystä napattu huoltamaton Pentax MX:n runko toimi testeissäni -20 asti moitteetta ja sitten alkoi tahmata. Pentaxin optiikat ovat myös ihan laadukkaita ja hintataso on aika edullista.
Vs: Hinta/laatusuhteeltaan paras? Kyllä kaikki ovat hienoja. Canonin huippuvalovoimaisia fd-linssejä saa naurettavan halvalla, runkoja puoli-ilmaiseksi. T Jukka
Vs: Hinta/laatusuhteeltaan paras? Mielestäni aivan ensiksi olisi kuitenkin syytä valita mittaetsin- tai peilikamera. Nikkormat FT2 tai FT3. http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=320674072126 http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=350447169575 FT2 ei ole vielä AI, vaan toimii jänönkorvilla. Molemmat käyttää jo 1,5V paristoa.
Vs: Hinta/laatusuhteeltaan paras? Tällä hetkellä löytyy sekä peilikameroita että mittaetsinkameroita (suurin osa neuvostovalmisteisia). Tykkään molemmista, mutta olen ajatellut siirtyä vain yhteen kameraan (ja nuita neuvostovehkeitä en viitsi ottaa ainoaksi kameraksi). Mahdollisesti mittaetsin kiinnostaa tällä hetkellä eniten. Jäähän mulle vielä digipokkarikin leikkimiseen.
Vs: Hinta/laatusuhteeltaan paras? Jos mittaetsin, niin jokin halvempi M2 ja ehkä Voigtländer Color-Skopar tai Ultron 35mm (tai 50mm mitä niitä olikaan..) (Itse ottaisin peilikameran.)
Vs: Hinta/laatusuhteeltaan paras? Mittaetsin vs. peili on vaikea, ja valintaa vaikeuttaa nippu kaikenlaisia legendoja ja netti"totuuksia", jotka pohjautuvat tosiasioihin mutta joiden liioittelu aina suuntaan tai toiseen vaikeuttaa arvioimista. Se on tietysti ilmiselvä tosiasia, että peilikamera on monipuolinen ja siksi se olisi minun valintani ainoaksi kameraksi - mahdollisuus makrokuvaan tai edes ylipäänsä lähelle tarkentamiseen, mahdollisuus teleobjektiiveihin, se että näkee sen mitä kuvaa eikä jotain muuta. Toisaalta, mittaetsimen "puutteet" ovat normaalipäivän kuvauksessa aika mitättömiä. Sitten taas, mittaetsin- ja peilikameroita on erilaisia. Väitteet siitä, että peilikamerat tärähtelevät hirveästi ja ovat isoja ja kömpelöitä, ja niillä on vaikea tarkentaa hämärässä, ovat jokseenkin perättömiä, kun otetaan tarkasteluun vaikkapa mainittu Pentax MX, joka ei tärähdä laukaistessa juuri lainkaan, on pieni ja hiljainen ja helppo tarkentaa jos vaan käyttää valovoimaista lasia. Toisaalta, joskus se mittaetsimen pienikin etu tärähtämättömyydessä, hiljaisuudessa ja tarkennettavuudessa voi olla merkittävä. Sitten taas, jos haetaan "hinta/laatusuhteeltaan parasta" kameraa niin mittaetsimet ovat korkean hintansa takia usein poissuljetut. Leica on varmastikin hyvä, mutta sikakallis. Mittaetsimet ylipäänsä sopivat mielestäni niille, joilla on siihen varaa, ja kenties nimenomaan toiseksi kameraksi. Halvemmat mittaetsimet sitten taas ovat hieman onnettoman laatuisia? Siksi suosittelin juuri halpaa mekaanista peilikameraa, joissa olevan ylitarjonnan ansiosta hinta/laatu-suhde on erinomainen.
Vs: Hinta/laatusuhteeltaan paras? Joo, onhan mulla vaihtoehto että jätän ainakin dynaxin itelle käyttöön ja ostan kaveriksi jonkun kunnollisen mittaetsinkameran. Leica taitaa vielä olla pikkuisen liian arvokas, pitäis keksiä joku vähän halvempi korvike
Vs: Hinta/laatusuhteeltaan paras? Hyvän Leican löytää jo neljäänsataan. Objektiivi päälle, uudehko voikkari 250-350€. Joten ei aivan jokapojan vekotin. Mutta väittäisin hinta-laatusuhteeltaan kovaksi mittaetsinsarjassa.
Vs: Hinta/laatusuhteeltaan paras? Entäs nämä uudemmat bessat ja vastaavat? Onko niistä kokemuksia? Elektroniikkakaan ei haittaa kunhan kamerasta löytyy manuaalinen tarkennus ja manuaalisesti säädettävät aukko/suljinajat, mieluusti ilman valikkojen selausta
Vs: Hinta/laatusuhteeltaan paras? ^ Minua ainakin häiritsi automaattibessan (R3A) valotusmittarin karkea näyttötapa manuaalimoodissa. R3M olisi varmaan erilainen. Rungon keveys oli myös minulle puutteena - ehkä jonkinlaisella lisäkahvalla olisi tarpeeksi painava eli laadukkaan tuntuinen. =) Suljin on siinä myös sen verran nopea, että lisäpaino ei liene pahasta. R3A/M 1:1 etsin oli paras kaikista, jos 50mm on mieleinen. En tiedä onko Bessa R hyvinkin vastaava kuin R2A tms. vähän uudemmat? Tässä on kyllä saanut kameran lähes kaupanpäälle Ultroniin: http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=200588546166 Ja Color-Skopar Classic: http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=170614053803 http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=260752321192
Vs: Hinta/laatusuhteeltaan paras? Vaihtoehtoja kauheasti.Osta halpa yashica ja siihen planarin 50 mm normaali.Tai nikon F.Myös leica on hyvä.Canon on kanssa hyvä,halvat lasit.
Vs: Hinta/laatusuhteeltaan paras? Joo, vaihtoehtoja on paljon. Ihan halpoja en viitsi etsiä, niitä on jo tarpeeksi... Canon ei oikein iske, jostakin syystä ne harvat kerrat kun olen canonia käsitellyt eivät vakuuttaneet. Leica olis kiva mutta ei tässä konkurssissa Tärkein kriteeri olisi luotettavuus. Oikeastaan jo pelkästään kiinteä objektiivi saattais riittää kunhan laatu vain olisi hyvä. Vaikeeta on.
Vs: Hinta/laatusuhteeltaan paras? Kameran ostaminen on vähän kuin Italialainen naimakauppa: saat morsiamen/sulhasen - mutta sen mukana koko suvun samalla. Eli ei kannata tuijottaa sitä yhtä runkoa vaan katsoa samalla koko perhettä ja sukua. Osta Leica, pääset hyvään ja rikkaaseen perheeseen mutta ne parhaat linssit ovat järkyttävän kalliita. Halvoilla linsseillä joudut muiden perheenjäsenten syrjimäksi. Osta Pentax, suku on kuollut mutta jälkeläisiltä saa hyvää tavaraa hankittua halvalla. Sama sopii Canonin vanhempiin malleihin. Osta Nikon, keskiluokkainen perhe jossa vanhoista (linsseistä) pidetään huolta että sopivat yhteen nuorempien kanssa. Osta Olympus, suku on kuollut mutta perheen kantaisä on edelleen kaikkien kunnioittama ja traditiota pidetään yllä.
Vs: Hinta/laatusuhteeltaan paras? Mablon jaottelu oli napakymppi ! itse lähtisin omasta kuvaajaluonteesta: Näetkö luonnossa ( edessäsi) valmiin kuvan vai täytyykö sinun tarkastella sitä linssinläpi ? Helppo testi: jätä kamera laukkuun/pöydälle ja laita sormistasi nelikulmainen rajausraami, katso ajatelemaasi kohdetta ja Zuumaa sormillasi edes takaisin. Oletko jo hahmottanut haluamasi kuvan. Jos tässä ei ole mielestäsi mitään järkeä ja haluat tarkastella kohdettasi linssin läpi, olet peilikameramiehiä. Jos pelkkä rajaus jo kertoo sinulle että "tässä se kuva on - nyt vaan taltioin sen" olet ilmiselvä mittaetsin eli rangefinder/ leicamies. Tee valintasi, niin tai näin... sitten vaan pätäkkää kehiin, ei se valinta vaikea ole, jos on kyse harrastuksesta, kaikki liikenevä menee kuitenkin siihen, jos jää yli, hankit kuitenkin lisää linssejä...
Vs: Hinta/laatusuhteeltaan paras? Minoltan MC/MD rungot ja lasit ovat todella laadukkaita ja käytännössä ilmaisia. Itselle osui käteen ilmaiseksi n. 40v ikäinen runko joka käy ja kukkuu ja on todella siisti. 135/2.8 telen sai karvan päälle 30e hintaan, Minoltan oma ja uudempaa versiota. On siis laadukasta ja niin halpaa että naurattaa.
Vs: Hinta/laatusuhteeltaan paras? Ääni Pentax MX:lle, halvalla löytyy ja on laadukas. Linssejä on iipeit yms. täynnänsä.
Vs: Hinta/laatusuhteeltaan paras? bessa r2m on varmasti pätevä peli ja suht kohtuu hinnoissa. oma bessa r on kans ihan kiva, mutta muovirunko ei niin kovin kestä (tosin pirun kevyt)... ja kakkosessa on M mountti, joka on mukavampi nopeassa linssinvaihdossa mutta pitäis ehkä tietää mitä kuvaat ja miten, että tietäis mikä ois sulle paras kamera... neukkuvehkeitä usein mollataan, mut itellä käynyt esim. keskarissa siten että kiev 60 on se valinta, hasselien ja rz67:jen jälkeen... joiden piti olla "parhaita"