Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Hiljainen sulkimen viritys

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana fangio, 7 Heinäkuu 2006.

    Voi jee!

    Tiesin, että Canon 1DII pitää sisällään toiminnon "hiljainen sulkimen viritys". Löytyy käyttäjäkohtaisesta valikosta kohta 21. Huomenna tarvisin. En vaan osaa laittaa sitä päälle, vaikka selaan ohjekirjaakin. Enkä mitään muutakaan kyseisetä valikosta.

    Nappeja on 2. Select ja rulla. Ja ei. Osaako joku neuvoa tyhmää?

    Joo, ongelma saattaa olla siinä rekisteröintikohdassa, mutta sitäkin olen räpännyt ja ei.
     
  1. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 433
    187
    63
    Kamera kytketään tietokoneeseen ja valinta tahdään ohjelmallisesti. Sitä ei voi tehdä kamerasta suoraan. Toki voi tallettaa profiilin jossa tuo toiminto on oletuksena päällä ja toisen jossa on normaalit toiminnot..
    Tällä on joku ketjukin aiheesta... etsin sen ja laitan jatkoksi kohta!

    Suljin siis toimii normaalisti, mutta palautuminen tapahtuu kun vapauttaa laukaisimen sormella, lue ketju:
    http://www.kameralaukku.com/portal/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=9904&highlight=hiljai*
     
  2. Tota vähän pelkäsinkin. Eipä ehdi nyt enää säätää tähän hätään, mutta joskus voisi laittaa tämän asetuksen jollekin "käyttäjälle", niin sitten se saisi kai reissssa päälle. Kiitos JPu.
     
  3. Toi toiminto pitää siis aktivoida koneen kautta. Sen jälkeen sen voi kamerasta ottaa yksittäiskuvauksessa pois päältä tai jos laittaa taas uudestaan päälle. Tai jos kuvaa nopeampaa tai hitaampaa sarjakvausta, niin nehän toimii ihan normaalisti, normaaliäänisellä peiliäänellä. Toi hiljainen moodi on kyllä hyvin hiljainen. Joku joku odottaa sulkimen/peilinheilahduksen ääntä, niin saattaa pahimmassa tapauksessa vähän hermostua kun ei ammattikuvaajan kamera pidäkään sitä odotettua ääntä - tuskin ääntä lainkaan. Ainoa haittapuoli tossa hiljaisemmassa moodissa on, että se syö aika paljon enemmän virtaa.

    Just tossa äskettäin kuvattiin siilejä tutun kanssa. Minä kuvasin jopa 1,5 metrin päästä hiljaisella moodilla, eikä siili ääneen tuntunut reagoivan. 20D sen sijaan kun lonksutteli ehkä 2,5 metrin päässä sai piikkipallon herkästi säntäämään pakosalle. Siinä huomas konkreettisesti hiljaisen moodin hyödyn. Suosittelen lämpimästi asetuksen aktivoimista. Sitä kun ei koskaan tiedä milloin jotain äänelle herkkää sattuu eteen. Hiljaisemmalla sulkimenäänellä ihmisiä pystyy yleisesti kuvaamaan vähemmän häiritsevästi. Ääneen kyllä reagoidaan - jos ei muuta niin pään kääntämisellä ja ittekseen ihmettelemällä että mitä toikin tossa minua kuvaa. Pokkarikuvaaminen on lähes äänetöntä. Digijärkkärit ja äänekkäät peilit on kyllä hyvä varoitus kuvattaville, että hei sinua kuvataan.
     
  4. MJK

    MJK

    1 436
    0
    0

    On niissä siileissäkin eroja, mutta 350D:n kanssa sai paukuttaa metristä. Sarjaa en kokeillut. 350D ei kolise, se viheltää ;)
     
  5. juice

    juice

    912
    0
    0
    Kakskymppinen on tosiaan melkoinen louskuttaja, johtunee suuremmasta tulinopeudesta. Kympissä on aika paljon nätimpi ääni.
     
  6. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 433
    187
    63
    Ahaa, erikoista?! Itse kun sitä olen testaillut, niin en ole keksinyt mitään nappiyhdistelmää, eikä ohjeenikaan sellaista kerro, että toiminnon saisi aktivoinnin jälkeen päälle/pois kamerasta.. Itsellä se ei ole ollut aktivointi vaan voimaan laitettava asetus... Missähän meillä on eroa?

    Onko sinulla malli N, vai vanhempi kuten minulla, entä softa? kuinka tuon olet tehnyt?

    Viitsisitkö laittaa ihan ohjelma-/valikko-/komento- ja nappitasolla kamerasta ohjetta, kuinka tuo tehdään. Uskoisin, että en ole ainoa kiitollinen, jos tuon toiminnon saa toimimaan reissun päällä.
     
  7. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 433
    187
    63
    Yllätteän keksin itse kuinka tämä homma tehdään...

    Eli asetuksen saa valittua todellakin pois/päälle kamerasta kun tiedot on kerran talletettu (rekisteröity) jollekin käyttäjä numerolle.. Hitto vie tämähän toimii!!!

    edittiä:
    Elikkäs ne käyttäjän valitsemat asetukset, jotka on tehty kameran ollessa kiinni IEEE johdossa ja EOS Viewer Utility ohjelmalla ovat valittavissa päälle/pois kameran P.Fn käyttäjä asetuksista, kun kelaa ko. asetuksen numeron kohdalleen ja valitsee päälle/pois, esim juuri tuo 21 (hiljainen asento). Ensin on käsittääkseni rekisteröitävä jokin asetuksista, että sen saa käyttöön..

    Itse tein seuraavasti:
    Kamera kiinni tietokoneeseen IEEE johdolla ja kameraan virta, sitten EOS Viewer Utility käyntiin. Valikosta Option(O), valinta Camera settings... avautuu ikkuna, josta valitaan Personal settings (keskimmäinen kieleke). Sitten valinta "Select setting items" valitaan haluttuja toimintoja. Hiljainen toiminto (21) on valinta "Drive funktions" josta vaan napsautetaan valintaan 21 ruksi ja painetaan "apply to camera". (vastaavasti ohjekirjan kanssa voi katsoa kaikki muutkin valinnat mitä ovat)..

    Ohjelma kiinni ja kamera irti koneesta

    Sitten rekisteröin käyttäjävalinnat voimaan seuraavasti:
    -Kameraan virta
    -mennään valikkoon Menu-napista viimeinen sivu ja valitaan sieltä: Käyttäjän asetukset (P.Fn), hyväksytään peukalokiekolla 00 ja päästään kohtaan rekisteröi selcetillä valinta ja valitaan 00-1, hyväksytään nykyinen C.Fn valinnaksi ja käyttöön.
    -Sitten valikossa jossa tuo 00 numero näkyy, voi alkaa selaamaan muita 00 - 31 eri valintaa ja ottamaan niitä päälle tai pois (edellyttäen, että ko. valinta oli asetettu oletuksesta poikkeavaksi yllä kuvatusti ohjelmallisesti tietokoneella)...
     
  8. Larsson

    Larsson Member

    339
    0
    16
    Tuo minua hiukan ihmetyttää tuo 350d:n ääni, se on kuin sian vinkaisu muihin canoneihin verrattuna. Vielä enemmän ihmetytti kun yksi kaveri oli ostanut saman vehkeen äskettäin ja se piti aivan erilaista ääntä, sellaista 20d:n klonksetta. Onko suljinmalli tai peilimekanismi vaihtunut? Selittäkääpä joku. Kuvailkaapa omin sanoin kameranne ääntelyä (hymiö).
     
  9. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 433
    187
    63
    Editoin tuonne oman toimintani kuvauksen hiljaisen kuvaustavan asettamiseksi käyttöön. Hyvä että Henkka kommentoi asiaa, kun en itse alunperin ollut jaksanut paneutua tuohon rekisteröintitoimenpiteeseen...

    Nyt valinta toimii ja kameran saa lennossa/keikalla helpolla muutettua hiljaiseksi. Jotkin näiden ammattikameroiden toiminnot ovat aika mukavia, samalla ohjelmalla EOS-ViewerUtility-ohjelmalla saa asetettua oman exif-tagin, eli copyright tekstin joka kuvaan kameran sarjanumeron lisäksi.
     
  10. Kiva kun voi säätä sitä sun tätä, mutta on se tehty vähän turhan vaikeaksi. Voisi mielestäni olla suoraan valikossa tällaiset ominaisuudet ja selostettu ohjeissa tarkemmin kun muita turhia löpinöitä, joita ohjeessa taas on riittämiin. Nyt kun sain tuon viritettyä, niin vähän kummastuttaa edelleen. Toimiikohan se nyt ihan oikein, eli peili heilahtaa ylös "metelillä" kun painaa laukaisijan pohjaan ja vintti menee tietysti pimeäksi. Sitten napin päästettyä toimii suljin hiljaisesti. Aika turha toiminto jos toimii oikein. Joka virityksellä kuuluu se peilin heilahdus silti ja milläs tähtäät jos olet "virittänyt" aikaisemmin. Todennäköisesti olen nyt jättänyt jotain huomioimatta, vai? Lisäksi kiinnostaisi kyllä tietää, miten saan ns safety shift-toiminnon toimimaan yhteen salaman ja AV-ohjelman kanssa.