Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kunnon jäitä odotellessa

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana J.Vuokko, 24 Tammikuu 2009.

1. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48
    Muutama räpsy Vantaankosken tietämiltä 4.1.

Kävin katsomassa olisiko siellä hienoa jäätä ja parin päivän päästä vilkaisin merenkin jäätilanteen. Ei ollut järin kuvauksellista silloin.. Saas nähdä josko merelle tulisi kuitenki jää vielä tässä 3 viikon sisään niin olisi mahikset..

2. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63
    Vs: Kunnon jäitä odotellessa

Miten pitäisi suhtautua "räpsyilyyn" ja defensiiviseen suhtautumiseen kuviin olosuhteiden kautta. Kuvia katsomatta on vaikea keksiä muuta järkevää palautetta kuin: "totta, onnettomia kuvia; ei noissa olosuhteissa saa hyviä". Mutta siinä ei olisi mitään tolkkua.

On oikeastaan vaikea ymmärtää kuvien lähettämistä tuollaisella saatteella. Räpsyily on se, jota vastaan sinä olet tiettävästi tähän asti ollut. Miksi ihmeessä pitää ottaa räpsyjä?

Olosuhteet ovat mitä ovat. On kuvaajan tehtävä pärjätä niissä ja hyödyntää niitä. Juuri heikoissa olosuhteissa ei pidä ottaa räpsyjä, koska silloin taidot punnitaan.

Koska et itse arvosta kuviasi, minäkään en edes harkitse niiden arvostamista. Jos oma suhtautumisesti olisi toinen, minunkin suhtautumiseni olisi toinen.

3. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Räpsy - se ehkä tarkoittaa toisille toista kuin toisille.
    Eivät nämä missään tapauksessa kympin kuvia ole, mutta toisaalta näissä on jotain tuollaisen talvipäivän tunnelmaa.

Itse jää ei ollut sellaista kuvauksellista jäätä jota olen vuosikaudet hakenut - tai kyllähän siellä kauempana kellui kivaa halkeillutta jäätä. Sitä tarkoitin tuolla ettei jää ollut kuvauksellista.

Jos näkymässä ei olisi ollut mitään kuvauksellista niin miksi olisin viitsinyt ottaa kuvia? Kävin jopa edellisenä päivänä tuolla ihan vain kävelyllä ja katsomassa että olisko jotain kuvattavaa ja pistin mieleen pari kamerapaikkaa ja rajausta.

Lasken nämä julkaisukynnyksen ylittäviksi, mutta sellaiseksi joista haluaisin kuulla onko näissä muiden mielestä mitään ideaa. Todella hyvistä kuvistahan ei tarvitse kuulla muiden mielipiteitä, ne kun ovat hyviä jo ilmankin sitä ;)

4. nokku

nokku Active Member

2 456
    0
    36

Kuvauskohteista, niin vähän laajemmista näkymistä kuin detaljiikasta, ei ole saatu valokuvauksen keinoin irti sellaisia visuaalisia koukkuja, jotka mahdollistaisivat tarttumapintaa esteettisille elämyksille tahi edes välittäisivät kuvauspaikan tunnelmaa. En voi välttyä ajatukselta, että näissä kuvissa tärkeintä on ollut itse tekemisen prosessi, kuin lopullisen kuvan tarjoamat ei-insinöörilliset ulottuvuudet.