Tänään oli kameralehdessä juttua Alfred Nybomin tekemistä hiilivedoksista, onko kukaan kokeillut tällaista tekniikkaa? Löysin kolmannella kotimaisella kielellä aiheesta jutun, mutta menee hetki tajuta kaikkea
Vs: Hiilivedos/hiilisiirtovedos? valokuvauksen vuosikirjassa 1992 on hyvin käsitelty erinlaisia vedostusmenetelmiä..myös hiilimenetelmä. löytyy varmaa valokuvataiteenmuseosta tai laterna magicasta!
Vs: Hiilivedos/hiilisiirtovedos? Hiilivedostus on ehdottomasti vedostuksen aatelia, mutta - kuten jalovedostusmenetelmät muutenkin - varsin työläs verrattuna tavalliseen vedostukseen. Olen kokeillut menetelmää ja jossain määrin saanut tuloksiakin, mutta ei vielä mitään esitettävää. Saattaa pahimmassa tapauksessa kuulua ikuisuusprojekteihin. Sandy King, siis pyrocat-HD:n "isä", on ehkä tällä hetkellä tunnetuin hiilivedostaja, mutta on muitakin. Sandy on kirjoittanut aiheesta tuoreen oppaankin. Laita googleen "sandy king" ja "carbon printing", niin saat sekä kuvia että tietoa menetelmästä. Olli
Vs: Hiilivedos/hiilisiirtovedos? Joitakin olen tehnyt, tosin kauan sitten. Olen myös tehnyt itse tuota pigmenttipaperia, jota käytetään kuvan siirtämiseen lopulliselle pohjalle. Opin sain itse Luis Nadeaulta Kanadassa. kapa P.s. Nadeaulla oli kellarissa originaali puinen Fressonin päällystyshärveli, sellainen kangaspuitten kokoinen. Sain kurkata peitteen alle. Oli hommannut sen Fressonin portugalilaiselta vedostajalta, jonka nimeä en nyt muista. Oli kai mennyt vedostajalta Fressonin perheen kanssa sukset ristiin, ja oli vienyt tuon härvelin mukanaan.
Vs: Hiilivedos/hiilisiirtovedos? Olisi kiva nähdä vedoksia, Kapa. Vai ovatko liian isoja skannattavaksi?
Vs: Hiilivedos/hiilisiirtovedos? En noita paljoa sitten tehnyt. Pari tyäpajaa pidin taideopiskelijoille. Saattaa jostain muutama koeprintti löytyä. Täytyypä kurkata laatikon pohjalle. Ne kunnolliset meni jollekin keräilijälle. kapa
Vs: Hiilivedos/hiilisiirtovedos? Löytyi huuto.netistä tuo valokuvauksen vuosikkirja 1992, hyvin on esitelty eri vedostustekniikat. Täytyy paneutua kirjaan.
Vs: Hiilivedos/hiilisiirtovedos? Jos haluat kunnolla paneutua, niin suosittelen tuolta: http://www.photoconservation.com/PDF/BookListOct2010s.pdf kapa
Vs: Hiilivedos/hiilisiirtovedos? large format foorumilla on muutamia jotka tekee noita carbon pigment kuvia, kuvia löytää kyl paljon netistä.. mutta niiden hienoin ominaisuus, se kolmiulotteisuus ei taida netissä näkyä Jim Fitzgerald http://www.carbonartphotography.com Toi duunaa noita ainakin ja pyörii large format foorumilla, on siellä muitakin.. täl hetkellä aika suosittu metodi, eikä ihme! kiinnostais itseäkin... Ihan googlen kuvahaustakin löytää kyl valtavia määriä kun hakee tolla "carbon printing" Niin Sandy King on toinen joka on large formatil pyörinyt ja tekee tota.. Carbon Printing http://www.sandykingphoto.com/
Vs: Hiilivedos/hiilisiirtovedos? törmäsin tällaseen asiaan, teki heti mieli tutkia ja "google on kaveri" metodilla löysin tän threadin. Toki löytyi muutakin kuvattavaa mutta päätin silti vielä nostaa tämän vanhan ketjun ylös ja kysyä että olisko arvon porukalla lisää kokemuksia. Asia jota ehdottomasti päätin koeajaa kunhan olen lukenut ja opiskellut. selvitettävää on esim mistä aineet ja materiaalit... Katselin myös youtubesta CMYK-väriprintin valmistukset, työlästä varmasti on mutta olihan upea lopputulos jopa siitä videolta katsoen. Mutta jos nyt pysyisi kuitenkin tuossa M/V-systeemissä Edit. Tuossahan onkin kerrottu paljon ja perusteellisesti. http://sandykingphotography.com/resourc ... er-process"]http://sandykingphotography.com/resources/technical-writing/carbon-transfer-process
Vs: Hiilivedos/hiilisiirtovedos? Dick Sullivan New Mexicossa on modernisoinut ja kehittänyt tätä tekniikkaa (kuten monia muitakin) tiiviissä yhteistyössä muiden menetelmän harjoittajien kanssa. Olin itsekin lyhyellä kurssilla Dickin "pajalla" 2009, ja jokin harjoitusprinttikin väännettiin. Hänellä oli silloin kehitteillä uusi pigmenttipaperi, joka kai on nyt tuotannossa (?). Bostick & Sullivanin keskustelufoorumi näistä ja muista menetelmistä löytyy täältä: Sign In Hiilivedostus on todella upea tekniikka... itselleni hieman liiankin täydellinen, koska haen rosoisempaa, "primitiivisempää" jälkeä.
Vs: Hiilivedos/hiilisiirtovedos? Jeps kiitos. Noi bostik sullivanin matskut löysin mutta ajattelin jos noita saisi lähempää. Suomessa ei taida tuota tavaraa löytyä mutta jos vaikka euroopan alueelta. Toisaalta tuolla löytyy noita ohjeita ja reseptejä ja tekis mieli ehkä jopa väsätä toi pigmenttigelatiinikin itse. Mielenkiintoinen foorumi.
Vs: Hiilivedos/hiilisiirtovedos? • Ei hiilivedos, vaan hiilipigmenttimuste tulostimille: InkjetMall - Archival inks - Color Management - Quad Black PiezographyBW – – – Kokeiltu vuonna 2002 näyttelyvedosten valmistamiseen: + Tulostusjälki himmeän hienojakoisen hiilimäistä + Upea piirto varjoalueilla – Sävyrepeämiä varsinkin keskialueilla (Lukuisat korjailut ja valmistajan ohjeet eivät muuttaneet tilannetta) – Äärimmäisen kosketusherkkä kuvapinta
Vs: Hiilivedos/hiilisiirtovedos? Mul on se käsitys, että ne on pävittäneet noita musteita sitten 2002. Onko sulla muita kokemuksia noista Piezogaphin musteista? Siellä on myös tosta varsinaisesta carbon printing menetelmästä juttua: http://www.piezography.com/PiezoPress/blog/sandy-king-on-carbon-printing-with-piezography-digital-negatives/
Vs: Hiilivedos/hiilisiirtovedos? • En ole kokeillut Piezography-hiilipigmenttimusteita vuoden 2002 jälkeen. Innostus uupui osittain edellä mainittuihin keskialueen sävyrepeämiin, joihin eivät päteneet mitkään säätömuutokset, eikä saatu toivottua portaatonta sävyasteikkoa. Lähetimme Piezographyyn s-postilla käyrät ja käppyrät, rumpuskannerilla skannattuja vedoksia digitaalisina & yksityiskohtaista kirjallista kuvailua sävytoiston ongelmista. Vastaukset olivat enimmäkseen ylimielisiä, ja kaiken huippu oli se, että he ryhtyivät arvostelemaan kuviani, ikäänkuin niissä olisi ollut ongelman aihe. Heidän mielestä vika oli yksin meidän puolella. Toinen syy miksi kokeilu jäi yhteen kertaan, oli kuvapinnan kosketusherkkyys: pieninkin, tuskin kuvapintaa koskettava hipaisu aiheutti selvästi näkyvän jäljen, ja tuloste oli sen seurauksena makkeli. Paperia kului kohtuuton määrä. Puutteista ja vastoinkäymisistä huolimatta tulosteiden yleisvaikutelma oli järisyttävän kaunis, kertakaikkiaan silmää viettelevä. ”Koditon”-näyttelystä tuli hyvin koskettava ja kehystetyn kuvasarjan lahjoitin Vailla vakituista asuntoa ry:lle.
Vs: Hiilivedos/hiilisiirtovedos? Mikä oli sillloin tulostimena? Entäpä ajuri? Paperi? Ongelmia noissa varmasti on ollut. Ja saattaa olla vieläkin. Muitten pigmenttimusteiden paraneminen on kai tavallaan syönyt kysyntää. Silloin vuosituhannen alussa noita Piezographyn musteita kyllä pidettiin arvossa.
Vs: Hiilivedos/hiilisiirtovedos? • Tulostaminen tapahtui Repromestarit Oy:n tiloissa ja käytössä oli useita senaikaisia Epsonin suurkuvatulostimia, 7600/9600(?). Täysmatta paperi oli jokin Epsonin silloinen huippupaperi. En muista oliko ajurikin Epsonin; todennäköisesti oli.