Minua on jo pitkään ihmetyttänyt valokuvausfoorumien yleinen henki. Minä olen ollut ja olen nytkin aktiivinen monien eri alojen foorumeilla, ja minua ihmetyttää valokuvausfoorumien väen nuiva asenne kaikkia valtavirrasta poikkeavia kohtaan. Mistä se mahtaa johtua? Hakematta tulee mieleen peruskoulun yläaste, missä kaikki erilaiset joutuvat kiusatuksi. Mutta en usko, että kenestäkään koulukiusaajasta on koskaan tullut valokuvaajaa (paparazzeja kylläkin). Onko kyse päinvastaisesta, eli että ollaan kaikki niitä kiusattuja ja ylireagoidaan?
Tarkoitatko kenties sitä, että kun joku jaksaa vaivautua kritisoimaan kuvia, tai peräti analysoimaan sitä ja tuo ehkä esiin tekijöitä, jotka saattavat olla kiusallisia kuvan lähettäneelle, olisi jotenkin inhottavaa tai mulkvistin tekemistä? Voi olla, että pistän turpani kohta kiinni ja lopetan koko sen vaivannäön, jota olen harrastanut jo jonkin aikaa muiden kuviin syventymällä.. Uskon silti ja olen ollut siinä uskossa, että ihmiset haluavat kuulla parannusehdotuksia, vaikka ne välillä menevät kokonaan hukkaan ja kääntyvät itseään vastaan. Yhdestä reaktiosta kyllä oppii olemaan kommentoimatta hermostuneen henkilön kuvia (luultavasti kommentit loppuvat muidenkin osalta, jos vain kehuja saa antaa, ei ihmiset tahallaan itselleen kiusallista tilannetta halua). Ei valokuvaajat ole mulkvisteja, eikä koulukiusaajia, eikä koulukiusattuja sen enempää kuin muutkaan ihmiset, turhaa yleistämistä joka kaipaisi perusteita.. Luovassa toiminassa on kyllä mukana paljon porukkaa, joka on normaalia herkempää, joka osaltaan voi näkyä vahvoina reaktioina.. Taiteellisuus vaatii herkkyyttä tai pakkomiellettä, tai vaan merkillistä tarvetta luoda jotain pintaa syvemmältä... Silti ainakin jotain sellaista mitä perusjuntti ei oikeasti ymmärrä/voi koskaan edes ymmärtää... niin vaan on... ja on aina ollut ... ja tulee suurella todennäköisyydellä myös olemaan ... Peace!
Olisko kyse siitä, että valokuvausfoorumeilla ollaan tekemisissä mielipiteiden ja näkemyksien kanssa keskimääräistä enemmän? Siihen kun lisätään omat tuotokset (valokuvat), joista toiset saavat kertoa mielipiteitään ja näkemyksiään, on soppa valmis. Mene ja tiedä.
kyllä samanlaista asennetta on aistittavissa monissa muissakin erialan foorumeissa. Mistä lienee johtuu...
Voihan kuviin syventyä vaikka ei niitä "ääneen" kommentoisikaan Älä luovuta, sulla on paljon annettavaa. Niin.. mutta pitääkö joka kuvaa lähteä parantamaan? *Hali* Olen nautinnolla lukenut monta valaistukseen liittyvää kommenttiasi. Pari kertaa olen uteliaisuudesta meinannut pistää sulle muutamia kuvia kysyäkseni paria juttua, mutta sekin on sitten jäänyt. Syystä tai toisesta. PS. Jotkut kuvat on vain niin rakkaita (tunnearvo) ettei niistä halua kuulla "teknistä propagandaa".
-Tottakai, ainahan tuota on tullut tehtyä, utelias kun olen ja kiinnostaa asioissa se "miksi toi on tommonen".. -Ehdottomasti ei pidä, on kuvia joiden tunnelataus ja sisältö riittää, silloinkin voi sanoa mistä pitää, sekin kehittää mikä kuvassa on hyvää, ihan siinä kuin kritiikki.. -Laita ihmeessä myös sellaisia kuvia esille joista et ole varma, vaan haluat näkemyksiä muilta, jos haluat vain varovaista kommentointia niin kerro kuvan yhteydessä, että sillä on suurempi muu arvo ja porukat jättää puuttumatta sellaisiin asioihin joka voi satuttaa. Kommentoin Matin esille laittamaa ja joku muukin laittoi esille kuolleesta isosiästään valokuvan, enkä usko, että Matti pahoitti yhtään mieltään ja tiedän, ettei muutama muu nimeltä mainitsematon, ole kokenut kommentointiani loukkaavaksi vaikka aihe on ollut arka/surua tuottava. -Rakkaimmat kuvat on toki niitä, joille jokainen tahtoo vain positiivista kommenttia, senkin voi sanoa kuvan julkaisussa, niin voidaan keskittyä siihen mikä kuvassa on hyvää?! Ei täällä kukaan varmaan tahallaan ketään morkkaa, tai kenenkään kuvia tai luovuutta ja jos haluaa rajata kritiikin jollekin kuvalle tarkemmin, niin miksi ihmeessä emme kunnioittaisi toisen pyyntöä?
Siinä tapauksessa ne on laitettu aivan väärään paikkaan julkiselle _valokuvaus_foorumille. a) Jos tunnearvo liittyy kohteeseen tai kuvaan liittyvään asiaan, kuva pitäisi osoittaa tahoille, joihin ne asiat liittyvät (ystäville, tuttaville, sukulaisille, asianosaisille) b) Jos tunnearvo liittyy valokuvauksellisiin asioihin, on asenne väärä tai julkaisupaikka väärä c) Aina voi sanoa, että älkää hyvät ihmiset sanoko mitään, koska perusoletus on sanomisen pyyntö. Ja koska on kyse valokuvausfoorumista, on oletettavaa ja nimenomaan korrektia sanoa juuri neutraaleista asioista PS. "Tekninen propaganda" ei kuulosta kovinkaan positiiviselta ilmaisulta
Jpu paneutuu teknisiin sekkoihin mistä minä ainakin olisin kiinnostunut, jos olisin ylipäätään kiinnostunut valokuvaamisesta, tai muiden mielipiteistä omista kuvistani. Mvuoren arviot taas kuvista yleisesti on analyytttisen ja taipuisan verbaliikan helmiä, opettavaisia taas kokonaisuuden kannalta. Kumpikaan ei minusta laskeudu minkään vittuilun tasolle. Peace
Ethän sentään tulkitse asiallisen kriittistä kuvakritiikkiä (tai sen yritystä) "kiusaamiseksi" ? Vai mistä kenkä nyt puristaa? Minusta tämän yhden sankarin provosoiva trollaus oli pahempaa "kiusaa", kuin yhdenkään "valokuvaaja mulkvistin" palaute kuvista ikinä :/
Ihmiset on kyllä, monesti liiankin monesti mulkvisteja. Varsinkin kun tutustuu, myös itsessäkin helposti huomaa samoja piirteitä jos hiukan miettii hetken. Luonnollisesti meitä on monen sorttisia ja erilaisia persoonia, jotku on mukavia ja hauskoja joista ei voisi koskaan sanoa että hän on mulkvisti. Näin netitse monesti asiat helposti kärjistyy, voimme kasvottomina sanoa sellaista mitä emme koskaan sanoisi oikeasti. Täällä voimme kärjistää asioita, myös provosoida helposti ja ehkä purkaa agressioita. Joskus viattomiin tai tuntemattomiin persooniin. Kun jokaisella on omat elämänkokemukset ja vielä ennakkoluulot niin yhtälöt on moninaiset. Joskus olisi hyvä ettei osaisi kirjoittaa saatikka että osaisi puhua. Valokuvaajat ei miusta kuitenkaan ole mitenkään sen suuremmin kusipäitä, netitse vain helposti mielipiteet luovat ehkä vääränkuvan. Joskus turhista asioista puhutaan, joskus asiasta. On kuitenkin hyvä että voimme sanoa mielipiteen, vaikka se onkin välillä raskasta. Kiusantekoa en ymmärrä, jos se on tahallista myöskään en ymmärrä jatkuvaa kiusaamista vittuilun merkeissä. En oikeassa elämässä, mutta en myöskään netitse. Huonon huumorin ymmärrän joskus, vaikka huumorin suhteen olenkin huono. Minusta on hienoa kuitenkin lukea hauskoja juttuja tai olemme avoimia vaikka sitten mokien suhteen, osoitamme miten ihmisiä ja erehtyväisiä olemme. Tarkoitin nyt irkkiä mutta myös foorumia. Kameralaukku on ollut kohta vuoden auki, paikka on hiukan muuttunut koko ajan. Jotku on lähtenyt ovet paiskoen jotku ovat jääneet. Tietysti toivon että ne jotka on suuttuneet palaisivat, hienoja persoonia kun ovat. Osa on perustaneet omat foorumin tai sivuston ja samalla kehittyneet sitä kautta harrastuksen suhteen uusille urille, esimerkiksi tuo holga juttu. Sivustolla on kuitenkin vielä paljon upeita persoonia ja ennenkaikkea vaihtelevia sekä rikkaita valokuvia. Olemme saavuttaneet sen että kuvia uskalletaan esittää, myös kommentoida. Jotku osaavat sen paremmin, osa huonommin. Henki on ollut kuitenkin varsin sopuisa, vaikka tapahtumia on ollut. Myös on hienoa että suurin osa valokuvaajista on tutustunut toisiinsa, oikeassa elämässä. Näin saanut elämäänsä uusia rikkauksia ja kokemuksia. Koetan sanoa vain tällä pitkällä tekstillä että on mahtavaa kun on tämä mahdollisuus, oppia uutta valokuvauksesta myöskin ihmisinä. Ps.Ja tällä foorumilla on myös nättejä flikkojakin, sekin on upeaa eikä vain karvaisia miehiä.
Monestikko näissä keskusteluissa viesti vääristyy... kanssakäymisestä kuitenkin 4/5-osaa on eleitä/ilmeitä ja loput sitä ääntä. Netin suurin ongelma on, ettei sitä palautetta antavaa henkilöä välttämättä ymmärretä oikein ja iso osa siitäkin väärinymmärryksestä tapahtyy tuon 1. lauseen seikan takia.
Samaa mieltä. Kummankin panos foorumille on mielestäni merkittävä ja positiivinen, enkä jaksa uskoa että kritiikki heihin on kohdistettukkaan. Voi olla niinkin, että monelle tämä on ensimmäinen paikka esitellä kuviaan, ja tottumattomuus itselle mieluisten tuotosten arvosteluun johtaa vaikutelmaan siitä että toiset "vittuilevat" kuvista. Pikku sanailu virkistääkin foorumia, edellyttäen että molemmat osapuolet puhuvat samalla tasolla ja osaavat pitää puolensa. Epätasapuolinen keskustelu pitäisi vain havaita ajoissa, eikä pahansuopuutta tai toisen latistamista pidä hyväksyä. Tuskinpa kuvaajat sen mulkvistimpia ovat kuin ihmiset yleensäkään. Itse kullekkin tekee välillä hyvää mennä itseensä. Oppia ikä kaikki.
Suurimman osan tämänkin foorumin aktiiveista livenä tavanneena ja osan jopa useamman kerran, voin sanoa, ettei heistä yksikään ole mulkvisti. Jokainen tapaaminen on ollut omalla tavallaan mukava, eikä niissä kukaan ole vittuillut kenellekkään saatikka sitten kiusannut.
Tarkoitatko, että voi ottaa lipat kun kiireellä vaihdetaan paikkaa, vai vasta myöhään yöllä kotimatkalla?
No minä en ole ollut kuin yhdessä miitissä ja sielläkin joku meinasi hypätä liikkuvasta autosta. ;D Joo, mitä nyt tuohon alkuperäiseen kysymykseen tulee, niin kai se voi olla aika paljon siitäkin, että keskustellaan paljon mielipideasioista. Harvoin tulee millekään keskustelulle mitään lopputulosta. Ja harvoin inttämällä toisen päätä saa kännettyä. Tuskin valokuvaajat sen enempää mulkvisteja ovat kuin muutkaan. Itse kyllä olen aika huono ihminen.
En usko että täällä Kameralaukussa (tai valokuvauksen harrastajissa yleensä tai kamera-ammattilaisissakaan) on sen enempää mulkvisteja kuin keskimääräisessä otannassa satunnaisia suomalaisia. Toiset keskittyvät tekniseen puoleen kommentoinnissa (ja omassa kuvaamisessaan), jotkut vetävät fiilispohjalta ja joiltain saattaa saada jopa huolellisesti laadittua kuvakritiikkiä, joka on suoranaista ylellisyyttä omia kuviaan sokein silmin tuijottavalle harrastajalle. Kuvakritiikissä ei ole ollut juurikaan vikaa, lukuunottamatta muutamia henkilöön puuttuneita episodeja. Kaipaisin kuitenkin lisää kokeilevanpaa materiaalia, jonka lähettämisesssä kannattaa kuitenkin ensin noudattaa itsekritiikkiä. Kun sitä sitten joskus harvoin saadaan - niin ylilyönnin vaara näkyy olevan ilmeinen. Minusta olisi ainakin rikkaus jos tämä pysyisi nimenomaan monipuolisena foorumina.
Vanhoja muistelematta totean vain, että ensivaikutelmani tämän sivuston ilmapiiristä oli, että täällä on opettajia ja oppilaita. Opistomainen henki lienee jotain, mitä kukaan ei ole tarkoituksella rakentanut, mutta se on voinut syntyä itsestään. Koska tällä sivustolla ei ole opiston statusta - ja onko täällä edes valokuvausta työkseen opettavia henkilöitä - on ymmärrettävää, että tulokkaita saattaa joskus ketuttaa, hatuttaa tai vi....... En silti ole sitä mieltä, että kukaan, joka on ahkerasti läsnä Kameralaukussa, olisi elävässä elämässä mulkvisti. Valokuvaus nimittäin on liian hieno taiteen laji mulkvisteille.