Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

(hiekkalaatikolta...)Mallit pitävät enemmän filmin jäljestä

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Jukkis71, 11 Tammikuu 2012.

1. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63
    Vs: (hiekkalaatikolta...)Mallit pitävät enemmän filmin jäljestä

Hyvä esimerkki tästä on Atelier O. Haapala, he kuvaavat digillä, mutta jälki on kuin menneiltä vuosilta. Okei, niin on usein kuvattavien garderobinkin laita, mutta yhtä kaikki, hienoja kuvia tulee sieltäkin, vaikka digillä menevät

2. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Toihan on hauska juttu, kiitos linkistä!

3. randomm

randomm Active Member

1 073
    0
    36

Kuten myös, kiitos!

4. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Mun mielestä se kiteytyy tuohon nyt minun alleviivaamaan ja lihavoimaan lauseeseen. Eli ainakin minulla se on sitä, että tulee hidastettua sitä kuvaamistapahtumaa. Siihen mistä mallit pitävät, en ota kantaa. ;)

Mutta tämä nyt on siis vain ja ainoastaan minun näkemys tuosta Watasen lauseesta, Watasella saattaa olla aivan eri näkemys/ajatus omasta kirjoituksestaan.

5. Vs: (hiekkalaatikolta...)Mallit pitävät enemmän filmin jäljestä

Katselin joku päivä sitten Hesarin sivuilta talon valokuvaajien itse valitsemia vuoden parhaita otoksiaan. Samoihin aikoihin silmiin sattui Heikuran kuvittama juttu Suomussalmelta (tms.) Suomen Kuvalehdessä. Käykääpä katsomassa.

Kuvat sinänsä ovat hyviä ja oivaltavia, jotkut jopa dramaattisia. Mutta se että *kaikkien* kuvien muovinen väri- ja sävymaailma ovat kuin samasta halvasta digikamerasta tuottaa katsojalle pettymyksen ja samalla tunteen että "kyllä meidän 12v Janipetterikin olisi tuohon kyennyt kun se sai joululahjaksi sen uuden kameran". Ei ihme että kuvareportaasin arvo on laskenut.

Ai että kun olisi joukossa ollut yksi rohkea, joka olisi kuvannut Egyptin tapahtumia Trixille ja kehittänyt rosoiseksi niin olisi ainakin erottunut huimasti nyt tasapäisessä porukassa.

6. randomm

randomm Active Member

1 073
    0
    36

Mulla tuli aivan samanlaiset fiilikset. Jälki oli niin monotonista ja muovista että se vaikutti jo kerrontaan latistavasti.

7. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63

Viimeksi muokattu: 13 Maaliskuu 2019
  8. randomm

randomm Active Member

1 073
    0
    36

No höpsistä pussiin. Ehkä silti ei tarvitse provosoida?

Eiköhän tässä ole enimmäkseen sekakuvaajat vs digikuvaajat asetelma. Kumpi näistä on se fundamentaalisempi osapuoli?

9. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Niin, siihen henkiseen prosessiinhan tuokin palaa.

Ei tietenkään mikään reaalimaailman seikka estä "hidastamasta tapahtumaa"  millään vekottimella, nopeuttaminen saatta joillakin laitteilla olla vaikeampaa. 

Minä kun olen näillä kymmenillä aika hidas jo digilläkin, niin filkalla ei tahdo saada mitään aikaan.... :)

Jos joku kyllästyy siihen "muoviseen" digijälkeen, niin voi vittu että siihen ainaiseen trixin rupiseen rakeeseen ja umpimustiin varjoihinkin kyllästyisi niin maan perusteellisesti, jos sitä kaikki repparit olisivat.  (Niinkuin olivat vaarin nuoruuden aikoina.)

10. randomm

randomm Active Member

1 073
    0
    36

Nooh, ei se taida ihan niinkään mennä että jos filkalle kuvataan reportaasia niin sitten on varjojen pakko olla tukossa :)

Onhan noita digikuvaajiakin jotka kuvaavat reppistä ja fotarissa jne vetävät varjot tukkoon, se vasta outoa onkin, eikö?

11. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

No mulla se hidastaminen toisaalta liittyy välineisiinkin, se Sinari kun ei ole hätäsen miehen lelu :)

12. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63

13. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Duunissa kuvaan digillä ja vapaa-aikana harrastan filmiä ja pimiötä, joten osuvampi termi on valinnnanvapaus.

14. Vs: (hiekkalaatikolta...)Mallit pitävät enemmän filmin jäljestä

Tuota Sakken kommenttia olen itsekin yrittänyt tuoda esille, että ei se väline tee siitä kuvasta ihmeellisempää, vaan kaikki on kiinni juuri tuosta henkisestä prosessista. Mihin kuvaaja ja kuvattavat haluavat sen kuvaushetken viedä.

Samoin tuo vanhat muotokuvat. Silloin vanhana aikana ne olivat millaisia olivat ja nykyään digillä ne muotoutuvat siihen suuntaan, mitä ihmiset haluavat. Ihmiset ihan oikeasti haluavat terävää ja digitaalisen näköistä lopputulosta, sitä vielä lisätään jälkikäsittelyssä. Joskus joku tekee kuvasta vanhan näköisen haalistuneen tai umpimustan ja se nostalgiassa näyttää kivalta yksittäistapauksena, mutta jos ne kaikki olisi samanlaisia ja tiedettäisiin mitä nykyisellä välineellä saa aikaiseksi, niin poruhan siitä nousisi.

Mä tuossa vähän aikaa sitten puhelin eräillä gootti/steampunk-kemuilla Saaran ja Marcon (o.haapala) kanssa noista niiden visiittikorteista ja hienohan heidän systeeminsä oli ja olivat vannoutuneita steampunkharrastajia, että ehkä siksi. Mutta silloinkin todettiin, että kuvista tekee tuollaiset se, että niiden ulkoasu on vanhahtava ja kuvattavat ovat mukana vanhahtavalla garderobilla. Sillä tekniikalla millä kuvat otetaan ei ole merkitystä.

Toisaalta taas jos niistä lomakuvista haluaa saada sellaisia trixin näköisiä, niin tekee lightroomiin presetin ja ajaa sisäänvientivaiheessa ne sellaisiksi. Ei tarvi enää sitten päivitellä sitä digitaalisen näköisyyttä.

15. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63

16. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Jos Keni kuvaisi töissä filmille saattaisi harrastus olla sitten digiä.

Mallit haluaa aina kaikkea. Ja jotkut tekee mitä nätit tytöt haluaa. ;o)

Olen saannut selville tämän keskustelun pohjalta sen että minkälaisen asenteen kuvaaja itselleen saa ja sitä myös ulkopuolisille antaa on tärkeämpää kun välineet.

Pitää varmaan alkaa malleille puhumaan tähän sävyyn "...mä kuvaan digiä ihan sen vuoksi että voidaan sitten suo komistaa paljon enemmän kun filmille kuvatessa. Kaikkia ihon virheitä on helpompi korjata ja voin vaikka tehdä suuremmat rinnatkin jos sä haluat. Filmillä se ei onnistuisi. Mitä tykkäät, kumpi on parempi filmi vai digi?"

17. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63

18. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Useimiten ei kumpikaan, ihmiset eivät halua tulla kuvatuksi. Tämä pätee sekä digiin, filmiin, duuniin ja harrastukseen. Mutta jos kuva kuitenkin on pakko ottaa, valitsen itse millä kuvaan.

19. randomm

randomm Active Member

1 073
    0
    36

Miksei? Kyllähän varsinkin keskarinegassa ja isommissa formaateissa resoluutiota riittää tehdä sille vaikka mitä jälkikäsittelyssä (tarkoitan digitaalista toki). Tuppaa vaan muisti loppumaan koneesta ensin... Sen olen huomannut että digikuvien käsittely pienemmän resoluution vuoksi onkin nopeampaa.

20. Vs: (hiekkalaatikolta...)Mallit pitävät enemmän filmin jäljestä

Onhan noita jälkikäsittelyjä tehty, Salme Simanainen tuli ihan suosituksi ja kuuluisaksi kuvaajaksi, kun viitsi retusoida ikäviä piirteitä pois negatiiveista ja tämä oli sentään jo 40-luvulla.