Kaapissa on 400:sta lähdössä mukaan, mutta jotain hitaampaa tarvisi myös. En pidä TMX:n tai Delta ulkonäöstä, koska jos haluan jotain mahd. puhdasta kuvaa, niin digi hoitaa hommat. Eli jotain perinteistä pienehköä raetta haen. PAN-F:ää meinasin ja FP4:sta harkitsen. Oisko ehdoittaa jotain muuta? Edit: Siis kinoa...
Vs: Hidas filmi aurinkomatkalle? Efken 25, itse kuvailin päiväkuvat Lanzarotella viime vuonna ja tykkäsin.
Vs: Hidas filmi aurinkomatkalle? En osaa sanoa, oon itse hommannut tuota Macolta. Multa voit ostaa muutaman rullan jos semmonen määrä riittää. Myös kimppatilaus kiinnostaisi jos kimpan saisi ensin kasaan niin voisi ostaa isomman kasan Efken matskuja suoraan Kroatiasta.
Vs: Hidas filmi aurinkomatkalle? PanF on minun mielestäni vaikea filmi ja sillä saa varjot tukkoon todella helposti. Valitsisin itse Ilfordilta FP4:n paljon mielummin.
Vs: Hidas filmi aurinkomatkalle? Mua kiinnostaisi myös tuo hidas Efke, kattelin sitä macolta myös, mutta jos halvemmalla saa niin tilausta kehiin.
Vs: Hidas filmi aurinkomatkalle? Acros 100? edit: tuo 25 Efkekin on oikein hyvä, mutta pitää tiedostaa että sen emulsio naarmuuntuu hyvin herkästi.
Vs: Hidas filmi aurinkomatkalle? Fomapan 200 @ 125 oli mukana Italiassa viime vuonna ja sitä lähtee mukaan seuraavillekin aurinkomatkoille, mutta sitäkään ei saane kotimaasta.
Vs: Hidas filmi aurinkomatkalle? Ehdotan FP4+ Tosin herkkyys ei välttämättä ole ihan tuo ISO 125, joten ruuvaisin Kamerasta ISOa tuonne 80 paikkeille mittaustavasta riippuen.
FP4 plus 80 ASA moi, tuota lienee saatavissa. Valota 80 ASAn mukaan ja kehitä alle. Pelitti erittäin hyvin Perthin rankan auringon alla. Kiitokset vielä muuten jälleen kerran Ollille muinoisesta mv-jatkokurssista. On se vaan niin hieno juttu, kun varjoistakin löytyvät sävyt ja yksityiskohdat
Vs: Hidas filmi aurinkomatkalle? Kun tuo Efke on tuotu esille, niin pari asiaa kannattaa pitää mielessä... Laadunvalvontaa ei käytännössä ole, joten kuvat voivat onnistua moitteettomasti tai ääripäässä olla täysin pilalla. Monet eivät myöskään pidä noista muovipohjalle tehdyistä filmeistä, ne kun eivät pysy suorana sitten millään.... Muuten erinomaisia filmejä, kunpa vain valmistuspuoli olisi hanskassa
Vs: Hidas filmi aurinkomatkalle? Ehdottaisin Kodachrome 25 tai Agfa RSX 50. Heh. Jos saisi. Hidas diamateriaali on valitettavasti kadonnut, kuten nopsakin. Onneksi jotakin saa. K.
Vs: Hidas filmi aurinkomatkalle? Olen itse kuvannut Efkeä vain kinona ja siinä muovipohjaisuus on ollut vain plussaa. Kuivuu tikkusuoraksi ja skannaus on yhtä iloa (kuten myös RPX400, samalla lailla kuivuu). Käyristyykö se Efken keskari sitten pahasti (nimimerkillä kiinnostaa ennenkuin ostan)? Muovipohjaisissa ainoastaan Shanghai GP3 ja se Macon CN200 värimatsku keskareina on mulla ollut tosi käyristyviä ja niitä onkin sitten ollut vaikea skannailla...
Vs: Hidas filmi aurinkomatkalle? Keskari menee ihan kippuraksi. Tuo esimerkkikuvassa oleva Efke25 joka on negalehden sisällä ja silti kääntää koko lehden putkelle oikeni hieman oltuaan reilun vuoden parin kymmenen kilon painon alla. Mutta kyllä se yhä yrittää vetää itsensä rullalle... Toisia tämä ei haittaa. Mua haittaa, esim. skannerin pitimet tarvitsisivat painavat lasit jos haluaisi skannata jotain ja suurennuskoneeseen negaa laittaessa reunat kaareutuvat pelottavasti kippuralle ja saa aina pelätä milloin filmi naarmuttaa itse itseänsä.