Hei! Kaipaisin vinkkejä uuden objektiivin hankinnassa. Minulla tällä hetkellä canon eos 70d runko johon haluaisin uutta objektiivia. Sillä pitäisi pystyä kuvaamaan täydessä vauhdissa olevat hevoset. Maneesissa kuvaus ei pakollinen eli lähinnä ulko kuvaukseen sopiva. Plussaa olisi jos löytäisi edullisen vaihtoehdon. Edellin putki jota kätin on tamron af 70-200 joka toiminut hyvin mutta nyt mennyt rikki.
Kaikilla maailman objektiiveilla pystyy kuvaamaan täydessä vauhdissa olevan hevosen! Jos kuvaat ulkona enimmäkseen, ei valovoimalla ole merkitystä. Minä kuvasin aina ratsastus- ja ravi- ja sun muut hevostelut töissä manuaalitarkenteisella 180 millisellä Nikkorilla 2,8. Nyt ei kukaan taida enää osata manuaalitarkentaa liikkuvaan kohteeseen??? Optiikan ergonomia on tärkeintä.Jos runko on matala jää osa sormista rungon alle. Siksi rungon alla oleva lisäakkukotelo antaa riittävän tuen ja optiikka..kamera yhdistelmä ei ole etupainoinen. Jos runkoon ei saa lisäakkua voit tehdä sellaisen tuen itse jalopuusta tai koivusta tms. Ergonomia tarkoittaa sitä että jatkossa pidät kameraa aina vain yhdella tavalla ja kuvaat kumpikin silmä auki ja vasen silmä etsimellä. Canonin prisma on aika keskellä runkoa ja Nikonin enemmän vasemmassa laidassa. Sikis Nikon on minulle sopivampi liikkeen kuvaamiseen. Seuraavaksi pitää liikkeen kuvaamista varten opetella puristuslaukaisu eli sormen pää ei tökkää laukaisinta jolloin syntyy mikroliikeflimmer ja kuvat eivät koskaan ole teräviä vaikka olisivatkin tarkkoja. Puristuslaukaisu tarkoittaa että etusormen nivel laukaisee kameran ja se tapahtuu puristamalla koko kädellä kameraa.Objektiivin ostaminen ei sinällään muuta mitään, kuvaamaan opettelu muuttaa. Siihen kelpaa hyvinkin halpa esim 200-180 millinen manuaalikakkula. Riippuen tietysti siitä miten lähelle hepoja pääsee.