Ajattelin "aamukahvin" yhteydessä alkaa kirjoittelemaan tänne pitkästä aikaa suhteellisen turhista asioista, johon voidaan _ehkä_ kerätä jotain auttavaakin. Ilfosol-3 on ainoa kehite jolla olen filmiä kehittänyt. Ostin kehitteen viime kesänä (sillon kun alotin kehittämisen kotona) ja viime viikolla kehitin sillä pitkästä aikaa pari rullaa (HP5+ 800 ja TMAX 100). Olin hyvin yllättynyt että kehite potkii edelleenkin korkealle, kun kaikki tuntuu varottelevan että nuo vanhenee kovaa vauhtia eikä niitä suositella käytettäväksi. Itsekin hieman epäilin kun ekaa rullaa sinne purkkiin änkesin ja rupesin tarkastamaan Ilfon väriä. Normaalisti hieman kellertävä neste oli nyt hyvin ruskeasävyistä, päätin kuitenkin ottaa riskin ja kyllä kannatti. En huomannut kuvissa mitään erikoista, eli hyvää jälkeä tuli. Tässä vielä linkki kuvaan tuolta hp5+ rullalta: Kysymykseni siis kuuluu: Kuinka moni muu käyttää tätä loistavaa tuotetta? Minkä filmien kanssa olet käyttänyt? Onko ollut säilymisongelmia? Muuta moitittavaa / hehkutettavaa? T. J-P Suo
Vs: Ilfosol-3 hehkutus. Aloitan tässä nyt heti vastaamalla omiin kysymyksiini. Olen käyttänyt tätä ainakin: HP5+ (400 -> 800), TMAX 100, Delta 100 PRO, Delta 3200 PRO ja toiminut hyvin kaikkien kanssa. 9kk säilynyt hyvin alkuperäisissä purkeissaan. Jos jotain moitittavaa pitäis ettiä niin ekat rullat mitä kehitin oli vähän turhan hektisiä kun alle 10 minuutin jäätiin, eikä oikein ollut vielä käsitystä että mitäs seuraavaksi pitäis tehdä.
Vs: Ilfosol-3 hehkutus. Onkos tuo nyt se Ilfosol S stä kehitetty paremmin säilyvä versio? Ilfordin hienoraekehite eli ei siis ainakaan nopeuttava. Hitaille antaa pienen rakeen ja on mukava käyttää.
Vs: Ilfosol-3 hehkutus. Joo tää on se update juurikin tuohon. En tiedä onko tota S:ää enää myynnissä. Hyvin näyttää säilyvän.
Vs: Ilfosol-3 hehkutus. Joo mä ainakin käytän, tosin vähän vahingossa kun vasta hiljattain palasin filmikuvauksen pariin (onneksi!). Tuntuu tekevän hyvää jälkeä, tosin prässäykseen en suosittele. Kuvaan lähinnä Fuji Neopania (LegacyPro) ja jos 400 ASAlla valottaa niin hyvä tulee, prässätessä vedän Microphenilla.
Vs: Ilfosol-3 hehkutus. Piti tossa äsken kehittää muutama rulla Ilfosol 3:lla. Vajaa 4 kuukautta sitten korkattu pullo, vähän vajaa, mutta tiivisti suljettu. Kehite oli muuttunut tumman ruskeaksi, joten jäi kehittämättä. Etsin hyllystä muuta kehitettä ja silmiin sattui vuosi sitten heinäkuussa avatun Ilfosol 3 pullon jämät ja siinä kehite on yllättäen edelleen kirkasta... En noihin rulliin sitä käytä, mutta vois tehdä jonkun testin, jos ennättää.