Vs: Heräisitte nykyaikaan Olin jo jättämässä. Mutta väliin ei postuumisti onnistu jättää jo elettyä. Siten äskeisessäsi ei ollut mitään logiikkaa saati tolkkua. Ihmisten huijaaminen on väärin ja taiteen varjolla ihmisiä huijataan ehkä enemmän kuin autokaupoissa koskaan. Se on asian vakavammin ottaville vähintään lievän närkästyksen paikka. Leikkiä ei toki sovi kieltää. Mutta ei voi kieltää myöskään toisia kertomasta mielipiteitään, jos laitat "taidettasi" esille. Jos saisit luvan valikoida vain ne mielipiteet joista pidät ja vain niitä saisi esittää - olisit tyranni - et taiteilija. Ja : Tyranniaa, väkivaltaa ja alistamista vastustan aina ja kaikin voimin. Ja nuo kuvasi (nuo kaksi, muista en puhu) ovat yhä minulle vain tsoukkeja, eivät mitään muuta. - Erska Edit : Tylsä ja tyhjä ketju. Lopetan paskanjauhamisen - Loppu. Edit 2 : Typoja.
Vs: Heräisitte nykyaikaan En ole kieltänyt ketään esittämästä mielipiteitä kuvista, päinvastoin. Vastaavasti voisin sanoa että miksen saisi laittaa näitä kuvia esille? Voiko sanoa, että forumin kuvat ovat esillä sen vuoksi että saamme niistä kommentteja, voisiko sanoa että syvennymme valokuvaukseen. Kaikki ei toki kaikkia miellytä. Kuten sanottu, kuvat ovat itselleni tärkeitä, vaikkakin ne ovatkin vakaajan väärinkäyttöä. Miksei silti niitä voisi laittaa laajemminkin esille. Eikö se nimenomaan ole tämän forumin perimmäinen ajava voima. Joo leikkiä ei saa kieltää, se on luovuuden alku. Pahoittelen sinulle Est jos koet tulleesi huijatuksi. Se ei ole ollut tarkoitus.
Vs: Heräisitte nykyaikaan Tottakai sanomiset ja selitykset vaikuttaa näkemis kokemukseen. No mun käsityksen mukaan taidenäyttelyissä on aina selostettua taidetta jonkin lähtökohdan mukaan. Kerrottu mistä tämä taide kumpuaa ja mitkä tekijät ovat olleet vaikuttamassa tämän taiteen luomiseen. Miksi sellaista selitystä eli avaamista ei voisi tehdä kameralaukkuun laitetussa valokuvataiteessa, kun kerran sitä tehdään muussakin taiteessa? Onhan selvää että monen taiteilijoiden taidetta on aina selostettu ja muut sitä selostamista tekee usein enemmän kun taiteilija itse. Kriitikotkin antaa panoksensa. Ja monesti sanotaan jonkin näyttelyn kohdalla, että taiteilija itse oli tätä mieltä tämän työn kohdalla. Hiukan kummastuttaa se näkemys etteikö "töitä" tartte selostaa lainkaan.
Vs: Heräisitte nykyaikaan Olen ollut tahditon ja ilmaissut itseäni kömpelösti. Kuvien väsääminen vain sattuu oleman koko pienen elämäni lähes koko sisältö (en tarkoita vain valokuvaamista) ja se kuinka taiteen päälle kustaan nykyisin estoitta ja itselleni rakasta asiaa rienataan aivan häpeilemättä, satuttaa kovasti. Pyydän anteeksi, saatoin ehkä väärässä suhteesi. - E
Vs: Heräisitte nykyaikaan Tottakai saa selittää (tai "selostaakin" - jos niin kokee tarpeelliseksi). Itseasiassa nykytaide on hyvin paljon sitä ja itse "teokset" jäävät täysin varjoon propagoivalta puhetulvalta, joka koostuu ympäripyöreistä latteuksista ja tyhjistä korulauseista & fraseologiasta (tätä yritin aiemmin jo ilmaista mutta olen sanalliselta ilmaisukyvyltäni hyvin rajoittunut enkä ollenkaan onnistunut). Paskaa taiteeksi ei kuitenkaan voi lässytyksillä loihtia mutta hyvin lässytetty lässytys voi jo lähentyä taidetta itse. Se on nykyisin täysin hyväksyttyä taiteen rienausta. Nykyisin tosiaan vaaditaan -jo taidekouluissa- kykyä selittää ja selitellä joka ainoa teoksensa. Se on kummallinen vaade ihmiselle, joka tekee kuvia juuri siksi että ei halua tai edes kykene ilmaisemaan itseään tarpeeksi puhumalla. Tyrannimainen vaade, suorastaan. Hiljaiselle ihmiselle, kuten minä ... Mutta että se olisi kiellettyä - ei ole - sitä vaaditaan ! Taiteilijan on nykyisin oltava mediapelle ja supliikkia suoltava viihdepelle - menestyäkseen. On toki poikkeuksiakin - aivan aitoja taiteilijoita. Mutta aina vähemmän heitä ja enemmän viihteentekijöitä. kaikki onkohta viihdettä : Politiikka, taide, "urheilu" liikunta jne Itse en hyväksy mitään diktatuuria luovuuden estämiseksi. En mitään. En yhtään mitään. Sen on oltava täysin vapaata auktoriteeteista. Ja varsinkin saatanalisesta rahasta ja sillä orjuuttavista kusipäistä.
Vs: Heräisitte nykyaikaan Aika harvoin tällä forumilla kysytään tai esitetään selostuksia, mutta tätä kulttuuria voitaneen nyt sitten ottaa käyttöön laajemminkin. Kuten tuossa aiemmin jo todettiin, että pitääkö tekijä selittää kuvallista ilmaisua. "Se on siinä", voisi joku sanoa, ehkä en halua sanoa lisää ainakaan tässä vaiheessa. Jos kuvista ei aukea sisältö niin silloin tulkitsen että ne lienevät jollain tavalla puutteellisia tai ehkä jopa huonoja. Nyt siis joudun/pääsen pohtimaan kuvien sisältöä itsekin. Olenko siis päässyt tavoitteeseeni? Kuvia tai jopa taidetta voidaan tehdä monin tavoin, mutta esittäjä ei voi olla joka tilanteessa tukemassa tekemisiään sanoin, tekstein. Kuva puhukoot puolestaan niin pitkään kuin siinä riittää voima. Olisiko Monalisa meille Monalisa jos Lennu olisi kertomassa sen taustat? Kerrottakoot nyt kuitenkin tässä nyt yksi kliseinen teema näiden kuvien taustalta eli tuhannen kanavapaketin tyhjä tarjonta.
Vs: Heräisitte nykyaikaan Ei tietenkään missään nimessä olisi ollut. Historia tuntisi sen vain selitettynä harrastuspiiritasoisena harjoitelmana. Teosten ennakko varsinkin samanaikais-selittäminen on taiteen välitön tuho. Muutaman vuoden jälkeen voi selittää monia teoksia, joitakin nopeamminkin. Sopiva ajankohta riippuu teoksen merkityksestä. Sopiva aika on koittanut silloin, kun teos ei enää kiinnosta ketään. Eli Mona Lisa olkoon edelleen tekijänsä selittämättä... Juhani Palmu voisi sen sijaan kertoa latokuvistaan -- tosin niitä myydään kai vielä ulkomailla.
Vs: Heräisitte nykyaikaan Ei sen tartte kertoa mitään, sen pojat hoitaa nykyään noitten Thaimaassa tehtailluitten kopioiden levityksen. Myydään niitä vielä täälläkin, puoti on uudenmaankadulla.
Vs: Heräisitte nykyaikaan Minä olen sitä mieltä ja sinä olet sitä mieltä, mutta taideinstituutiot eivät. Muutenkin, tuon taiteilijuuskeskustelun myötä olen miettinyt voidaanko taiteesta ylipäänsä puhua viittamatta instituutioon. Sorry OT.
Vs: Heräisitte nykyaikaan Andy varmaan tykkäsi sekoittaa luutuneita käsityksiä siitä mikä on taidetta. Mikään tyhmä mies se ei taatusti ollut... Mun mielestä se teki ihan oivaltavia juttuja kun kyseenalaisti taiteen pölyyntyneitä arvoja.
Vs: Heräisitte nykyaikaan Juu Warhol räjäytti pölyt ilmaan ja voi ehkä sanoa, että taide ei ole ollut sen jälkeen enää entisensä. Jonkun kiivettävä vuorelle ensin. Warholin teokset olivat sikäli poikkeavia, että hän otti arkipäivän materiaalit ja henkilöt, äärimmäisen yksinkertaisen tekniikan ja teki kuvat riittävään kokoon, mutta tämä tapahtui ennen muita eli hän oli ensimmäinen ja sillä oli suurin merkitys. Sinänsä hänen töiden arvo on enemmän hetkessä kuin itse työssä, vaikka pidän kyllä hänen töistä tietyissä yhteyksissä. Tänä päivänä kuvankäsittelytekniikat ovat tuoneet Andyn tekniikat jokaisen kotiläppärille ja kuvasta kuin kuvasta saadaan Andy posterization muutamassa sekunnissa liukusäätimen sutaisulla.
Vs: Heräisitte nykyaikaan On kait näitä vakaajakeikutuksia tehty eritavoin ja kohteista ennen minua ja minun jälkeenkin. Ettei vain olisi tuolla arkistossa tämänkin forumin kohdalla kuvia. Kait lähes jokaisella tämä on tapahtunut vahingossa kun salama ei olekaan ollut valmis ja kuva on tullut otetuksi muutaman sekunnin valotuksella. Tämä meikäläisen kyhäily on kyllä kaukana Warholin taiteesta.
Vs: Heräisitte nykyaikaan No, Warhol kyllä käytti surutta myös toisten kuvia ominaan. PS. Miten tämän avulla pääsee heräämään nykyajassa ?
Vs: Heräisitte nykyaikaan No sii Herääminen voi tapahtua 1. kuvan kautta.. Sen tosiaan mainitsisin jos jollekin jäi epäselväksi että nämä eivät ole kuvankäsittelyteoksia vaan kertavalotuksella ja pieni rajaus sävynkorjaus ja kuvat ovat tuossa.
Vs: Heräisitte nykyaikaan Eiköhän kameraa ole heiluteltu ja keikuteltu, eri tavoin siitä lähtien kun jokun mielestä se oli taiteellista? Kysymys jpp2 nimimerkille. Miksi täristit kuvia, mitä sillä sait aikaan, mitä haluat kertoa?
Vs: Heräisitte nykyaikaan Mitä tulee Andyyn, niin tuohon aikaan ja ennen sitä tehtiin paljon erinäköisiä kokeiluita LSD yms. huume houruissa. Andy sattui oikeiden tyyppien kanssa dokaamaan narkaamaan ja homostelemaan, vaikka on sillä ihan mekeitakin duuneja. Mutta se että olisi ollut joku taiteen pölyjen pyyhkijä, on naurettava ajatus, sillä noita uudistajia on ollut kokotaide historian satoja.
Vs: Heräisitte nykyaikaan 1. Täristin kokeillakseni mitä sillä saa aikaan, oppiakseni tuntemaan välineen rajat ja mahdollisuudet. 2. ks. kuvat (mielestäni monikerroksellista sisältöä ja itselleni jännittäviä värejä sekä muotoja valokuvauksen tekniikalla) 3. ks. kuva jaa aiemmat tekstit