Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Hengastyttävän määrän kaikenlaista...

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Tapiola2006, 6 Toukokuu 2013.

  1. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Hengastyttävän määrän kaikenlaista...

    Olihan tuossa listaa. Ei puuttunut, kuin perusasiat:

    - Etsin
    - Joka suuntaan kääntyvä takanäyttö

    Tosin minun Fuji X-E1:ssä ei ole mihinkään suuntaan kääntyvää näyttöä, mutta siinä on kelpo etsin.

    kapa
     
  2. Vs: Hengastyttävän määrän kaikenlaista...

    Mutta mikä tässä oli sitä uutta ja mikä hengästyttävää? Samankaltaisen listan saa tulostettua minkä tahansa digikameran spekseistä.

    Kiinnostaisi tietää

    a) mitä tuossa on parannettu aiempiin malleihin nähden
    b) koska OM-D E-M5 saa seuraajan
     
  3. Vs: Hengastyttävän määrän kaikenlaista...

    Ei mitään sinänsä uutta. Mietiskelin vain näitä kameroita yleensä, mikä määrä kaikenlaista sälää on upotettu menuvalikoiden kätköihin...
     
  4. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Hengastyttävän määrän kaikenlaista...

    Olisi kiva joltakin, jos olisi perustoiminnot:
    aukon ja ajan käsivalinta ja manuaalivalotus.
    Aiheohjelmat ja videon voisi jättää pois.
    Jos keskittyisivät siihen, että autofocus toimii ilman vilkkuvia valoja (kuten konicahexar af:ssä) ja optiikat olisivat hyviä.
    T Jukka
     
  5. Vs: Hengastyttävän määrän kaikenlaista...

    Tähyslasin vaihto, värilämpötilamittari (kelvin arvot etsimeen automaattisesti!) ja ISO-säätöpyörä Nikoneihin, sekä turha automatiikka vain amatöörimalleihin (D3nnn, D5nnn, D7nnn)!
     
  6. Vs: Hengastyttävän määrän kaikenlaista...

    Joo, se isopyörä voisi olla se ihan turha pasmirulla.
     
  7. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Hengastyttävän määrän kaikenlaista...

    Mikäs ongelma sinulla on tähystyslasin vaihdossa?

    Herkkyyden säätöpyörä  on jo nykyisissä Nikoneissa - kunhan muistaa painaa sitä ISO-nappia :) Tosin aika pieneksi on herkkyyksien säätelyn tarve käynyt verrattuna johonkin aikaisempaan aikaan. Nykyisillä kameroilla ei ole niin kamalasti välilä vaikka herkkyys olisikin pykälän turhan korka. Lisäksi on olemassa auto-ISO.

    Sensijaan Nikon voisi laittaa D7000/D600 tyylisen modekiekon U1 ja 2 moodeilla kaikkiin kameroihinsa. Olisi kätevä.

    En myöskään ymmärrä miksi minun D700:ssä on qual-nappi. En ole käyttänyt sitä viiden vuoden aikana kuin pari kertaa, ja nekin kerrat enimmäkseen vahingossa. Ja vieläpä ikävin seurauksin :-(
     
  8. AnteroP

    AnteroP Well-Known Member

    1 097
    271
    83
    Vs: Hengastyttävän määrän kaikenlaista...

    ... ja iloinen uutinen Nikon D7100 omistajille: eturullan saa määriteltyä esim. ISO-säätörullaksi (ei tarvitse painella mitään nappeja) ja sen takarullan (naamaa kohti) saa sitten määritellä vaikka aukon asettamiseen. Mulla noin. Siis sen toisen U-valinnan takana :)
     
  9. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Hengastyttävän määrän kaikenlaista...

    Mitä helkuttia tehdään auto-ISO:lla, PAHOLAISEN KEKSINTÖ.
     
  10. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Hengastyttävän määrän kaikenlaista...

    Toimiiko AUTO ISO jos on manuaaliasetukset päällä, eli valitse aukon ja ajan, ja herkkyys sitten säätyisi niiden mukaan tai valitset ajan ja riittävän isoa aukkoa ei ole, niin AUTO ISO hoitaisi tuon pulman?
     
  11. Vs: Hengastyttävän määrän kaikenlaista...

    En minäkään ymmärrä qual-nappia, läpivientien haaskausta. Mutta ISO-säätörulla muistuttaisi konkreettisesti käytettävästä DIN-arvosta (ups), edellyttäen ettei sitä voisi ylikirjoittaa menu-asetuksilla.
     
  12. Vs: Hengastyttävän määrän kaikenlaista...

    Toimii.

    Kelpais tuollainen A/S/M kamera ilman muita moodeja ja videota.
     
  13. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Hengastyttävän määrän kaikenlaista...

    Minulla tuo on päällä lähes aina, jalustakuvauksella ei kuitenkaan koskaan. Jumalat ovat minua tuolla siunanneet. Positiivisesti.

    kapa
     
  14. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Hengastyttävän määrän kaikenlaista...

    Jo muinaisemmissa peneissä saa iso-säädön rullaan. Eiköhäm tuossakin.

    Auto-iso taas on yksi parhaita digien tuomia ominaosuks<oa. Kunhan se on toteutettu jolseenkin fiksisto ja hitain + nopein herkkyys on valittavissa, samoin kuin hitaon aika, jolla ei vielä nosteta herkkyyttä.

    Auto-iso mahdollistaa pitäytymisen halutussa aukossa, suljinajan ollessa aina käaivaraan riittävä - tai liikkeen pysäyttämiseen sopiva.
    Voi myös kuvata tietyllä aiko-aika -yhdistelmällä. Auto-iso huolehtii valotuksesta.

    Luovaan käyttöön ihan ykkönen. Kontrollifriikille painajainen.
     
  15. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Hengastyttävän määrän kaikenlaista...

    RB ehkä ajattelee että auto-iso nostelee herkkyyksiä omin päin, ilman kuvaajan kontrollia? Mutta voihan sen nähdä toisinkin päin. Valon määrän sallisessa auto-iso laskee herkkyyttä, mikä tuntuu jo paljon positiivisemmalta asialta.

    Itse käytän auto-isoa lähinnä nopeatempoisessa tilannekuvauksessa. Silloin kun on aikaa, säätelen herkkyyden manuaalisesti aivan mielelläni. Tuossahan on sekin hyvä ominaisuus, että sen saa haluttaessa kytettyä pois päältä :)
     
  16. maksy

    maksy

    145
    0
    0
    Vs: Hengastyttävän määrän kaikenlaista...

    Juurikin näin. Jos tuo valintapyörä jaettaisiin kolmeen osaan noiden kesken, niin se kestäisi enemmän vahinko pyörähtämistäkin ennenkuin tila vaihtuu. Muut tilat kun taitaa olla koristeita nykyisin. Videoinnillekin löytyy oma "pikanappulansa" varmasti kaikista. Sikälimikäli joku sitä haluaa tehdä. Itse en ole omalla kamerallani sekuntiakaan sitä edes kokeillut.
     
  17. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Hengastyttävän määrän kaikenlaista...

    Video nappi on yleensä liian tyrkyllä vahnkopaipainalluksille. Mulla tuon uutuus-penin esi-isässä video napista laitetaan käsitarkennus päälle/pois.

    Itse määriteltävä napit on kivoja. Videoon saa siitä valintalkiekosta silloin kun tarvitsee.