Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Helsinki-ketju

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana Tapiola2006, 15 Joulukuu 2009.

1. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38
    Vs: Helsinki-ketju

Eikös ketään muuta ihmetytä nämä kuvaketjut, jotka tuntuvat järjestään vesittävän ryhmäteemakuvauksen hienoudet? Tämäkin on täynnä kaikenlaista näpsyä, joiden ainoa julkaisuperuste tuntuu olevan se, että kuva on otettu Helsingistä. Miksi ryhmän voima ei nouse esiin ja laatu ei parane vaan päin vastoin huononee? Paradoksaalista, kun kuitenkin "kaksi tyhmää saavat yhdessä aikaan parempia tuloksia kuin viisas yksinään" -sanottiin jossakin ryhmädynamiikkaa käsittelevässä opuksessa.

2. hannu523

hannu523 Well-Known Member

2 633
    469
    83

"Eikös ketään muuta ihmetytä nämä kuvaketjut, jotka tuntuvat järjestään vesittävän ryhmäteemakuvauksen hienoudet? Tämäkin on täynnä kaikenlaista näpsyä, joiden ainoa julkaisuperuste tuntuu olevan se, että kuva on otettu Helsingistä. Miksi ryhmän voima ei nouse esiin ja laatu ei parane vaan päin vastoin huononee? Paradoksaalista, kun kuitenkin "kaksi tyhmää saavat yhdessä aikaan parempia tuloksia kuin viisas yksinään" -sanottiin jossakin ryhmädynamiikkaa käsittelevässä opuksessa."

Jotenkin kommenttisi raapaisi, kun muutaman räpsyn tuossa innostuksissani ketjuun erehdyin pistämään. Haluaisitko hieman selventää, vaikket minua olisi tarkoittanutkaan ? Yritän täällä aloitella ja palaute sinällään olisi paikallaan. Sinulla upeita kuvia, oppisipa joskus. Taitaa vain aika loppua kesken.

Hannu 57v.

3. Vs: Helsinki-ketju

>>oppisipa joskus
    se sun (hannu523) Marski-kuva aiemmin tuolla ketjussa on kyllä aivan upee!!!

4. Samit

Samit Member

188
    0
    16

-

5. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

Sinun pitäisi tietää syy, jos olet lukenut sellaisia kirjoja. Olennaista on se, että ryhmällä pitää olla jokin järkevä tavoite. Esim:
    EI: "Laittakaa noita kuormalavoja kasoihin"
    VAAN: "Laittakaa nuo kuormalavat sellaisiin pinoihin, että Kaukokiidon kuskin on helpointa ottaa ne kyytiinsä"

Eli siis tässä tapauksessa toivomaasi tulosta toisivat "Helsinki-kuvien" sijaan paremmin tehtävänasettelut kuten:
    * Lähettäkää kuvia siitä, mikä on nimenomaan helsinkiläistä ja erottaa sen muista kaupungeista
    * Postaa kuvia siitä, mikä juuri Helsingissä on hienoa tai huonoa
    * Lähetä kuvia siitä, mitä on Helsingissä, vaan ei muualla
    * Jne...

Toinen ongelman syy on se, että näihin ketjuihin on historiallisista syistä päätynyt  outo kommentoimattomuuden syöpä. Palaute edistäisi hyvää ja vähentäisi huonoa. Tämä asia on helppo muuttaa.

6. higgins

higgins Active Member

4 660
    7
    38

Kyllä, tämäkin ketju on sieltä syvltä:
    1. Tänne lähetetään helsingissä otettuja kuvia, ei HELSINKI- kuvia...
    2. Helmet hukkuvat kun "siat" ( kai näin joulun kunniaksi saa leikillisesti sanoa?) lähettävät näpsyjä päälle, eikä ehditä kommentoida sitä helmeä, eli kunnollista Helsinki- kuvaa.

Higg

7. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 120
    3 464
    113

Mistä tuommoinen ylikriittisyys?  Nimenomaan Helsinkiä esitteleviä kuviahan tuolla on paljon.  Suuri osa kuvauskohteista on huomattavia rakennuksia tai rakennelmia, joita löytyy vain Helsingistä. Eikä ne nyt niin huonojakaan ole, kuvina. Aika lailla laukun yleistä linjaa noudattelevia.

Olisko aika heittää parempaa kehiin, ja jätää marmattaminen muitten postaamien kuvien huonoudesta....  Sillähän se ketjun taso nousee.

8. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 120
    3 464
    113

Mites olisi kuvapari? Ennen ja nyt?  Siinähän sitä kehitys näkyisi. (Kaupungin siis, huomautus viisastelijoille - ei filmin.)

9. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    62
    48

Tokihan ketjuihin on selvästi matalampi kynnys postittaa. Aina se ei tarkoita huonoutta, esimerkiksi kaikkien ketjujen äiti, Aylo, sisältää loistavaakin materiaalia.
    Jos halutaan vain hyvää niin siihen mvuoren ohjeet toimivat loistavasti.Kuvaketjujen tasoon (jos puhutaan vain kuvallisesta tasosta, ei dokumentaarisesta) vaikuttaa paljon myös alkuvaiheen kuvat. Jos alussa tulee todella kovatasoisia kuvia niin se nostaa kynnystä postata räpsäytyksiä sekaan.
    Toisaalta itse tykkään katsoa nimenomaan kuvaketjuja ja niiden oheiskeskustelua. Yksittäisiä kuvia jaksan enää hyvin harvoin kuva-osiossa katsella.
    Laitanpa tähän väliin dokumenttikuvaa. Ennen ja myöhemmin (mikä tulee olemaan lopullinen kohtalo näille portaille, se jää nähtäväksi).

10. higgins

higgins Active Member

4 660
    7
    38

Minä olen väärä henkilö keskustelemaan kuvien hyvyydestä, kuten tiedättekin, mutta korostan aiheen merkitystä: Ei riitä että kuva on Helsingissä kuvattu, vaan että kuva on oikea Helsinki- kuva. Kyllähän suurimmalla osalla meistäkin niitä Helsingissä näpättyjä otoksia löytyy, eihän me niitä tähän ketjuun kaikkia laiteta eihän? Higg

11. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Tuossa mvuoren analyysissä on varmaan se asia aika lailla kattavasti kuvattu. Pidän monesta kuvasta tässäkin ketjussa, mutta yksikään ei ole vielä yllättänyt. Minkälainen kuva sitten yllättäisi? Kerron, kun laitatte sen.

Liittenä yksi kuva Kalliosta, Helsingistä. Tämä ei ole esimerkki eikä missään tapauksessa paranna ketjun keskimääräistä tasoa, mutta toivoakseni ei huononnakkaan.

12. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Tämä taitaa olla harvinaisempi näky muissa EU:n jäsenvaltioiden pääkaupungeissa:
    Silakkapilkillä Lauttasaaren sillan kupeessa.

13. paraneva

paraneva Well-Known Member

12 438
    6 307
    113

Kesäistä Helsinkiä tämäkin.

14. hannu523

2 633
    469
    83

Sopivan kuvan, Juhaa, pistit tähän saumaan. Teknisesti upea, raetta löytyy yms. Tuo joulupallo, joka varmasti on tuosta tornista 70 metrin korkeudesta Siltasaarenkadulle pudotettu, pomppii iloisesti Helsingin pisintä viivasuoraa katuyhteyttä pitkin Tähtitornin mäelle asti - ellei törmää kympin ratikkaan Liisankadun kulmassa ;)

Mutta.. Mikä tästä tekee minulle henkilökohtaisesti "oikean Helsinkikuvan"; Vanhempani on vihitty tuossa kirkossa, minut siellä myös kastettu. Vuonna -66 pääsin ripille, kahdeksakymmentäluvun alussa loppui rimpuilu, sain ihanan pallon jalkaani tuon kirkon kappelissa. Itse sanoin tahtovani... Olen myös asustanut kolmanneksen elämästäni tuon kirkon vieressä ja käynyt kansakouluni tornin varjossa. 

Mitä tällä haluan sanoa ? Sen, että minun on mahdotonta katsoa tuota  Juhaa:n ottamaa kuvaa liittämättä tutkimista omaan kokemusmaailmaani. Jollekin toiselle se on kuva kuvien joukossa. Tuo pallo tietysti koukuttaa, kuvasta löytyy teknisiä hienouksia, joista viisaammat voivat kertoa enemmän. Olisin itse ehkä kuitenkin sivuuttanut kuvan, ellei omaa kosketuspintaa olisi löytynyt.

Seuraamme päivittäin valtavaa kuvatulvaa. Joskus kellot kilisevät ja viisarit värähtävät, useimmiten kuvat eivät kuitenkaan saa minkäänlaista kutinaa aikaiseksi. Tämä kuitenkin kolahti minulle, ei siis ollut kuva Helsingistä, vaan Helsinkikuva. Kyllä tuon Helsinkikuva/kuva Helsingistä jutun määrittely taitaa olla yleisellä tasolla siis melko vaikeata, Higgins. Omalla kohdallani ainakin näin.

Pistän vielä liitteeksi aiemminkin postaamani filkkakuvan kirkon sisältä (HP5, Rodinal 1/25, 8min. oksoviidare)
    Ps. En ole uskovainen. sellaista kuorrutusta ei tähän omaan juttuuni löydy, ehkä jollekin...

15. higgins

higgins Active Member

4 660
    7
    38

Esimerkkinä erittäin hieno pulukuva tuossa aikaisemmin, hienoa samit. Erittäin komea kuva, mutta miten Helsinkiin liittyy muuten kuin että on kuvattu siellä/ Helsingissäkin on puluja?

.
    .
    .
    .

Hetken mietittyäni pyydän anteeksi tiukkapipoisuuttani, antaa kaikkien kukkien kukkia vaan... Ketjut eläkööt omaa elämäänsä, olen niuho, Higg

16. hannu523

2 633
    469
    83

Et ole ! Hieno kuva mielestäni, en ihan paikallistanut.

Hannu

17. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Palautan mieliinne Amk76:n kuvan "Hietsuun uimaan?" sivulla 2. Se on minusta Helsinki -kuva myös.
    Lisäys: sivulla 2 Antti M:n kuva "Matkalla töihin" kaipaisi mielestäni puiden raosta horisontissa pilkistävän Suurkirkon- tai jonkin muun tunnistettavan maamerkin siluetin Helsingistä ollakseen Helsinki -kuva.

18. hannu523

2 633
    469
    83

;)

Aiemmin postasin kuvan Seahorse-ravintolasta. Ei varmaankaan kolise niille, jotka eivät ole siellä koskaan käyneet. Ainoita kapakoita Helsingissä kuitenkin, joiden nimi ei olisi vaihtunut useita kertoja vuosien saatossa. Käytiin siellä kavereidan kanssa 70-luvun alussa haistelemassa kultuurielämän uusia tuulia. Minulla taisi olla baskeri... ja piippukin. Kaikkea se imagonrakennus teettää. Enää ei hävetä, lämmöllä muistelen. Itsensäkin täytyy armahtaa.

Mukavaa olisi, jos keskustelu jatkuisi.

Hannu

19. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Piti katsoa kuvat uudestaan läpi ja löytyihän se Seahorse -kuvakin. Se on lähikapakkani, jossa tulee aika-ajoin piipahdettua. Paistettu maksa on erinomaista!
    80 -luvun puolivälissä parikymppisenä Helsinkiin muuttaneena jonkinlainen kokemushistoria siitä on ehtinyt kertyä. Minua on ensikäynistä lähtien viehättänyt paikan "Kaurismäkimäinen" -tunnelma. Sitä olisi voinut olla tuossa julkaisemassasasi kuvassa enemmän -ja vakioasiakas Andy McCoy taustalla :)

20. higgins

higgins Active Member

4 660
    7
    38

Huopalahdesta alikulku Manskun ali, tämä Ruskeasuon puolelta, Higg