Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Helppo ja huoleton pokkari hakusessa

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Mirrored, 18 Toukokuu 2017.

  1. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Minkälaista vesitiivistä ja huoletonta kameraa voisitte suositella, kun nykyinen Olympus Tough TG-2 ärsyttää zoomin toteutuksensa takia, jossa aina kun virran laittaa päälle se on laajakulmaisimmassa säädössään. Sitten keinukytkimellä pitää zoomailla, mikä kyllä sinänsä kelpaisi jos se asetus jäisi kameran muistiin. (Tämä on otsikon 'helpon' yksi selitys: tämän zoomin käyttö on hankalaa, ei sujuvaa.) Kiinteääkin polttoväliä olen miettinyt, mutta kuitenkin on kiva, että löytyy noinkin laaja kuvakulma kuin kino25 ja toisaalta pelkästään laajis ei riitä. Etsinkin olisi toivomuslistalla. Tuossa ollaan nyt takanäytön varassa.

    Tough sukeltaakin, mutta se ei ole nyt oleellisin kyky, vaan luotettavuus tyyliin "ämpärillinen vettä päälle tai sateeseen unohdus" riittää.
     
  2. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Lisään vielä sen, että Toughin pikkukennon kuvanlaatu välttää (niukin naukin tyydyttää) käyttötarkoitukseensa minulle, mikä on kaikenmaailman puuhastelujen dokumentointia ja vaikkapa kalareissukäyttöä. Järkkäri on olemassa erikseen sitten "oikeaan" valokuvaamiseen.
     
  3. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    https://www.verkkokauppa.com/fi/product/56773/fkxbf/Nikon-COOLPIX-AW130-musta
     
  4. motris

    motris Well-Known Member

    4 793
    749
    113
    Tuossa aw130:ssa zoomi toimii keinukytkimellä. Mulla on aw120. Siinä zoomi jää asentoonsa vain virransäästötilassa. Millin taitaa olla laajempi kuin olympus.

    Jos yleisesti vertaa, niin yksi aw:n hyvä puoli omassa käytössä on ollut objektiivin sijainti rungon nurkassa. Monesti on helpottanut makrojen ja lähikuvien ottamista. Jollain canon vastaavalla powershot d:llä(?) olen kuvannut, mutta siinä taas muotoilu on ollut suht epäkäytännöllinen, kylmässä ja/tai hanskat kädessä on kuin saippuapalaa pitäisi kädessä.

    Kuvanlaatuun en osaa ottaa muuta kantaa kuin, että omassa käytössä riittänyt.

    AW130 on joo näköjään poistuva malli. Kaaren prismassa niitä näytti olevan joku päivä sitten jonkun verran halvemmalla kuin verkkokaupassa.
    Mutta ei tuo aw130 siis nyt asetettuja vaatimuksia täytä suurimmalta osin.
     
  5. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Eikös tämä olisi mitä mirrored hakee?
    https://www.verkkokauppa.com/fi/product/37224/dnqxq/Nikon-1-AW-1-mikrojarjestelmakamera-AW-11-27-5-mm-objektiivi?gclid=CLDtn8CpgNQCFV2MGQodd68NJA

    Kuvan linkissä hinta on hiukan kova, mutta veikkaan, että alennusmyynnin löytää helposti. AW 1 on ehkäpä ainoalaatuisin Nikon 1 kamera. Ja kuvanlaau pesee taatusti 6-0 nuo pokkarit.
     
  6. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Kiitos vinkeistä. Nikon 1 AW 1 osuisi kysymääni hyvin, jos siinä olisi etsin. Sukellustiivis ei tarvitsisi olla.
     
  7. motris

    motris Well-Known Member

    4 793
    749
    113
    Katsoin, kun tän ketjun muistin. Kaaren (Hki) prismassa näytti vielä tänään olevan kolme keltaista coolpix 130 aw:tä 50 % alennuksella. Sanoisin, että 135 euroa on hyvä hinta ko. pokkarista. Itse olen kyllä 120 aw:hen ollut tyytyväinen, itselleni riittävä kuvanlaatu, säädöt, androidin wmu toimii hyvin. GPS toimi mulle riitävän nopeasti jo ennen firmis-päivitystäkin. 130:ssä on lisänä 120:een lähinnä nfc ja jotain vastaavaa lisäkilkettä. Jos raha olisi poltellut taskussa, niin olisin ottanut mukaan. Vastaavaa/korvaavaa pokkarimallia ei taida enää tulla.

    Edit: Ei nyt ihan niin täysin vertailukelpoisia kuvia, mutta kuitenkin havainnolistamaan pienikennoisten/pokkareiden muutosta. Vasemmanpuolimmaiset kuvat noin 8 vuoden vanhalla ixus mallilla ja oikeanpuolimmaiset coolpix aw120:llä. Joka sekin taisi tulla myyntiin jo 3-4 vuotta sitten.
     
  8. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Onhan siinä muutosta. Pitkälle on jo menty, kasvojensilittämismoodeista talojen restaurointiin! Kiinteistövälittäjän kamera.
     
  9. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Hyvä demonstraatio dramaattisesta kehityksestä -- tosin Ixukset taisivat olla dynamiikka-asioissa ennenvanhaan heikommasta päästä, mutta samanlaisia valkoisia ikkunoita tekivät ennenvanhaan järkkäritkin.
     
  10. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Ehkä nykyäänkin - ajatellen jouluvaloja ikkunoissa ja kukaties lumista näkymää.
     
  11. motris

    motris Well-Known Member

    4 793
    749
    113
    En nyt muista aikaa varmasti, mutta vasemmanpuoleiset on kuvattu samalla kerralla. Huhtikuuta taisi olla, ei lunta, ja tuollainen pilvipäivä.