Mikä on kuvausketjun heikoin lenkki. Pyydän ystävällisesti että jätetään kuvaaja ja kohde väliin, siis teknisesti? Kronologisessa järjestyksessä: 1.) Objektiivi? 2.)Runko: 2.a) Kennon pikselin koko? 2.b) Kennon pikseleiden määrä? 2.c) Kennon tekninen toteutus Bayer, Foveon, ... ? 2.c) Rungon elektroniikka? 3.) RAW-ohjelma (interpolointi-algoritmi)? Oletukset: 1.) Sama näyttö samoilla säädöillä samoissa valalaitusolosusteissa 2.) Arvioija on täysjärkinen ja selvinpäin
Vs: Heikoin lenkki Päätit sitten olettamuksillasi rajata suurimman osan laukkulaisista kyselyn ulkopuolelle?
Vs: Heikoin lenkki Mun mielestä kysymyksenasettelusta puuttuu tärkein määrittely eli mikä on heikkoa ja mikä vahvaa, toisin sanoen mikä on tavoiteltavaa? Jos kuvataan kuunvalossa liikkuvaa kohdetta tai yritetään pienkameralla saada mahdollisimman isokokoinen valokuva aikaan, on näillä melkoinen ero kameran ominaisuuksiinkin. Mutta kumman rajattuun kysymykseenkin on minulla suora vastaus: Heikoin lenkki on milloin mikäkin. Se riippuu juuri käytössä olevista välineistä SEKÄ olosuhteista samaan aikaan eli mitä oikein yritetään. edit. Ihmettelen miksi kennon ominaisuuksia on jaoteltu kolmeen, kun kuitenkin voi olla käytössä vain yksi kenno eikä usein ole edes mahdollista vaihtaa vain kennoa saati sen yksittäisiä ominaisuuksia vaan koko runko on vaihdettava. Tai digiperä. En usko alkuunkaan että noita kennon nyt jaoteltujen ominaisuuksien vaikutuksia on mahdollista arvailla. Voimme ainoastaan tarkastella (käyttää) kutakin olemassaolevaa kennoa, mutta miten olisi mahdollista väittää esimerkiksi tietynlaisen kohinan laadun johtuvan tietystä yksittäisestä asiasta. Eikö ole selvää että kennon datan käsittely on oleellisessa asemassa?
Vs: Heikoin lenkki Kyllähän minä tiesin, ja mielestäni hyvin tiesinkin! Mutta pitää määritellä heikko ja vahva, kun aletaan kysellä heikoimman lenkin perään. edit. Tarkoitukseni ei ole sabotoida ketjua. Ehkä täällä onkin virtuaaliseen kennon- ja kameransuunnitteluun perehtyneitä sen verran että keskustelua aloittajan tarkoittamalla tavalla syntyy. Sellaisia jotka tuntevat millaisien ongelmien äärellä digikameran suunnittelijat painivat.
Vs: Heikoin lenkki Jos puhutaan pelkästään absoluuttisesta laadusta eli tilanteesta, jossa kamera on tukevalla jalustalla ja edessä liikkumaton kohde, silloin heikoin lenkki vuonna 2012 julkistetuilla digijärkillä on aivan selkeästi objektiivi. Millään valmistajalla ei ole objektiivisarjaa, josta löytyisi löytyisi jokaisella polttovälillä huippulasi. Ehkä Leican S-sarja voisi olla lähinnä vailla heikointa lenkkiä. Jos taas kohde liikkuu, kuvataan käsivaralta ja ehkäpä valoakin on vähän, silloin joudutaan kamerakohtaisiin rajoitteisiin ja heikoimman lenkin nimeäminen ei omasta mielestäni ole yleisesti mahdollista. -p-
Vs: Heikoin lenkki 4.) Vuodenaika. Huomaa että ollaan taas keskellä ankeinta sydäntalvea, ja kuvauskalusto makaa käyttämättömänä jossain vaatekomeron hyllyllä tai jossain tietokonepöydän vieressä. Ankea vuodenaika ajaa aktiivikuvaajat talvihorrokseen ja saa Pikselikköahon ajattelijat pohtimaan niitä silikoninharmaita ajatuksiaan. ;-)
Vs: Heikoin lenkki [QUOTE> [/QUOTE] Nyt on paras vuodenaika kuvata luontoa. Lyhyet ja pehmeävaloiset pohjolan pakkaspäivät tuovat parhaiten meidän luonnon erityispiirteet esille sekä maisema-, eläin- että lintukuvissa.