Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

HDV

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana perisofeus, 13 Tammikuu 2007.

    Aloitin tuon eräkamerakeskustelun. Nyt alkoi kiinnostamaan uusi HD videoteknologia.
    Kamera esim: Canon HV 10 (pitäisi ehkä odottaa kovalevyllinen malli?)
    Hyvää on 10x optinen zoomi.
    http://www.canon.fi/For_Home/Product_Finder/Camcorders/High_Definition_HDV/hv10/index.asp
    Eli, tekeekö noilla videokuvasta otetuilla still kuvilla mitään, ovatko valokuvina ok, reso 1920x1080?
    Canon ottaa myös 2048 x 1536 still kuvia.
    Kohtahan meillä on HD televisiot. Jos katselisi erämuistot 40" ruudulta.
    Heittäkää kommentteja.
     
  1. Vs: HDV

    Kyllähän tuolla yksittäisiä kuvia voi ottaa, jos pikselit riittävät käyttötarkoitukseen. Suurempi ongelma lienee se, että normaalitilanteessa yksittäisruudun valotusika on sangen pitkä, joten liikkuvassa kuvassa hyvältä näyttävä kohde on yksittäsiruudussa epäterävä. Toki voit vaikuttaa siihen itse käyttämällä videokameran sulkimen säätöä ja käyttää jokaiselle ruudulle nopeamapaa suljinaikaa, jos valon määrä vain siihen hommaan riittää.

    Tallennusmenetelmistä uskon itse eniten suurikapasiteettisten muistikorttien tulevaisuuteen. Lukunopeudet lähenevät 1920 x 1080 HDTV standardia max. 60 kuv/sek. vaatimusta, gigabittejä mahtuu kortille yhä enemmän ja enemmän.Silloin ei tarvita mekaanisesti herkempää ja painavampaa pyörivää tms. liikkuvaa tallennusmediaa, joilloin voisi olettaa, että koneetkin olisivat mekaanisesti varmempia.
     
  2. Vs: HDV

    Muistettakoon että 1080i tarkoittaa lomitettua kuvaa, joka ei sovi sellaisenaan kameran korvaajaksi. Voisin kuitenkin kuvitella, että jos kamera pystyy 1080i -laatuun, niin pitäisi 720p onnistua, joka taas on yhtenäinen kuva. Tosin, kuvakoko onkin jo huomattavasti pienempi.

    Vielä olen sellaisen käsityksen varassa, että yleensä videokameroiden optiikat ovat huonolaatuisempia kuin valokuvakameroiden kanssa, koska yksityiskohdat eivät ole yhtä kiinnostavia, ja laadun korvaa liikkuva kuva ja aivojen tekemät luonnolliset korjaukset.