Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

HDR kuvaus

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Seppo 47, 14 Marraskuu 2017.

  1. papetsu

    papetsu Active Member

    288
    146
    43
    Mites tuo HDR kuvaus tuntuu nyt niin vaikealta. Minulla on kameran valikossa kohta HDR ja sen sisällä valikko mistä valitaan millaista HDR:ää halutaan kulloinkin kuvata (montako kuvaa ja millä stepeillä), kamera leipoo kuvauksen jälkeen siittä sitten yhden kuvan. Sanoisinko että helppoa kuin heinän teko. Kuvat ovat tietysti jpeg muodossa mutta poikkeuksetta niin hyviä mitä nyt yleensä HDR kuvat nyt on.
     
  2. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 673
    525
    113
    Laitanpa tähän aikeisemminkin olleen kuvan, tai parikin. Harvoin HDR:ään menen, mutta joskus on paikoillaan.Kokeilkaapa tuollaista ilman.
    Etsikää vastaavanlainen kohde, sillä tuonne ei ole ihan helppoa päästä kuvaamaan.

    Kapa
     

    Liitetyt tiedostot:

  3. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Hyviä kuvia.
    Olisko sulla muistissa kuinka monta kuvaa otit ja millaisilla askelilla.
     
  4. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Ei se vaikeaa ole yleensä. Jos osaa, tai on automaagiset vehkeet:)
     
  5. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 673
    525
    113
    Laitas esimerkkiä, jos on niin helppoa. Tarkoitan nyt sellaista kunnollista painokelpoista jälkeä. Sanotaan nyt vaikka aikakausilehden aukeaman kokoista, näin aluksi. Ja sellaista, missä ei HDR näy, mutta on pakon vuoksi käytetty. Nuo omat esimerkkini ovat kuvattu RAW-muodossa, ja painoon menivät tiffinä.

    Kapa
     
  6. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 673
    525
    113
    5 kuvaa 1,5 aukon välein.

    Kapa

    P.s.
    Sellainen lisäys vielä, että kontrastia löytyy valaisussa ja nuo kiitoradalle sojottavat valot eivät ole mitenkään himmeitä. niitä ei ole säädetty valokuvaajan toimesta.
     
  7. motris

    motris Well-Known Member

    4 695
    703
    113
    Kasimirin lentoasemakuvassa (01) näyttäisi mun silmään, että passissa ollut vikaa. ;P

    En edelleenkään ymmärrä tuota Seppo47 jpg juttua.. Miten muuttuu elementsissä jpg:ksi?

    tnihtilalta tuli hyvää selostusta työnkulusta, poislukien LR, jota tässä ei kai käytetty.

    ACR:ssä kannattaa tarkistaa lähinnä että valkotasapaino on kaikissa sama. Muihin säätöihin ei välttämättä kannata koskea. Ja yksi vaihtoehto on, että tallennat Seppo47 ne kuvat tiff:nä ja kokeilet vaikka tuota Picturenautia.

    (Sorry, jos olen nyt itse johtanut jotenkin harhaan. En ole vähään aikaan hdr:ää tehnyt. Muutenkin päänsärkyjakso neljättä viikkoa menossa, joten ei tuo ajatus oikein kulje ja hermot riekaleina. Siirryn siis taakse, mutta neuvokaas nyt avun tarvitsijaa.)
     
  8. ougle

    ougle Member

    170
    21
    18
    Pientä pilkunn******sta: kahdella bitillä matka-arvot ovat 0 m - 0,25 m - 0,5 m - 0,75 m ("askel" = 1/2**2 = 0,25). Eli nollasta voidaan "nousta" vain 2**2 - 1 = 3 askelta. 8 bitillä askeleita on 255 jne.
     
  9. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Pahus:) Ja mulla kun olis sormetkin riittäny!
    Motris vetosi päänsärkyyn, mä en käsitä kuinka ihmiset kestää sitä - osannottoni. Pitäskö mun vedota vaan yleiseen vanhuuden heikkouteen ja luuvaloon (luuvaloa esiintyi aiempina vuosisatoina enemmän).
     
  10. Seppo 47

    Seppo 47 Member

    39
    7
    8
    Kiitos neuvosta!
     
  11. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Jäi kummittelemaan toi valkotasapainon säätö takaraivoon, kun ei ole tullut esille mun kuvissa. Tai en ole huomannut. Mä olen säätänyt vasta lopputuloksesta.

    Otin 4 kuvaa Espoon kartasta, joista jokaisen valaisin eri lampulla:
    • LED spotti (valotusaika 1-2 sekuntia)
    • Loisteputki (valotusaika 1-2 sekuntia)
    • Pelkkä kattolamppu (vain 1 valo paloi) Valotusaika oli 20 sekuntia
    • Rakennusvalaisin Xenon-lamppu (?) (valotusaika 1 sekunti)
    Taulun taustapahvi on valkoinen.

    En ole säätänyt yksittäisiä kuvia enkä panoraamaa mitenkään:



    Karttaan yritin rajata mustalla viivalla kuvien alueet, mutta Lightroom näköjään sekottaa noita värejä tehdessään panoraamaa.
    Kyllä se on niin, ettei WB:tä voi (tai kannata) säätää enää panoraamamuodossa, jos noin pahasti heittää valkotasapainot.

    Ja tokihan tuo voi heittää ilman tällaista järjestelyäkin, kun osa kohteesta kylpee auringonvalossa ja toinen osa keinovaloissa.
     

    Liitetyt tiedostot:

  12. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 673
    525
    113
    Onhan se niin, että kun noita tekee, laitetaan niin panoraamoissa, kuin HDR:ssä se Auto asento pois. ACR:ssä, mitä itse käytän, niin sitten valkotasapaino kohdalleen koko kuvajonoon kerralla.

    Kapa
     
  13. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vasemman alalaidan kuva on lisäksi jotenkin viallinen panoraamassa, minkä Lightroom keksii kait itse: Tämä pelkän kattolampun valossa otettu kuva on kyllä ihan ok yksittäisenä kuvana:

    Panoraamassa siitä puuttuu kontrastia ja se on hailakka alaosastaan, enkä mä saa sitä säädettyä haluamakseni valkotasapainolla.
     

    Liitetyt tiedostot:

  14. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Kokeilin Affinity Photolla stitsata ton, ilman mitään säätöjä:



    Tämä on jo selvästi parempi, vaikkakin valot on sen verran haastavat (kun niitä on muutettu kuvien välillä), ettei tästä ihan priimaa taida saada tekemälläkään. Varjot on epäjatkuvia ja erityisesti taulun raamin väri vaihtuu keskekn kaiken.
     

    Liitetyt tiedostot:

  15. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 673
    525
    113
    Viitisen minuuttia meni, en sen ihmeemmin hienosäätöä viitsinyt lähteä tekemään.
     

    Liitetyt tiedostot:

  16. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Innostuin vielä kokeilemaan luonnollisemmalla tilanteella, jossa valoja ei sammutella ja sytytellä kuvien välillä:

    • Kuvaa valaisee koko ajan 3 erilaista valoa: Ikkunasta tulee pilvisen aamun klo 9:00 aamunkajo, työmaavalo (xenon) ylös vasemmalle ja alas vasemmalle LED-spotti
    • Kamerassa on asetettuna kiinteä värilämpötila (kaikkiin kuviin tulee sama, jolloin raw-konversiosta kuvat tulee samalla WR:llä)
    • Kutakin ruutua on otettu 3 kappaletta 1:n stepin välein ja yhdistetty HDR, näin saaduista neljästä HDR-kuvasta tein lopuksi panoraaman
    • Värilämpötilan säädön tein panoraamasta Lightroom:n pipetillä
    • Lopuksi säädin valotuksen vastaamaan kuvaustilannetta
    • Ei perspektiivikorjauksia


    Kuva on minusta luonnollisen näköinen, vaikka mä en ole noita eri valojen värilämpötiloja huomioinut mitenkään. Jos kuvassa olisi ihmisen kasvoja, niin tilanne saattaisi olla toinen. Varsinkin ryhmäkuva, ja osalla ihon väri saattaisi heittää pahasti.
     

    Liitetyt tiedostot:

  17. olykko

    olykko

    41
    1
    0
    Olen samaa mieltä Olympuksessa on Hdr moodi, jolla saa helposti tehtyä aivan riittävän hyvälaatuisia Hdr kuvia. Miksi te teette näinkin yksinkertaisesta asiasta niin suuren numeron?
    Vai onko niin ettei kameroissanne ole sitä hdr tilaa ja siitä johtuen luulette ettei sitä ole missään muussakaan kamerassa.
     
  18. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    2 957
    622
    113
    Oli tai ei, Lightroom ja varmaan monet muutkin kuvankäsittelyohjelmat hoitavat homman paljon paremmin.
     
  19. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 673
    525
    113
    On mullakin kännykässä HDR.-tila. Jos kuitenkin asia ymmärretään oikein, ja tehdään kunnon työtä, niin silloin mennään sen monimutkaisemman kautta. Vaan kukin tavallaan.
    Lopputuloksessa näkyy useasti HDR huonoimmillaan , parhaimmillaan ei.
    Jälleen kerran erimerkkinä elokuvamusiikkivertaukseni: Elokuvamusiikki on hyvää, kun sitä ei huomaa, vasta sitten, kun se laitetaan pois päältä.

    Kapa
     
  20. olykko

    olykko

    41
    1
    0
    Niin, olyssa on in camera Hdr toiminto, jota ei todellakaan ole läheskään kaikissa kameroissa. Siitä huolimatta voin tehdä Hdr kuvia Lightroomillakin jos haluan. Siihen vain on harvoin tarvetta, sillö kameran ohjelma hoitaa hommansa aivan hyvin. Ja tässä yhteydessä on tosi lapsellista ryhtyä puhumaan jostakin kännykän Hdr sovelluksesta. Kännykkä on kamerana lelu ja sama pätee kännykän kuvaus sovelluksiin. Joitakin näemmä ottaa rankasti pannuun se, että Olyssa on ohjelmia joita ei juurikaan ole muisss. Tuo Hdr ei muuten ole ainoa esimerkki.