Minua kiinnostaa kuvien haarukointi ja useamman kuvan yhdistäminen. Kysyisin nyt tietäviltä, voiko tätä käyttää raw kuvien kanssa. Nythän käytännössä käy näin, että kun esimerkiksi kolme raw kuvaa aukaisee , niin ne avautuvat raw muuntimeen. Pitääkö nämä muuntaa ensin Jpeg muotoon ja sitten vasta yhdistää esimerkiksi Elementsillä.M utta tällöinhän jää konventterin säädöt kokonaan pois. En ole löytänyt tähän mistään vastausta.
Voi. En kylläkään tunne Elementsiä, mutta Isossa Photarissa avaat kaikki kuvasi ACR:ssa, valitset kaikki, jolloin voit säätää kaikki kerralla samoilla arvoilla. Voit tallentaa RAWina nuo kuvat ja avata sitten Photarissa ja tehdä tuon haluamasi asian. Löytyy myös muita softia, jotka hyväksyvät RAWin. Voit myös tallentaa kuvasi tiffinä, jolloin ne eivät pakkaudu, eikä informaatiota häviä, kuten jpg:ssä. Kapa
Toimii noin, niin kuin Kasimir neuvoi. Eli: File | Open In Camera Raw... (Alt+Ctrl+O) Camera Raw:ssa valitset kaikki ja Open Images. Ja sitten Photomerge Exposurella(?) loput. Sitten on olemassa myös joitain ilmaisiakin ohjelmia, joilla saa tehtyä suoraan RAW:sta hdr-kuvaa. Esim. Picturenaut.
Joo, vaikka kaikkia Nik:in osia ei pystykään käyttämään stand-alone-versiona, niin niitä, joiden nimessä on Efex, pystyy, kuten juuri HDR Efex Pro.
HDR Efex Pro ei toimi Elementsin kanssa. Minä en tiedä, kuinka standalone toimii ja mistä saa. Mutta tuolla Nik Collection vaatimukset.
Niin, siis tarkoitin, että vaikka kaikki NIK:in ohjelmat eivät toimikaan ilman isäntäohjelmaa, niin esimerkiksi tuo HDR Efex Pro 2 on käynnistettävissä myös itsekseen ja siinä on silloin File valikossa Open, Save ja Quit toiminnot käytössä.
Mutta ei taida lukea kuin jpg:tä? Raw-kuvan kun siihen avaa, niin se avaa sen minecraft-maailmaan (eli lukee vain raw:n jpg esikatselukuvan)? En ole sen pidemmälle itse kokeillut. Tässä ilmeisesti haluttiin eroon näistä kikkailuista/hankaluuksista? Mielelläni itsekin kyllä kuulisin, kuinka toimii, kun kerran toimii.
[quote="Seppo 47" post_id=859660 time=1510680666 user_id=17995] Minua kiinnostaa kuvien haarukointi ja useamman kuvan yhdistäminen. Kysyisin nyt tietäviltä, voiko tätä käyttää raw kuvien kanssa. Nythän käytännössä käy näin, että kun esimerkiksi kolme raw kuvaa aukaisee , niin ne avautuvat raw muuntimeen. Pitääkö nämä muuntaa ensin Jpeg muotoon ja sitten vasta yhdistää esimerkiksi Elementsillä.M utta tällöinhän jää konventterin säädöt kokonaan pois. En ole löytänyt tähän mistään vastausta. [/quote] Mä olen tehnyt HDR-kuvani pääasiassa Lightroom:lla raw-kuvista ja hyvin onnistuu, kunhan ei ahnehdi haarukoinnissa stoppeja liikaa (luulisin). Myös Affinity Photo on ollut käytössä. Yhdistämisen (myös raw-kuville) voi tehdä LR:ssä jo Library-moodissa, ilman minkäänlaista kuvien säätöä. Säädöt vasta kun kuva on HDR (myös objektiivikorjaukset). Jos ajaa raw-konvertteristä ennen yhdistämistä, niin tiedostoformaatiksi 15-bittinen tif tai dng (ei missään tapauksessa jpg, jossa on vain 8 bittiä). Onko tämä näin kuten olen kuvitellut: Haarukoinnissa max 1 stoppi per askel, niin jälki on parempaa? Jos haarukoinnissa on stoppeja liikaa (mä olen käyttänyt välillä 2 per askel), niin kuvassa näkyy usein (kun suurentaa) alueita, joille on tullut reunat. Seuraavassa kropatussa kuvassa on yksi valotuksista ja neljän valotuksen HDR (f/5,6 - 100mm - ISO 100 valotuksilla 1/125s, 1/30s, 1/8s ja 1/4s): Luulisin että kuville tehdään kuitenkin raw-muunnos (16-bittiä per kanava tai liukuvanpilkun lukuja) ennen yhdistämistä, vaikka periaatteessa sen (yhdistämisen) voisi tehdä myös raw-kuville (mutta kohdistamisesta voisi tulla tällöin pieni ongelma).
Vastaan nyt noihin viesteihin, että jos avaan esimerkiksi kolme ottamaani kuvaa raw muuntimessa ja säädän ne yhdessä paketissa samoilla säädöillä, niin eikö silloin HDR ominaisuus jotenkin kärsi, kun ne on valotettu eri valotus arvoilla? Elementsissä raw muunnin muuntaa raakakuvat automaattisesti jpeg muotoon, kun ne siirretään elemntsiin lisämuokkausta varten. Elementsissä on Photomerge osiossa EXPOSURE toiminto, joka osaa yhdistää nämä kuvat yhdeksi kuvaksi. Tässä on vain kysymys oikeasta käsittelytavasta ennen kuvien yhdistämistä.
Kirjoitin lööperiä tuolla. Picturenautiin pitää toki ensin tehdä raakakuvasta esim. tif. En ymmärrä Seppo47:n viimeisintä. Siis acr:n kautta viet esim. kolme kuvaa, joissa et ole korjaillut valotusta.
Tahdon tässä sanoa sitä, että säädänkö noihin ottamaani esimerkiksi kolmeen kuvaan jotain ennen niiden yhdistämistä, vaiko sitten kun olen ne ensin pinonnot ohjelmalla yhdeksi kuvaksi? Siis oikeasta käsittely järjestyksestä on tässä epätietoisuutta.
[quote="Seppo 47" post_id=859778 time=1510782010 user_id=17995] Tahdon tässä sanoa sitä, että säädänkö noihin ottamaani esimerkiksi kolmeen kuvaan jotain ennen niiden yhdistämistä, vaiko sitten kun olen ne ensin pinonnot ohjelmalla yhdeksi kuvaksi? Siis oikeasta käsittely järjestyksestä on tässä epätietoisuutta. [/quote] Ei niitä ole hyvä säätää ennen yhdistämistä. Eikä niitä (kuvia) ole hyvä myöskään ahtaa 8-bitin tilaan (jpeg:ksi) ennen yhdistämistä, kun kamerat tuottaa yli kymmentä bittiä. Minun oikea käsittelyjärjestys (en tiedä onnistuisiko tämä Elementsillä): Tehdään raw-muunnos säilyttäen värikanavat kameran tuottamassa tarkkuudessa (so. 16-bittiä per kanava). Jos tässä tapahtuu tuloksen talletus kuvatiedostoon, niin mikä tahansa 16-bittinen formaatti käy (esim. tiff ja dng omaa 16-bittiä per komponentti muodot). Huomaa että jpeg on aina vain 8 bittiä ja heittää roskiin osan kameran tuottamasta dynamiikasta (etkä voi edes tietää minkä osan). Yhdistetään kuvat HDR ohjelmalla/toiminnolla. Sille on selvää etua saadessaan mahdollisimman raakaa kamerasta tullutta kuva-dataa. Jos tämäkin kuva tallennetaan, se pitää tehdä jopa 32-bitin tai liukuvanpilkun lukuna, jotta koko HDR-kuvan dynamiikka-alue mahtuu mukaan (HDR kuvaan tulee helposti 22-bitin dynamiikka). Tehdään saatuun HDR-kuvaan säädöt (toiset kuva-editorit osaa editoida 32-bitin HDR-kuvia): Tässä vaiheessa erityisesti päätetään mitkä osat laajasta dynamiikka-alueesta halutaan kuvassa näkyvän (yksinkertaisimmillaan Lightroom:ssa tone curve:sta haluttu S-käyrä, joka säätää koko kuva-alaa). Siis supistetaan 32-bitin dynamiikka-alue sellaiseksi, että sen voi esittää jpeg-kuvana, jossa on vain 8-bittiä. Huomaa: tämä supistuspäätös/valinta on sinun tekemä, eikä sen ohjelman, joka tekee jpeg-kuvan. Jos englanti taipuu, tässä on muutama Affinity Photo (Photoshop:n vastine) video aiheesta: HDR: 32-bit Editing https://vimeo.com/192632907 32-bit Raw Development https://vimeo.com/192599184
RAW-kuvauksen keskeinen lupaus on se, että valkotasapainoa voidaan säätää vaikka miten, kun informaatiota on vielä maksimaalisesti tallella, kun RAW-tiedostosta luodaan kuva. Jos valkotasapainoa pitää säätää, se kannattaa tottakai tehdä konversion yhteydessä. Ei. JPEG säilyttää ihan kaiken dynamiikan. Siinä on vain vähemmän enemmän portaita ja joku alue voi olla siksi muita huonommassa kunnossa. Bittien määrällä ei ole mitään tekemistä dynaamisen alueen koon kanssa.
Minä ilmaisin asian löysästi, vaikkakin noin se sanotaan (bittien määrällä) yleistajuttavasti. Suurin osa lukijoista mielsi asian varnmasti oikein. Uskon. En editoi alkuperäistä tekstiä. Niin, otetaans pituusmittausesimerkki: 1 metrin dynamiikka-alue voidaan ilmaista yhdellä bitillä (0 metriä, 1 metri), kahdella bitillä (0 m, 0,25m, 0,5m, 0,75m ja 1m), 3 bitillä 0,125m välein (8 bitillä 3,9mm välein, 16 bitillä 0,015mm välein) jne. Kaikissa sama dynamiikka-alue 1metri. Bittien määrän lisäys vain tarkentaa ilmaisua ja vähennys epäselventää; eivätkä ne lisää tai vähennä dynamiikkaa. Tosin automaattinen jpeg-muunniin saattaa leikatakin dynamiikasta. Formuloidaan uudestaan Jos meillä on kuva, jonka piirteet voidaan ilmaista täydellisesti vasta 14 bitillä per komponentti, niin muunnettuna 8-bitin muotoon, kuvasta tippuu osa piirteistä pois. Mikä osa. Se riippuu muuntimesta, tai jos muunnin antaa mahdollisuuden, niin ihmisestä.
Olen myös viime aikoina kiinnostunut HDR-kuvista ja alkanut niillä leikkiä. 1. Otan aina 3 kuvaa 2EV välein, koska se onnistuu Olympuksella kivasti nappia painamalla, enkä myöskään koe yleensä tarvitsevani suurempaa dynamiikkaa enkä myöskään pienempiä steppejä. Koitan säätää valotuksen niin, että tummimmassa mikään ei pala puhki eikä vaaleimmassa mikään musta leikkaa. 2. LR on mun pääsofta, importtaan kuvat normaalisti. Mulla on oletus import-preset joka luo hieman "HDR-lookia" (shadows up, highlights down), nollaan nämä säädöt kuville joista teen oikeaa HDR:ää. Ainakin mutu sanoo että kuvan on hyvä olla mahdollisimman käsittelemätön ennen HDR-konversiota. Valkotasapaino kannattaa tunata samaksi, jos kamera on ollut automaatilla ja arponut erilaiset WB:t. 3. Jos tarkoitus on oikeasti vain kompressoida dynamiikkaa ilman kikkailua, LR:n HDR saattaa riittää. Jos sitten haluan kikkailla, niin käytän Nik HDR Efex Prota tai Aurora HDR 2018 (jonka Win versio on vielä hyvin vajaa..) plugarina Lightroomista. Näillä saa helposti näyttäviä HDR-kuvia - joita osa tietenkin vihaa. Kun siirryn LR:stä ulkoiseen plugariin, kuvat siirtyvät 16-bittisenä TIFFinä ja palautuvat samanmoisena takaisin, oletan. 4. Yleensä teen vielä jotain loppusäätöjä LR:ssä josta ne sitten exporttaan. Tässä jotain esimerkkejä taannoiselta reissulta, aikalailla ensimmäisiä HDR-kokeiluja. Tulee kyllä semikarkkia usein säädeltyä, muttei kuitenkaan mitään ihan överi-HDR:ää. No ehkä tuo eka vähän on, mutta se imo sopii siihen. Nik: Aurora: Nik, en tätä kuitenkaan saanuts äädettyä sellaiseksi mitä halusin, tässä toki on hyvin voimakas vastavalo: Aurora. Tämä kuva on otettu melko pimeässä sakeassa sumussa, ilman HDR-prosessointia ei löytynyt oikein mitään värejä: Aurora:
Omasta mielestä jos en säätäisi kuvia raw muuntimessa, niin silloin ainakin elementsissä , kuvat muuntuisivat jpeg muotoon ja silloinhan olisi jo sama ottaa kuvat valmiiksi jpeg muodossa jota en halua. Kokeilin ottaa kuvaa lumisesta puusta, mutta ei tuo kyllä oikeastaan ollut sen kummempi kuin pelkkä kertaalleen valotettu raw kuva. Ehkä HDR soveltuu paremmin värikkäisiin kuviin.
[quote="Seppo 47" post_id=859806 time=1510826918 user_id=17995] Kokeilin ottaa kuvaa lumisesta puusta, mutta ei tuo kyllä oikeastaan ollut sen kummempi kuin pelkkä kertaalleen valotettu raw kuva. Ehkä HDR soveltuu paremmin värikkäisiin kuviin. [/quote] Jos puun takana näkyy varjoissa metsänsiimestä, niin HDR on omiaan (jos haluaa siimeksestä ihan kunnon muotoa). Kokeile ottaa kuva, jossa näkyy ikkunasta valoisalle pihalle ja osassa kuvaa on varjoisaa huonetilaa. Tällaisella tilanteella tulee helposti dynamiikkavaatimus, jossa 5 kuvaa 2 stepin välein ei meinaa riittää.