Vs: HC-B ja 50 mm Kyllä se ainakin helpottaa. Suuresti. Täällähän keskusteltiin vähän aikaisemmin vaarasta, että taustalla voisi olla "tavaraa". Tosi vaarallista
Vs: HC-B ja 50 mm No, kyllä siitäkin järkeä löytää, kun ei ota sitä niin, että siksi normaalin voi laittaa jo kaapin perille, jos ei romukoppaan, koska nykyään on AF ja hyvä valovoima laajiksissa. Vaarallista? On, jos väline tuo sisältöä jota ei halua.
Vs: HC-B ja 50 mm Lienet ymmärtänyt edellä esitetyn väitteen, että normaaliobjektiivilla syntyy maalauksellista jälkeä. Minä en sellaista bongaa enkä ymmärrä sanotun saati tarkoitetun. (Toinen juttu on, että kino@50mm on koko ketjun perustana. Osin kuitenkin asiat ovat samalla lailla kaikenkokoisissa kameroissa normaaliobjektiivilla.)
Vs: HC-B ja 50 mm No oletpa ikävä. Ihan itse kirjoitit: Normaalisti kommunikaatiossa on nimenomaan kyse siitä, että tuomme ymmärtämystämme päivänvaloon.
Vs: HC-B ja 50 mm Junalipun lähtenee myös HC-B:n "Juuropians". Taidanpa lehteillä sen vielä läpi. HC-B:n kuvat on ikonisia, mutta luulenpa, että niiden merkitykset ovat enemmän siinä miten otammme ne vastaan. Ja keskustelemme niistä mm. täällä. On humanismia, 50mm polttoväliä ja sosiaalista näkökulmaa. Siis kaikkea sellaista mistä mielellään nauttii näin perjantai-iltana punaviinin kanssa. Eikä tämä ole sarkasmia!
Vs: HC-B ja 50 mm “We must avoid however, snapping away, shooting quickly and without thought, overloading ourselves with unnecessary images that clutter our memory and diminish the clarity of the whole.” “Your eye must see a composition or an expression that life itself offers you, and you must know with intuition when to click the camera.” Henri Cartier-Bresson
Vs: HC-B ja 50 mm Kun HCB:lle se oikea polttoväli oli se 50 mm, mikä oli hänen näkemyksensä eri normaaliobjektiivirakenteista? - Triotar - Tessar - Sonnar - Planar Zeissillahan nuo rakenteet on nimetty noin, Leitzilla esiintynee samat rakenteet eri nimillä.
Vs: HC-B ja 50 mm “Photography has not changed since its origin except in its technical aspects, which for me are not important.”- Henri Cartier-Bresson Jos tuota linjaa on noudatellut haastatteluissaan, niin asiaa voi tarkastella sitä kautta mitä hän käytti. Monenlaista mahtuu vuosien ja vuosikymmenien varrelle. Ensin (pikkukameraan siirryttyään) varmaankin aikakauden Elmar. Jossain vaiheessa mainitaan paljon käyttäneensä jotakin Leicaan modifoitua Zeissia. Eihän alun Leitzit mitään mullistavan onnistuneita aina olleet.
Vs: HC-B ja 50 mm Minun silmiini C-B on valokuvaajana huikeasti yliarvostettu. Populaarimedia on jo vuosikausia tehnyt hänestä Valokuvaajaa isolla alkukirjaimella, veikkaisin että hän voi hyvinkin olla maailmanlaajuisesti yleisimmin tunnettu jo kuollut valokuvaaja. Mutta onko hän nyt todellakin Se Valokuvaaja? Kukin toki katsoo kuvaajia omalla tavallaan, minulle hänen kuvansa ovat varsin kylmiä ja tunteettomia. Se kuuluisa ratkaiseva hetki näyttäytyy minulle usein lähinnä temppuiluna, jotenkin samanlaisena ihmetystä herättävänä temppuna kuin mitä voidaan nähdä vaikka sirkuksessa. Itse kuvat ovat varsin usein sisällöltään suhteellisen kevyitä ottaen huomioon C-B:n ylivertaisen maineen. Ajatuksellisesti / sisällöllisesti sellaiset saman tradition nimet kuin esimerkiksi Edouard Boubat tai Willy Ronis ovat minun silmiini kuvaajina kiinnostavampia ja vähemmän tunteettomia.