Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Havaintoja filmikuvauksesta

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana artur, 29 Syyskuu 2015.

1. Olli Knuuttila

Olli Knuuttila Well-Known Member

3 218
    405
    83
    Vs: Havaintoja filmikuvauksesta

Mikä ihmeen ajatus sisältyy siihen usein toistettuun lauseeseen, että digillä roiskitaan kuvia? Kuka niin muka
    tekee?

Onko oikeasti jossain joukko, joka ottaa kuvia miettimättä miten se on valotettu, miten rajattu ja mitä se sisältää tai yrittää kuvata tai sanoa? Siis valokuvaajien joukossa. Minä en usko.

2. keegan

keegan Well-Known Member

8 627
    1 535
    113

Kuka nyt sitten on valokuvaaja ja kuka ei?  Ei varmaankaan heidän joukossaan joiden elanto on siitä kiinni.
    Mutta katso missä tahansa turistirysässä, Firenzen keskustassa, Eiffel-tornin juurella, Manhattanilla tai ristelyalussesonkina Senaatintorilla, katso miten ihmiset kuvaavat. Eiväkö he sitten ole valokuvaajia?

3. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

No kyllä ilmeisesti voin kutsua itseäni valokuvaajaksi kun laitoksen markkinointi nojautuu kuviini. Kyllä minä räpsin digillä. Joskus jopa ihan huvikseen räpsyttelen. Olen sieltä sattuman sekalaisesta joskus kuvankin nostanut käyttöön. Varsinkin noissa teatterikuvauksissa kun olet peruskuvat ottanut plakkariin ja kohtaus on samassa tilanteessa alan tekemään niitä räpsyjä. Että ihan palkkion edestä räpsyjä otan ja myös ilman palkkiotakin.

4. keegan

keegan Well-Known Member

8 627
    1 535
    113

Ehkä OK1 tarkoitti että kuvaavat noin ymmärtämättömyyttään, niin ainakin tulkitsin. Siis että tahallinen ja tietoinen räpsyäminen ei tässä yhteydessä ole rikos. Päinvastoin kuin yleensä tahallisuus on.

5. artur

artur

227
    0
    0

Tuo manuaalitarkennus liittyy mulla ainakin sillä tavalla filmijärkkään, että mun digirungossa kun ei ole mahdollisuutta tarkennusruutuun ja krippokertoimisella rungossa manuaalitarkennus on syvältä ja melkeinpä mahdotonta. Siksi kun hehkutan manuaalitarkennusta niin liitän sen filmikuvaukseen :)