Kertokaapa, mihin hintoihin voi kuvitella ostavansa seuraavanlaisia hasseleita, 503, 2000 FC/M ja 201 tai 203? Onko mahdollisessa hankinnassa otettava huomioon jotain erityistä? Löytyykö noihin opiskoita helposti? Noíta 500 runkoja tuntuu liikkuvan, mutta muiden yleisyydestä ei oikein ole käsitystä, ebayssä tietysti löytyy.
Vs: Hasselit Varo hankkimasta Hasselin verhosuljinmalleja 2000 sarjasta. Suljin on vaikea korjata ja härveli on muutenkin aivan toivoton. Sääli, sillä siihen tehtiin omia, erityisen hyviä erikoisoptiikoita. 500 sarjan ja myös moottorimalli 2000, ovat sen sijaan kuin patarautaa, ja varaosia löytyy vielä Optifocuksesta koko Suomen kaikkiin korjauksiin seuraavalle vuosisadalle saakka.
Vs: Hasselit Tuosta tulikin ihan offtopikkina mieleen että törmäsin Turussa kadulla ukkoon joka sanoi aikoinaan korjanneensa itse Hasselin verhosulkimen ja itse Viktor Hasselbladkin sitä kuulemma kummasteli. Olen aina välillä ajatellut että pitäisi selvittää mihin hiton ukkoon oikein törmäsinkään, vihjeenä se sanoi mm. ottaneensa kuvat Suomen osastolle New Yorkin maailmannäyttelyssä ilmeisestikin vuonna 1964... Hasselilla tottakai.
Vs: Hasselit Eikö noissa 2000-sarjalaisissa kuitenkin voi myös jättää verhosulkimen käyttämättä? En mä mitään tiä mut näin oon käsittäny. Tosin eipä siitä kai järkeä oo maksaa, että sais verhosulkimen jota ei käytä.
Vs: Hasselit Tuohon turun hasselikaveriin voisi arvata että Kari Haavisto, yksi Klikki studion perustajista, jolla oli samanlainen "ruuvarineuroosi" kun mulla. ja tohon 2000 sarjalaiseen että en ole yhtään käytettyä "kakstonnista" nähnyt jossa ei olisi rutussa metalliverho ja jos yleensä toimii, niin todella riskipeli. Ensiksi loksahtaa tuo peili ja sitten vingahtaa suljin. 500 sarjan linssejä voi käyttää kaksitonnisessa, kun pitää sulkimen auki T asennossa, mutta millä laukaiset kakstonnisen linssit V sarjan rungoissa, kun ei ole suljinta linssissä eikä rungossa ? ikivanhoissa 500C rungoissa oli rungon flassisynkka mikroskoopikäyttöä varten, mutta sekin on jäänyt pois aikojen saatossa.
Vs: Hasselit Kyseessä ei siis ole 2000-sarjalainen, vaan vielä karmeampi rotanloukku 1940-luvun lopulta, Hasselin ensimmäinen 1600F tai 1000F, joita aikanaan yksi mies korjaili 1990-luvulla vielä Los Angelesissa. Ja hänkin vain silloin kun jaksoi ja viitsi. Kyseessä on Hasselin itsensä, siis tehtaan, ei Victorin, suunnittelema malli, jossa on ollut Primar Reflex auki monta kertaa. tehdas sai myytyä peltiverhokoneen jigit ym. Kieviin, ja siitä johtuu, ettei venäläiset 6x6 koneet oikein toimi... Se kangasverho 2000 esiteltiin 197-jotain ja oli jäänyt vähän kesken, mutta kun verhosuljin oli Victorin itsensä päähänpinttymä, niin Photokinaan vaan mentiin.
Vs: Kaikki Hasselit esillä Tässä teille linkki Hasselin omaan sivustoon, niin pääsette ihailemaan: http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/hasselblad/cameras/hasselmodels/hasslemodel.htm