Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Agfa APX 100 - kerran vielä

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Tapiola2006, 2 Syyskuu 2006.

Vuosikymmenien kuvaamisen aikana olen kuvannut MV negatiivit 99% Kodakin ja Ilfordin materiaaleille. Agfa on jäänyt APX 25 ja Scalaa lukuunottamatta vähän vaiheeseen. Parempi siis myöhään kuin silloinkaan.

Agfa APX 100 saa aivan hyvin vielä (ainakin kinotavarana) ja "vanhenemispvm" näytää olevan vuoden 2010 paikkeilla. Mahdollisimman pieni rae ei niinkään kiinnosta, mutta sen sijaan laaja, kermamainen sävyala. Olisiko Agfan käyttäjillä antaa ehdotuksia....vai aloitanko suoraan Rodinalilla?

1. kto

kto Well-Known Member

2 604
    103
    63
    Niin, laimee Rodinal (esim. 1-75 tai 1+100) on aika varma kehite APX:lle. Mutta ehkä sillä "optimoidaan" enemmän tarkkuutta, kuin sävyjä. Sävyt sinänsä on ok.

Mutta olen nähnyt tosi hienoja juttuja APX+HC110-yhdistelmällä. Ehkä sitä kannattaisi kokeilla. Ennen kuin Kodak huomaa, että digitappiot pienenee tappamalla ko. kehite. Pitää varmaan itsekin ostaa purkki tätä, kun vielä saa.

2. mä olen apx100:set uitekkut rodinal 1+50 liuoksessa

3. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63
    Ja minä taas vastaavasti 1+100 suhteella, pihi kun olen ;)

4. eeko

eeko Member

161
    1
    18
    Kokeilin eilen APX 100:n kinokoolle seuraavaa seos-/aikayhdistelmää :
    - Rodinalia mitta-astiaan 2 millilitraa
    - vettä (+20 C) lisäten niin,että seoksen määräksi tuli 600 millilitraa
    - aluksi minuutti rauhallista kääntelyä
    - kymmenen minuutin välein kaksi minuuttia rauhallista kääntelyä
    - kokonaisaika 1 tunti

eli kääntelyt: 1-2
    9-11
    19-21
    29-31
    39-41
    49-51
    60 ja liemet pois
    Ajat keittiön digitaalikellosta katsottuna
    Tuloksena suhteellisen ohut,loivahko ja sävykäs negatiivi,jossa ei Rodinalille tyypillistä rakeisuutta ollenkaan.
    Helppo vedostettava paperille.

5. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36
    Voisitko skannata jokin detaljin, josta näkisi "raenäytteen"

6. eeko

eeko Member

161
    1
    18
    En omista skanneria,enkä osaisi varmastikaan liittää kuvaa tähän viestiin.Kuvan tekeminen on minulle kokonaan litkujen kanssa pelaamista,joten en voi nyt lähettää näytettä rakeesta.

7. T_Ni

T_Ni

507
    0
    0
    Olisi mielenkiintoista nähdä muiden APX100 kuvia, vaikka ne ei näin netissä parhaimmillaan tietysti olekaan. Joten ei muuta kuin linkkejä peliin.

8. Jojje

Jojje Active Member

776
    26
    28
    Olen polttanut aikoinaan Agfapan 100:sta kai satoja rullia, levätköön rauhassa... Sitä kun sai Anttilasta halvalla. Filmi on sävyntoistoltaan ihanteellisen tasainen korostamatta sen paremmin valo- kuin varjokohtiakaan, hyvä yleisfilmi siis. Sietää muuten erittäin hyvin ylivalotusta rakeisuuden lisääntymättä.
    Kehitys kovin paljon laimennetulla Rodinalilla on klassinen keino lisätä ääriviivaterävyyttä, samalla kontrasti kuitenkin laskee. Jossain vaiheessa rakeisuus alkaa myös lisääntyä. Jos laimennetaan 1+100, täytyy muistaa, että Rodinalia on kehitteessä kaikkiaan riittävästi jotta se jaksaa filmin kehittää, 5 ml on ihan minimi. Pienemmillä annoksilla tulee alikehittynyt, ohut negatiivi.
    Rodinal 1+100 15 min. gamma 0,45 ISO64 ja 20 min. gamma 0,5 ISO 100. (Kääntö 30s välein)
    Itse käytin yleensä 1+50 laimennusta kuin kädet pakkas väsymään...
    Tetenalin kertakäyttökehitteet Neofin ja Emofin sopivat Agfalle myös hyvin lisäten herkkyyttä jonkin verran.
    Kuka muuten muistaa mistä AGFA on lyhennys, älkää luntatko!

9. pleppanen

pleppanen Active Member

1 534
    0
    36
  10. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48
    Ei kovin isoja suurennoksia ole..

Nagoya-jo | Photo.net

Old Fence | Photo.net

http://www.deviantart.com/deviation/38992141/

Sinänsä jos tietäisi mistä APX-100:sta saisi rullakoossa niin varmasti haalisin. Se on hyvä filmi, jolle olen saanut kehitykset hyvin kohdalleen. Keväällä tuli fimekostakin haalittua niitä ale-rullia mutta nykyään sielläkään ei ole.

11. Jojje

Jojje Active Member

776
    26
    28
    Agfapania metritavarana

Myy muuten Foto-Hertell (Mansessa) 45€/30,5m. Sekä 100 ja 400 ASA:n
    Löytyy kaikkea muutakin kivaa...

12. T_Ni

T_Ni

507
    0
    0
    Mulla ei ole mitään suhdetta APX 100 filmiin. Ostin sitä, kun ei hyllyssä ollut muutakaan ISO 100 filmiä.

Tämä on kuvattu APX 100:lle. Kehite oli ID-11, kun ei täältä muutakaan heti löytynyt. Voiko kuvasta sanoa onko jälki ok ?

Edelleen kysyn, oletteko samaa mieltä, että tässä alempana olevassa kuvassa liikkeen tekemä kehitys ei ole aivan kohdallaan ?

13. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48
    Nuo ovat vähän semmoisia asioita, että pitäisi nähdä negat luupin tai mikroskoopin kanssa ennenkuin menee sanomaan mitään varmaa... Muuten tulee vaan pohdittua skannerin ominaisuuksia eikä kuvaa.

Jos liikkeen kehittämässä näyttää rae isommalta, se voi johtua ihan siitä, että ovat kehittäneet vaikka rodinalilla tms. kun itse taas kehitit hienoraekehitteellä (ID-11).

14. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38
    netistä katsottujen kuvien perusteella apx100 on rakeisempi filmi itsessään kun tmax400, tai ei ainakaan paljoa hienorakeisempi. rodinal kyllä tekee tosi terävän rakeen verrattuna moniin muihin kehitteisiin.

tosiaan tuossa esimerkkikuvassa on hiukka outo kontrasti, näyttää esim. skannerin tekemältä alanurkan hihassa (ehkä ali- tai ylivalotettu nega?)