Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

korjausväri

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana talvikki, 27 Helmikuu 2008.

Yhdellä pimiökurssilla olen joskus käyttänyt sellaista maalia, jolla pystyy peittämään mv vedostusten virheet eli ne kaikki karvat mitä siihen paperille on tullut. Tietääkö kukaan mistä tuota maalia saa, koska tarvitsisin sitä..

1. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38
  2. hsm

hsm Member

854
    0
    16
  3. Vs: korjausväri

koitin katsoa tuolta fotoimpex sivulta, mutta kun en ole hetkeäkään lukenut saksaa niin tuli kielimuuri vastaan (ja jostain syystä tuo englannin kielinen katalogi jumittui minulla). mistä voisin löytää sen tuolta sivulta?
    taiteilijatarvikeliikkeissä tulee käytyä todella paljon, niin voisi niistäkin kysellä.

4. Vs: korjausväri

Toimiskos tämä linkki, mulla ainakin.
    http://www.fotoimpex.de/catalogus_novus_impexus_anglicus.pdf
    tosin siitä on englanninnonnettu lähinnä alusta yhteystiedot ja jotain filmilöpinää.
    Ja se on vuodelta 2006, eli kannattanee suosista tankata sitä saksalaista.

5. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113
    Vs: korjausväri

Helsingin Temperasta ei löydy, kyselin noin kuukausi sitten.

Jos jollain on hyvä resepti tee-se-itse prikkausvärille, olisi mienlenkiintoista kuulla. Luin jostain kirjasta tällaisen heiton (taisi olla Ansel Adamsin kirja): ”Indian ink mixed with gum arabic". Indian ink on pikimusta, joten millä saa aikaiseksi harmaasävyjä kun mielestäni gum arabic on kirkasta ainetta? Vai onko se sittenkin valkoista, osaako joku valistaa?

6. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Impexin saksankielinen luettelo on laajempi, englanninkielisessä ei ainakaan ennen ollut läheskään kaikkea. Syytä en tiedä. Retuschfarb (ainakin about noin) on retusointiväri saksaksi. Itse olen sieltä tilannut pari pulloa ja pensselin (Rotmardehaarpinsel tms.).

7. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Niin, tavallisia retusointivärejä kyllä löytyy runsaasti esim. Temperasta, mutta kelpaavatko tähän tarkoitukseen? Ainakin luulisi että pinta on kiiltävä.

8. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Riippuu paperin pinnasta. Kiiltävää on hankala retusoida, mattapintaisella saattaa toimia myös oikein pehmeä lyijykynä (B7 tms.)

9. Vs: korjausväri

Mitä mä oon vähä karvoja poistellut niin mitä enemmän "tuputtaa" väriä niin sitä tummempi tulee. Kiiltävää paperia ei kyllä oikein saa tehtyä nätisti,mutta baryyttipapruun maalit uppoo hyvin.

Ensin veteen ja sitten maaliin ja pyöritellään sivellen siveltimen pää ihan teräväksi. Korjatkaa jos olen väärässä.

10. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Jotain näädänkarvapensseleitä ne kai on myös, että olis tarpeeks pieni kärki. Silti kyllä 00 välillä tuntuu liian isolta. Tosiaan "tuputtelemalla" ja pikkuhiljaa, filmin rakeen muotoa matkien.

Kiiltävää, mutta kiilloittamatonta baryyttipaperia sai ihan kohtuuhyvin prikattua.

11. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    548
    113
  12. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Noni, hyvä. Katselin itsekin, että google löysi sivut oikein, mutta näkyivät tosiaan väliaikaisesti olevan katkolla.

13. Vs: korjausväri

Tosiaan pehmeä kynä. Itse kun omistan niitä aikas paljon, kun piirränkin paljon :D tuota voisi kokeilla jollekin pilalle menneelle valokuvalle!

Tuon aineen pitäisi olla vaaleaa, ei siis täysin kirkasta. Vesiväreillä maalatessa tuo lisää juoksevuutta ja läpikultavuutta, että kai se samalla tavalla Indian ink kanssa toimii.

14. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    548
    113

Kyllä arabikumi voi olla kirkastakin (ainakin lähes), riippuu puhtaudesta. Epäpuhdas on kusenväristä.

kapa

15. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Vihdoinkin löytyi Suomesta prikkausvärin myyjä, kaiken lisäksi Kameralaukkulaiselta.
    Tilasin Marshall prikkausvärisarjan täältä: http://www.123prolab.com/

16. Vs: korjausväri

Ja nyt vasta... piru kun tuli kesällä tilattua monochromista... Monochrom kun ei ole edullisin paikka, ja ne postikulut vasta kalliita on. Pakkasivat sen pienen rasian tuollaseen 30x50x50
    kokoiseen pahvilaatikkoon...