Hei, Tuolla toisessa ketjussa heitin ilmaan mustavalkoisen dian ja Adoxin tuotteet. Sattumoisin mulla on valotettuna useampi Adoxin 160 Scala stereokameralla, mutten ole saanut aikaiseksi niiden lähettämistä Saksaan kehitykseen. Liekö mitään latenttia edes jäljellä.. Nykyään taitaa sitten olemassa myös tällainen kehityssetti: ADOX Scala Kit for B/W Slide Processing - fotoimpex.com analogue photography Varmaan samankaltainen prosessi, kuin ennenkin, mutta tässä se aika hyvin kuvailtu. Onko kellään kokemusta tästä? Siis etenkin Adoxin 160 (tai 50) Scalasta ja tuosta Adoxin kitistä? Terveisin, Kari
No, Vastaan itselleni. Eilen sain varmiiksi ekan kehityksen tuolla Adoxin setillä, filminä muutama vuosi sitten ostettu Adoxin Scala160. Lievän hämmennyksen jälkeen huomasin, että diaa syntyi! Olosuhteet eivät olleet aivan täydelliset - mökillä etätöissä, mutta sinänsä prosessi oli aika suoraviivainen, joskin työläs. Duubioita jäi lähinnä filmin ikään, välihuuhteluiden riittävyyteen, välivalotuksen laatuun ja optiona olevan kiinnityksen vaikutuksiin. Niin ja siihen, että käytettynä ostetun OM-2:n automatiikka ei ole oikein iskussa, onneksi tuntuu toimivan manuaalisena. No, myyntipalstalla tavataan... Tänään pitäisi sitten yrittää vanhojen stereokuvien kehittämistä. Vaikken pidä tätä testifilmiä täydellisenä, pääsisipä edes samaan. No, illalla selviää. Terv. K
No, pahoittelut, jos yritin keventää kirjoitustani kielellä, jota nuoremmat ihmiset käyttävät. Ainakin joskus 20 vuotta sitten. Koska itse asia ei tämän enempää kiinnosta, jätetään raportoimatta, miten omat epäilykset ovat häviämässä kahden seuraavan filmin kehityksen ja tarkennetun prosessin myötä. Kiitos Adox.
Scalaa olen jonkin verran kuvannut, joten kyllä tuo kiinnostaa. Anteeksi sananvalinnan kommentointi, siihen ei liittynyt loukkaamisen tarkoitusta.
No problem, väärää tulkintaa täällä. Toi on siis hieno kehitesetti ja jälki uskomattoman hienoa - sillä varauksella, että kyseessä on mun ekat mv-diat. Eikä mukana ole mitään luuppia tms. jolla katsoisi "raetta" tai muita tarpeettomia juttuja. Just nyt parasta on, että vuonna 2017 valotetut diat ovat vielä täysin kunnossa. Minä en muistanut vuotta, mutta väkisin kuvissa "pönöttänyt" tyttäreni on ajan tasalla. Toi "pönöttäminen" stereokuvissa on siis ollut meidän - ok, mun... - juttu. Tämä näyte on kuvattu vanhalla Belplascalla, joka kuvien perusteella oli täydellisessä iskussa sulkimen suhteen. Tällä rullalla vain yksi huti, joka lienee operaattorin erhe. Hemmetti, toivottavasti muutaman vuoden tauko ei ole jumittanut Belplascaa, koska tällaisena, teknisenä suorituksena, sen pitää saada lisää kuvausaikaa... Neljä rullaa kehitettynä; yksi kerrallaan, eikä uskalla enää vaihtaa prosessia. Neljä jäljellä, mutta liemiä vain kolmeen eli uusi tilaus tarpeen. Tuo vajaus tulee siitä, että 1. kehite käytetään uudelleen ja vaikka kuinka hoin itselleni, että säästä 1. kehite, säästä 1. kehite, tuuppasin sen vanhasta muistista pois... Filmin pelasti sitten vähän laimeampi liuos stockista, joka assistentin kanssa loihdittiin. Nyt siis kehityksessä on lähinnä "vanhempaa" 160 ISO versiota, kotona odottaa myös uutta, kuvaamatonta, ISO 50 Scalaa, katsotaan... Mutta ensiksi nämä vanhat kehittäen, kun ovat sentään täysin kunnossa. Ja jos jollain on tiedossa 120-filkalle projektoria, vinkkejä otetaan vastaan. Scalaa ei taida vielä saada 120-koossa, mutta joitain muita kyllä. Jos tällä mv-dialla saisi vielä Autocordin toimintaan, niin... wau! Terv. K PS. Tuossa kuvassa näkyvät "epämääräisyydet" valossa ja muussa johtuvat vain eteläsavolaisesta valopöydästä ja kiinalaisamerikkalaisesta optiikasta.
On kyl komean näköistä toi MV dia. Satuin kattomaan tän haastattelun juuri, siinä puhuttiin adoxin MV dia puuhista : Kaikki MV filmit jotka ovat kirkkaalla pohjalla, voi kääntökehittää. Ja ADOX ilmeisesti valmistaa kaikki niiden filmit kirkkaalla pohjalla. Ilmeisesti Scala on vain brändinimi, eikä siinä filmissä ole mitään erityistä.
Mustavalkodia on kyllä ajatuksena kiehtova. Kehitysprosessi on ilmeisesti kohtuullisen työläs? Onko lämpötilojen suhteen oltava asteen kymmenyksien tarkkuus?
Hienon näköistä jälkeä! Tätä olen itsekin harkinnut, mutta ärsyttää kun toimii vaan Adoxin parilla filmillä (vai onko oikeasti näin?). Foman settiä olen kokeillut ja silläkin onnistuin mutta sama juttu, toimii vissiin vaan heidän yhdellä filmillä. Sitten on tämä, sitä saa esim Harjun Filmipuotilta: Roba Apposta 1L — riittoisa kitti mustavalkofilmien kääntökehitykseen – Harjun filmipuoti Se on sekä halvempi, että pitäisi toimia monella eri filmillä. Onko kokemuksia? Infotekstissä lukee ”kehitysaika on sama kaikille filmille”. Selittäkää tätä tyhmälle, pitäisi toimia PanF:stä TRI-X:ään. Mihin se perusutuu että kaikki toimii samalla ajalla?
Ei tossa pitäis olla kyse mistään muusta, kuin siitä että filmipohja on kirkas. Kaikki MV filmit voi kääntökehittää samoilla litkuilla, sen ei pitäis olla mitenkään riippuvaine siitä filmistä. Reversal Processing Ilfordi puhuu ainoastaan filmin kontrastista, joka käy järkeen.
Noissa British photography Year Bookeissa on reseptejä myös. Joskus 30 vuotta sitten kääntelin noita just välivalotuksella. Hienoaja tuli, mutta herkkyyttä se filkka menetti aika reippaasti. Olisikohan ASA 100 pudonnut ASA 12:ksi. Anyways ihan suositeltavaa touhua, jos filkkojen kanssa vielä puljaa. Nuo technical Panit ja muut kääntyvät hyvin ja niissä terävyyttä heti paljon.
Joo, varmasti prosessi on ihan tunnettu ja onhan noita ollut kittejäkin, esim just. Fomalta. Itselle tää tuli ajankohtaiseksi, kun löysin nuo stereokuvarullat ja toisaalta olisi kiva kuvata ihan vähän myös filmillä. Pimiö on "telakalla" eli vedostaminen ei tullut kyseeseen. Uuvuttavat diaesitykset siis ohjelmistoon! Mä luulen, että mulle riittää tuo Adoxin prosessi toistaiseksi ja kinokoossa, ellei sitten joskus 120 filkalla jotain, vaikka Fomaa. Onhan tuo vähän tyyris Rodinaliin verrattuna, 5€ per filmi. Mutta koska tuntuu toimivan, jatkan sillä. Se ISO 50 filmi seuraavaksi ja koska ekat liemet loppui tänään, uusi setti tilalle. En ollut perehtynyt asiaan aiemmin, mutta sinänsä prosessi on aika selkeä. Se on vaan vähän työläs, etenkin koska tein välihuuhtelut "manuaalisesti", enkä Jobon Cascadella. Lämpötilat oli aloittaessa aika tarkaan se 24 astetta. Mulla on Jobon TBE2, joka helpottaa lämpötilojen hallintaa. Kerran mittasin loppulämpötilan ekalle kehitteelle ja se oli 23,5 ja hyvää tuli eli kaiketi normaali tarkkuus riittää, värivirheitä ei tarvitse pelätä! ISO 160 kehitetään 24 asteessa, joka on tuolle TBE2:lle ok, 20 astetta eli ISO 50:n kehityslämpötila on haastavampi, jos huoneen lämpötila on korkeampi - siinä ei ole jäähdytystä. Varmaan perinteinen "allas täyteen" toimii tuolla paremmin. Eli oli aika helppoa, mutta koko juttu kestää kyllä aika kauan eli 45 minuuttia, joten jatkossa ei välttämättä mielellään isoa erää kerralla. Tein joskus excelin helpottamaan aikojen tarkkailua, oli kyllä tarpeen tässä. Ja niin, ton fiksin mä arvoin ihan hatusta. On papereiden mukaan valinnainen ja laimeaa suositaan. No, mulla ei ole muuta kuin tuota. Katsotaan sitten muutaman vuoden päästä, onko kuvista mitään jäljellä. Terv. K PS. Mitens muuten värifiltterit toimii mustavalkoisella dialla? Onko vaikutus esim. punaisella sama kuin negalla? Yritin pohtia ja alkoi savu nousta. Eli oisko jollain tietoa?
Katsoin Ilfordin reseptiä, ja ihmettelen, onko se nykyään oikein realistinen. Muistelen joskus vuosia sitten lopettaneeni kääntökehitykset, kun kemikaalien hankinta meni lähes mahdottomaksi. Ilfordhan mainitsee nämä: natriumtiosulfaatti kaliumpermanganaatti rikkihappo natrium- tai kaliummetabisulfiitti Saako näitä nykyään mistään ostaa? Tämmöinen tavallinen harrastaja?
Kysypä apteekkarilta, suostuuko hän myymään. Tukkureiden kanssa tulee helposti ongelmia tulee annoskojen kanssa. Tukkupartit ovat yleensä kilosta junavaunulliseen.
Mahtaakohan nykypäivänä apteekista saada muuta kuin valmiiksi pakattua tavaraa? Takavuosina sain esim. omasta lähiapteekista metanolin, nitrometaanin ja risiiniöljyn sekoitusta lennokin polttoaineeksi ja myös lipeäkiveä sekä ferrikloridia yms. piirilevyjen valmistukseen yms. Rikkiä, hiiltä ja salpietaria eivät kyllä suostuneet myymään ainakaan yhdessä, vaikka niitäkin heillä oli varastossa.
Ilmeisesti meni liian läpinäkyväksi. Myös lipeässä ja rikkihapossa, jotka ovat valokuvausteollisuudessa laajalti pH:n säätöön käytettyjä kemikaaleja, oli ostorajoituksia, jotka edellyttivät yrityksen juhlallista vakuutusta käyttötarkoituksesta. Kannattaa soittaa läpi Yliopiston apteekki ja tarvittaessa pari muutakin, jos on ihan kymmeniä grammoja tarvis. Suurempia määriä voi alkuun kysellä Merckiltä tai Tamrolta esimerkiksi.
Aikanaanhan apteekit valmistivat itse lähes kaikki myymänsä lääkkeet joko itse tai jonkun toisen kehittämän reseptin mukaan. Tiedä sitten, onko millään apteekilla enää mitään omaa valmistusta.
Lipeää ja rikkihappoa saa nykyään ihan rautakaupoista, varsinkin lipeä taisi olla ihan nimismiehen luvan takana aikoinaan. Tuotteet ja hinnat Jakkolan Olli myy kaikenlaista, raakakemikaleista ainakin: Raakakemikaalilistaus Ammoniumrautaoksalaatti Ammoniumrauta(III)sitraatti Askorbiinihappo Bentsotriatsoli Booraksi Dimetsoni-S Fenidoni Gallushappo Hopeanitraatti Hydrokinoni Kaliumbromidi Kaliumdisulfiitti Kaliumheksasyanoferraatti Kaliumkarbonaatti Kaliumtiosyanaatti Kromialuna Kultakloridi Kuparikloridi Kuparisulfaatti Metoli Natriumdisulfiitti Natriumsulfiitti Natriumtiosulfaatti Palladiumkloridi Sitruunahappo Tanniini Tween 20