Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Hasselbladin objektiivin suljinvika

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana penttan, 9 Helmikuu 2013.

  1. penttan

    penttan

    3
    0
    0
    Ostin vanhan Hasselblad 500C:n ja sen nokalla on Carl Zeiss Planar 100mm 1:3,5 -objektiivi. Objektiivi on tietääkseni kameraa selvästi uudempi, mutta kuitenkin ollut käyttämättömänä pitkään.

    Objektiivin keskussuljin kiukuttelee. Se ei useimmiten aukea laukaisinta painettaessa vaan vasta kun laukaisin palautetaan ylös. Silloin rungon apusuljin on jo sulkeutumassa ja valotus epäonnistuu.

    Painettaessa laukaisin alas tapahtuu siis seuraavaa
    - peili nousee ja rungon apusuljin avautuu
    - objektiivi himmentää oikeaan aukkoarvoon

    Tässä vaiheessa objektiivin keskussuljin ei kuitenkaan useimmiten avaudu.

    Kun päästää laukaisimen takaisin ylös, tapahtuu seuraavaa:
    - objektiivin keskussuljin avautuu.
    - rungon apusuljin sulkeutuu
    - objektiivin suljin on auki mielestäni ihan oikean valotusajan verran
    - objektiivin suljin sulkeutuu

    Joskus objektiivin suljin toimii viiveellä kun pitää laukaisinta painettuna usean sekunnin.

    Myös objektiivin säätörenkaat tuntuvat tahmeilta, joten arvelen että ainakin voitelun uusimista tarvittaisiin.

    Kyselenkin vinkkejä, onko tuolle ongelmalle mitään tehtävissä? Tuskin itse, mutta auttaako huoltoon vieminen ja kannattaako yrittää korjauttaa? Ei taida olla enää kovin monta liikettä jotka näitä vanhoja kameroita huoltavat. Asun pääkaupunkiseudulla ja googlettamalla löysin Kamerahuolto Mustonen & Laineen. Tuleeko kenellekään mieleen muita paikkoja joista kannattaisi kysyä?
     
  2. Vs: Hasselbladin objektiivin suljinvika

    Otapa objektiivi irti kamerasta ja kokeile sitä irrallaan. En tunne tuota Hasselbladia, mutta keskussulkimen täytyy virittyä ja myös laueta joidenkin objektiivibajonetin vipujen kautta. Käy läpi kaikki suljinajat, viritys-ja laukaisuvipujen toiminta.

    On kyllä mekaanisesti melko vaativa tuo kahden sulkimen synkronoitu toiminta.

    Käyttämättöminä ja ikääntyessään tuollaiset tahtovat alkaa temppuilemaan. Voiteluöljyt pikeentyvät, keräävät pölyä ja kulkeutuvat paikkoihin, joissa niitä ei pitäisi olla. Sen kummempaa vikaa ei tarvita. Compur on kuitenkin se paras ja luotettavin keskussulkimista.

    Sinänsä keskussulkimen purkaminen ja puhdistaminen eivät ole mahdottoman vaikeita töitä. Aikaa, sopivat työkalut ja työpöytä, hyvä valaistus ja suurentavat lasit ovat tarpeen. Pitää olla varovainen purkaessa, järjestelmällinen ja kannattaa kuvata työn vaiheita digikameralla. Linssipintojen kanssa pitää olla varovainen. Uhkana on että tauti paranee, mutta potilas kuolee.

    Jos suljin ei laukomalla norjistu, ei taida olla muuta mahdollisuutta kuin viedä objektiivi huoltoon ja varautua ei aivan pieneen laskuun. Eikös Hasseliin saa ilmankin keskusuljinta olevia objektiiveja? Objektiivisi on kyllä liian arvokas korjaamisen harjoitteluun.
     
  3. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Hasselbladin objektiivin suljinvika

    Planar 100/3.5 kannattaa huollattaa ja Mustonen & Laine osaa homman. Olen heillä teettänyt himmennin/suljinhuoltoja, uskoisin että saat hyvän hoidon alle 100 eurolla. Soita tai käy paikan päällä kysymässä, saat kustannusarvion heti. Kannattaa ottaa myös runko mukaan, jos vikaa onkin siinä?

    Color kolmio Lauttasaaressa lienee toinen mahdollisuus, mutta minulla ei ole kokemuksia heidän palveluistaan.

    500C ilman keskussuljinta on kuin pilvinen päivä ilman aitan polulla astelevaa emäntää ;)
     
  4. penttan

    penttan

    3
    0
    0
    Vs: Hasselbladin objektiivin suljinvika

    Kiitos kommenteista ja neuvoista. Menen varmasti käymään tuolla Mustonen & Laineella.
     
  5. Vs: Hasselbladin objektiivin suljinvika

    Mä huollatin joskus himmenninvikaista hasselin objektiivia Color Kolmiossa. Palvelu oli hyvää ja nopeaa.
    Mustonen & Laineella olen käyttänyt sitten kaikki muut kamerat.
     
  6. penttan

    penttan

    3
    0
    0
    Vs: Hasselbladin objektiivin suljinvika

    Mustonen & Laine huolsi objektiivin kuntoon hintaan 146 euroa. Antoivat huollolle myös puolen vuoden takuun. Kritiikkinä voisi mainita, että luvattua soittoa ja kustannusarviota ei koskaan tullut vaikka sen perään jo kerran itsekin soitin ja se kahteen kertaan luvattiin.

    Kustannus oli kuitenkin siinä haarukassa, mitä karkeasti arvoitiin kameraa huoltoon jättäessäni ja olen tyytyväinen lopputulokseen. Testifilmi on kylppärissä kuivumassa ja näyttää hyvältä.