Näyttäisi vastoin monia "tietoja" myös muovipaperilla olevan drydown-ongelma. En aikaisemmin ole törmännyt tähän, vasta nyt kun siirsin pimiön keittiöstä vessaan, jossa on melko kirkas valaistus niin olen huomannut hämmentävän usein, että printti on kuivuessaan kaikkea muuta kuin piti. Tämä sopii hyvin yhteen erään nyrkkisäännön kanssa: pimiössä himmeämpi valo kuin normaali huonevalo, ja vedokset ovat "automaattisesti" oikean näköisiä huoneenvalossa... No nyt ei auta muu kuin tehdä testejä ja selvittää kuinka suuri tuo poikkeama minulla on. Monesti puhutaan, että 10% vähemmän valotusta on hyvä lähtökohta - toisaalta myös sellaisenkin säännön muistan, että märkä vedos vastaa ½ jyrkempää ja ¼ aukon verran vähemmän valotettua vedosta.. Kysymys kuuluukin, kuinka moni on tehnyt drydown-testit? Erityisesti muovipapereille ja minkälaisiin tuloksiin te olette päätyneet? Raportoin omat johtopäätökseni tähän ketjuun kunhan taas ehdin vedostelemaan.
Vs: Muovipaperit ja "drydown" No enpä ole pahemmin testaillut, mutta usein on käynyt niin, että hyvältä näyttänyt vedos onkin aivan persiistä kun on kuivunut...
Vs: Muovipaperit ja "drydown" Paperin pinta vaikuttaa paljon, matta ja helmiäinen ovat märkänä ihan erilaiset kuin kuivana. Lisäksi emulsion turpoamisen takia juuri huuhdellut vedokset näyttää 'huonommilta' kuin kuivuttuaan ja 'vetäydyttyään'. No en minä tiedä kuinka paljon emulsio oikeasti turpoaa jos yhtään mutta tuommoisen ilmiön olen ollut huomaavinani. PImiössä työskennellessä silmät mukautuu niin paljon että vedoksia on aika vaikea arvioida olipa valkea valo kuinka kirkasta tai hämärää tahansa. Olen huomannut että tässä auttaa jos pitää pimiössä joitakin 'verrokkikuvia' joiden sävyihin märkiä vedoksia voi sitten jossain määrin vertailla. Tietysty ihanne olisi jos testivedokset voisi kuivata esim. hiustenkuivaajalla tai mikrolla ja päättää lopullisen vedoksen valotusajat tämän pohjalta, mutta ainakaan mulla ei ole noin paljon aikaa tai kärsivällisyyttä. Teen yleensä yhden tai kaksi testiliuskaa yhdestä ruudusta ja vedostan sitten kaikki samannäköiset ruudut tuolta filmiltä samoilla ajoilla. Vedosten kuivuttua merkkaan niihin sitten jos aikaa olisi pitänyt muuttaa, siltä varalta että joskus vedostan saman ruudun uudelleen. Sitten on lisäksi vielä valmiin vedoksen esillepanossa paljon merkitystä sillä tuleeko kehyksiin tumma vai vaalea paspa tai tausta. Mustalla taustalla melkein kaikki kuvat näyttää liian vaaleilta, kokeile vaikka. Nää kaikki siis muovipapereilla.
Vs: Muovipaperit ja "drydown" Nonniin. Empiiristen tutkimusteni nojalla Ilford MG IV -muovipaprulle drydown on aika tarkkaan 5% ^_^