Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Hasselbladet 2000FC/M

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana sjk, 2 Marraskuu 2010.

  1. sjk

    sjk Member

    122
    1
    18
    Onko kenelläkään kokemusta Komura telekonventerista Telemore 95 Hasselblad 2000FC/M kameraan? Ostin sellaisen ja laite ei istu runkoon. Saan optiikan kiinni, mutta konventeri ei suostu menmään runkoon kiinni. Pitäsi onnistua, mutta en tiedä missä tökkää?
     
  2. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 834
    3 347
    113
    Vs: Hasselbladet 2000FC/M

    En tosiaan tiedä mitään noista verhosuljinhasseleista, mutta tavallisilla tavallisin syy noihin ongelmiin on se, että toinen liitettävistä on vireessä ja toinen tilassa "laukaistu".  - Niinkuin parisuhteessa useinkin...
     
  3. sorbuz

    sorbuz Member

    806
    7
    18
    Vs: Hasselbladet 2000FC/M

    Eikö nyrkkisääntö Hasselin runkoon tuupattavien lieriöiden kanssa ole aina se, että ensin telejatke/loittorengas runkoon ja vasta sitten objektiivi kiinni tötteröön?

    Ja purettaessa taas toisinpäin, ensin objektiivi irti loitosta ja sitten loitto rungosta. Eli ei saisi ottaa tuubia ja objektiivia yhdessä irti kamerasta.

    Käsittääkseni riskinä on rikkoa rungon bajonetti jollakin tavalla. Itse olen käyttänyt Mutar-telejatketta yllämainituilla ohjeilla ilman ongelmia.

    Kannattaa muuten tarkastaa, että telejatkeessa kaikki pienet ruuvit on ruuvattu kiinni kunnolla, aikanaan minulla aiheutti päänvaivaa yksi pienen pieni ruuvi, joka oli ruuvattu huonosti kiinni ja työntyi alle millimetrin verran ulos ja uhkasi jumittaa kaiken.

    T:Timo
     
  4. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Hasselbladet 2000FC/M

    C-sarjassa on kytkin rungon ja objektiivin välillä, ja siinä on tiedettävä oikea toimintatapa tai saa jumin aikaan. F-sarjaa en tunne. Ilmeisesti ainakin himmenninaukolle on oltava kytkin?  Onko muuten tuo telejatke C-sarjalainen?

    Hasselbladet taitaa olla alkuperäiskielen mukainen taivutus tai sijamuoto. Ihan hauska. Kuulunee lehdistöön.  :)