Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Keskareista kysymyksiä

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Juha Koli, 7 Marraskuu 2006.

1. Juha Koli

Juha Koli Well-Known Member

1 532
    87
    48
    Olen tuossa muutaman vuoden kokeillut keskaria, nyt tuntuu, että riippuvuus senkun pahenee.  Tähän asti olen pärjäillyt Yashica-mat:illa.  Nyt on tullut tarve saada kunnon keskarijärjestelmä.  ja nyt kysymys:  Mikä kannattaisi hankkia, Hasseli, Mamiya rb/rz67 vai joku 645-systeemi.  Rahaa ei tavan mukaan ole liikoja tuohon projektiin laittaa, mutta unohdetaan nuo Kiewit, mulla on tarpeeksi kokemusta neuvosto-venäläisestä laadusta, koska ajan työmatkani LADALLA

2. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113
    Vs: Keskareista kysymyksiä

Itse olen vaihtanut Hasseli 500 C:stä Mamiya RB 67:aan ja olen tyytyväinen (tosin ei juurikaan enää tule keskarilla kuvattaua). Lasitavaraa oli Hasselissakin riittävästi mutta jotenkin se ei tuntunut oikealta. Kuvan rajaus vanhalla kuiluetsimellä tuntui epämääräiseltä ja negakoko pikkusena ei sopinut mun käyttöön (ammattilabbis).

Mamiya on kuitenkin siirrettävä kamera, kun jotkut muut ovat kannettavia;) joten kaikille retkeilijöille se ei sovi.

3. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

niin ehkä kiev88 tai noi vanhat ei oo kovin laadupelei, mut en tiä tosta araxista, nehän on kuitenkin uusia :) www.araxfoto.com halpoi kameroita ja lasit edullisia.

4. Vs: Keskareista kysymyksiä

Jos 6x6 ja tarkennusetäisyys yashicassa riitti niin järjestelmäksi Hasselin 500cm, Bronican SQ-A, Mamiyan 6MF.
    Kotosalla kuvailuun Mamiyan RBtä tai muita palkeellisia raskaita kalustoja ja jos pitää kuvata lähempää.
    Vaikka 67 on 66sta helvetisti isompi valopöydällä katottuna niin ei vedoksissa eroa nää uskallan väittää.
    Fujilla on niitä reissukameroita joista mula on ollu GL670 ja GS645, ne on ihan kivoja muttei järjestelmiä

5. Hirvi

Hirvi Member

97
    0
    6

Olen vuoden kuvannut Pentax 6x7:lla. Sitä on helppo käyttää jos on tottunut kinareihin, on vain vähän isompi. Etsimeksi saa kuilun tai prisman valomittarilla tai ilman. Hyvin on pelannut ja uskallan suositella!

6. Vs: Keskareista kysymyksiä

Etsi rauhassa RZ Pro II, niin siihen on parempi digiperätuki tulevaisuudelle.
    Optiikkoja saa halvalla, runkoja myös jne. kun vaan löytää oikean hetken ostokselle.

Hasselit on varmaan ihQuja, mutta sangen kalliita.

RB:tä en ottais, jos rungoksi on RZ, tai RZ II valittavana.

7. kto

kto Well-Known Member

2 603
    103
    63

Niin, ilmeisesti tavoitteena on järjestelmä vaihto-optiikalla. Jos ei, niin sitten hankintaan "tuore" Rolleiflex á la 3.5F/2.8F/uudemmat ja käytössä on ilmeisesti paras keskikoon "normaaliobjektiivi" mitä on koskaan tehty! Tosin ovat aika kalliita nykyään. Hyvä niin.

Järjestelmissä on tietty enemmän variaatiota. Mun mielestä Hasseli on kannettava, RB/Pentax 67 yms. raahattavia. Jos on tarkoitus liikkua, kaikki mun pisteet Hasselille. Ja jalusta silti mukaan. Toisekseen, neliöformaatti on makee. Kaikkia saa pilkkahintaan. Oisko ollut erään helsinkiläisen firman ikkunassa nätti 500-sarjan Hasselblad kasetilla ja 80 millisellä kauniilla "vaalealla" Planarilla alle 500 euron. RB löytyy varmaan vielä halvemmalla. Sitten on tietty Rollein SL66, mutta sitä pitää ostaa maailmalta. Ei omia kokemuksia, mutta aika makee konsepti. Tosin verhosuljin arveluttaa...

Toinen vaihtoehto on 645, jos formaatti miellyttää - mua ei. Bronican ETR:t yms. muut "ergonomiaihmeet" kannattaa unohtaa, koska esim. Mamiya 645 Superia saa nykyään mittariprismalla huokeasti. Sillä kuvaaminen ei juurikaan poikkea kinokamerasta, oikeastaan vaan suuremman negakoon vaatimukset aiheuttaa tasoitusta kinokalustoon. Ja maailmalta saa pilkkahinnalla Contaxin 645-peruspakettia. Tosin lisäobjektiivit siihen ovat edelleen kalliita.

Ja nykyisillä käytettyjen hinnoilla on oikeesti vaikea perustella vanhoja USSR-kameroita;) Lada vie sentään perille, jollei ole Samara.

8. Markus Hautaniemi

Markus Hautaniemi Active Member

1 265
    0
    36

Itselläni on Fuji GA-645 Professional. Olen ollut kyseiseen kameraan erittäin tyytyväinen. Uskallan suositella kyseistä kameraa.

9. kto

kto Well-Known Member

2 603
    103
    63

Jos digiperä maksaa 5000-20000 euroa(?), onko sillä niin isoa väliä vaikka perän mukana ostaisi uuden systeemin;) Ei tunnu kokonaisbudjetissa tuon perän jälkeen enää missään.

10. 4x5

4x5

1 986
    0
    0

Mulla on ollut aika monenmallisia ja -merkkisiä keskareita vuosien varrella. Kaikissa on ollut hyvät puolensa ja heikkoutensa, selvää suosikkiani en osaa nimetä (kaikkihan ne on tavallaan ihania).
    Tällä hetkellä käytössä on Pentax 6x7, joka ei kuilulla varustettuna ole mielestäni erityisen painavakaan (jotkut obiskat kylläkin ovat, esim kino 28mm vastaava vanha 55/3,5 painaa lähes kilon).
    Negakoko on hyvä suurennettava, mutta diaprojaria tuohon saakin sitten etsiä maailmalta.
    Käytettynä Penat on edullisia, mutta kannattaa katsoa että mallissa on peilin lukitusmahdollisuus.

11. Vs: Keskareista kysymyksiä

Minullakin on ollut noita pikkukeskareita, 645:ia jokunen: pari Bronicaa ja Pentaxin N, välissä yksi linnunpönttöJassikka ja sitten pari Mamiyaa, ensin Super ja sitten Pro, joista jälkimmäinen edelleen, sunnilleen sama setti kuin tässä.
    Hyvä peli. Mutta olen minä kaikista noista kyllä tykännyt, eri asioista vain ;-)

12. Vs: Keskareista kysymyksiä

Joo. Näin taidettiin mainostaakin  Hasselbladin digiperää;  kamera kaupan  päälle. Hbl:n perien hinnat yltävät muten jokseenkin lähes 40 000 €:eek:on, (isoja) pikseleitä  on silloin se 39 M.

T. Kerkko.

13. Vs: Keskareista kysymyksiä

yashican pöntöstä budjetti( oikeaan )keskariin. eli 40000 digiperä mahku melko irrelevantti.
    pentrax67(salama 1/30), mamiya rb67 tai Bronican SQ-A.
    sitten niitä 1/60 salamasynkka mamiyoita tai 645 pentax joilla en tosin ole kuvannut.
    nuo on halvimpia mutta entisiä pro vehkeitä.

14. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Mulla oli kanssa joskus Yashica Mat, joka siten vaihtui Mamyian 645e malliin, mutta en pitänyt oikein kun ei ollut sitä vaihdettavaa perää. Nyt on sitten Hasselin 500C/M, ja pidän siitä neliöformaatista. Eikai sillä ole mitään tekemistä järjen kanssa ja kyllä tohon 500C/M:äänkin saa tarvittaessa digiperän. Mutta hinnat vaan on niin isoja, ettei ole osto kuin häivähtänyt mielessä ja hävinnyt sen siliän tien.

15. Vs: Keskareista kysymyksiä

Jep, about 4000€ saa tällä hetkellä halvimmat käytetyt, siis tällä hetkellä.
    2:n vuoden päästä asia voi olla hyvinkin erilainen.

Hintaero RZ:n ja RZ II:n välissä on olematon, joten miksi blokata pois 1:tä mahdollisuutta ?

Tietenkin jos elää vain tätä päivää, niin ihan miten vain.

16. Vs: Keskareista kysymyksiä

Pentaxista puuttuu peränvaihtomahdollisuus mutta se on lähimpänä kinokuvaamista matriisien yms. mittauksensa ja intergroidun moottorinsa kanssa. Penaan saa, ja taitaa Mamiyaankin saada keskussuljinobjektiiveja.

17. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Mamiya 645:een saa keskussuljinversioina 55mm f: 2.8:n ja 150mm f: 3.5:n. Hyvät lasit henkilökuvaukseen kyllä, vaikka studiossa vallitsevasta valosta harvoin on ongelmia.

18. Vs: Keskareista kysymyksiä

ja pentax 67 saa 90mm ja 165 linssisulkimella kun pentax 645 saa 75 ja jonkun muun oisko 150mm linssisulkimella. 67 pentaxin 90mm (ei ls) tarkentaa 65cm joka on minusta näissä vehkeissä jo aika hyvin (LS malli 85cm). tuntuu ehkä vouhotukselta nuo höpötykset tarkennusetäisyyksistä mutta jos on neliöruudun alalaidassa vauvan kuva joka on saman kokoinen kuin kinoruudussa niin harmittaa ne akrobaattitemput joita on kuvassa joutunut tekemään.

19. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Mamiyaan saa loittorenkaat, jotka ovat tuossa tarkennusjutussa kätevät. Esim. 150mm lyhyimmällä loitolla tarkentuu niin lähelle, että lärvi täyttää koko ruudun. Valoa menee muistaakseni 1/3 aukkoa.
    EDIT: Lisätään vielä, että normaaliobjektiivilla sellaiselta etäisyydeltä, jossa kasvot täyttävät lähes koko ruudun, naispuoliset mallit alkavat muistuttaa Mervi Tapolaa, joten henkilökuvauksessa normaaliopiskan lähimmällä tarkennusetäisyydellä ei ole valtavasti tekoa. Kokeiltu Hasseli/80mm Planar ja Mamiya 645/80mm Sekor. Mervin kotiseudulla tuo toki saattaa olla meriitti, en tiedä.

20. Teme

Teme

15
    0
    0

Päivää kaikille!

Pitkällisen foorumin kyttäilyn jälkeen päätin rekisteröityä, tässä ensimmäinen viestini.

Ostin itse alkuvuodesta käytetyn Pentax 645N:n ja voin suositella lämpimästi. Selkä on kipeä kamera(olka)laukun kantamisesta ja kinokalusto pölyttyy kaapissa. Digijärkkärin ostaminenkin on siirtynyt, sen hinnalla kun saa vaikka mitä mielenkiintoista käytettyä 645-lisärojua... Putkia on kertynyt viisi kappaletta ja 6x6-diaprojektorikin oli hankittava. Kaiken kaikkiaan olen ollut todella tyytyväinen: kamera on ergonomisen oloinen, käsivaraltakin käytettävissä, objektiivit ovat laadukkaita, autofocus on monesti aikas kätevä ominaisuus, ja diat ovat upeita (noin teknisesti ajatellen ainakin, taiteellinen laatu jättää yhä toivomisen varaa). Kinokokoon verrattuna syväterävyyden hallintakin muuttui paljon jännittävämmäksi. Salamakuvausta olen harrastanut hyvin vähän, mutta noita LS-putkia on Pentaxille tosiaan pari saatavissa, 75 ja 135 muistaakseni.

Kamerarepulla pääsisin eroon em. selkäongelmastakin, joten kaiken kaikkiaan olen löytänyt hyvin vähän huonoja puolia keskikokoon siirtymisestä. Tietysti Pena 67:lla saisi vielä suurempia dioja...

terveisin
    Teemu Porista